دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ مراسم گرامیداشت وحدت حوزه و دانشگاه در تبریز

حوزه/ امام جمعه تبریز گفت: یکی از معانی اصلی وحدت این دو نهاد یا بهتر بگویم دو بال انقلاب اسلامی (حوزه و دانشگاه)، وحدت در اهداف آنهاست.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، مراسم گرامیداشت وحدت حوزه و دانشگاه با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی، مدیران حوزه‌های علمیه استان، رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی استان، امام جمعه شهرستان‌ اهر و همچنین رؤسای دانشگاه‌های استان آذربایجان شرقی به همراه اساتید و پژوهشگران حوزه و دانشگاه در دانشگاه آزاد تبریز برگزار شد.

از معانی اصلی وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت در اهداف است

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی در این مراسم اظهار داشت: طرح گفتمان وحدت حوزه و دانشگاه از اندیشه‌های حضرت امام راحل است، امام راحل چند سال قبل از پیروزی انقلاب ضروری بودن همکاری و هم‌افزایی حوزه و دانشگاه توسط برای رسیدن به افق‌هایی که بتواند جامعه‌سازی کند مطرح شده است.

وی افزود: سالروز شهادت آیت‌الله مفتح در تقویم سال به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه انتخاب شده تا در کنار پاسداشت تلاش‌های آن عالم عامل، اندیشه‌های او به عنوان دانشوری پیشتاز در یکی از مهمترین راهبردهای پیشرفت ایران اسلامی مورد بازخوانی قرار گیرد، چرا که راهبرد وحدت حوزه و دانشگاه قادر است در بسیاری از گلوگاه‌های کشور گره‌گشا باشد و مسیر توسعه را برای آینده ایران عزیزمان هموار کند.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم ادامه داد: دانشگاه و حوزه به عنوان دو بال فرهنگی و اندیشه‌ورزی، نه فقط هموار کننده مسیر توسعه بلکه ترجمان اصالت بخشیدن به راه حل‌های نوین، مسائل مستحدثه و یافتن راهکارهایی برای ایجاد شتاب در پیشرفت کشور هستند.

وی تصریح کرد: موضوع وحدت حوزه و دانشگاه از اوایل انقلاب اسلامی به صورت جدی مطرح شد و بارها در کلام امامین انقلاب نیز مورد تأکید قرار گرفته، که نمونه‌های آن موجود است، تحقق وحدت حوزه و دانشگاه برکات فراوانی دارد که خنثی شدن شبهه‌افکنی دشمنان، پیشرفت در دو بُعد علم و ایمان، پیشگیری از بحران‌های اجتماعی و گفتمان عملی حکومت دینی موفق و کارآمد از جملۀ این برکات است.

امام جمعه تبریز ادامه داد: یکی از معانی اصلی وحدت این دو نهاد یا بهتر بگویم دو بال انقلاب اسلامی (حوزه و دانشگاه)، وحدت در اهداف آنهاست، هدف نهایی این دو نهاد علمی باید اقامۀ دین و امتدادبخشی به توحید در همه عرصه‌های زندگی فردی و اجتماعی و در نهایت ساخت تمدن نوین اسلامی برای طلوع خورشید عالمتاب حضرت امام زمان (عج) باشد تا ان‌شاءالله شاهد پایان طغیان و بیدادگری‌های آمریکا، اسرائیل و همۀ مستکبران علیه مظلومان عالم به ویژه مردم مظلوم غزه باشیم.

وی تصریح کرد: دانشگاه‌ها باید در حرکتی مستمر از دانشگاه مبتنی بر اندیشه جدایی علم و دین و از اصالت ماده و تجربه عبور کنند و به دانش‌های مبتنی بر مبانی و اصول و ارزش‌های عقلانی و توحیدی و تجارب بشری بپردازند و نظامات پژوهشی و آموزشی خود را متحول سازند، همچنین حوزویان باید علوم توحیدی خود را برای پاسخ به نیازهای این حرکت بزرگ به کار ببندند و به تناسب آن نظامات آموزشی و پژوهشی انجام گرفته خودشان را متحول کنند.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: با وجود تمام تلاش‌هایی که طی چهار دهه انقلاب صورت گرفته، وحدت حوزه و دانشگاه همچنان با چالش‌هایی مواجه است، اگر این چالش‌ها را به طور کلی تقسیم‌بندی کنیم، می‌توان به سه نکته آشنایی و پذیرش و تفاوت ساختار اشاره کرد، آشنایی میان حوزه و دانشگاه در تراز مطلوب نیست، این سطح از آشنایی برای رسیدن به نتایجی که ما را به اهداف راهبردی وحدت حوزه و دانشگاه برساند کافی نیست و این آشنایی باید منجر به خروجی‌های مشترک باشد و بتواند ظرفیت‌های تازه‌ای را بیرون از مراکز علمی به وجود آورد، ایجاد نهادهایی متشکل از فضلای حوزه و دانشگاه که اجرای پروژه‌های مشترک را در زمینه‌های مختلف بر عهده بگیرند، می‌تواند در این زمینه راه‌گشا باشد.

وی ادامه داد: در بحث پذیرش هم گام‌هایی برداشته شده و هر دو نهاد البته به صورت نه چندان گسترده، از ظرفیت‌های علمی و روش‌های مطالعاتی و پژوهشی یکدیگر بهره برده‌اند، این رویکرد در حوزه پذیرفته شده ولی گسترده نیست، یکی از علل این عدم گستردگی، به فقدان اعتماد در برخی فرازهای مربوط به مطالعات علمی است، علت دوّم، متفاوت بودن نظام آموزشی و الگوی تربیت علمی در حوزه و دانشگاه است و سوّم به زبان متفاوت دو نهاد در تدوین خروجی‌های علمی باز می‌گردد، البته در این عرصه نرمش دانشگاه بیشتر از حوزه بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم افزود: یکی از دلایل کُند بودن استقرار اصل مهم و راهبردی وحدت حوزه و دانشگاه، تفاوت در ساختار علمی و آموزشی است، موضوعی که طی دهه‌های گذشته اقدامات فراوانی برای رفع و رجوع آن انجام گرفته است، در این زمینه شاهد برخی تغییرات در ساختار آموزشی حوزه‌های علمیه و استقرار نظام آزمون در کنار الگوی سنتی آموزش در حوزه‌ها بوده‌ایم، در واقع حوزه‌های علمیه در ورود به عرصه برای یافتن راه کاری برای رفع چالش پیشقدم بود، اما دانشگاه کمتر به این مسئله عنایت داشته است.

وی ادامه داد: شیوه‌نامه آموزشی در دانشگاه‌ها عموما بر اساس ضوابط مربوط به نهاد مشابه در دیگر کشورها به ویژه کشورهای غربی است و کمتر دیده شده که دانشگاه تلاشی برای الگوبرداری از نهاد سنتی حوزه علمیه که پیوندهای عمیقی با تاریخ و شرع مقدس و سنت‌های ایران اسلامی دارد از خود نشان دهد.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی بیان کرد: تفاوت ساختار حوزه ودانشگاه، زمینه برای عدم علاقه تربیت یافتگان در دو نهاد نسبت به یکدیگر فراهم می‌کند و باعث دامن زدن به چالش پذیرش هم خواهد شد.

وی ادامه داد: برخی به اشتباه معتقدند اگر به حوزویان عنوان و درجه دانشگاهی داده شود، قضیه حل می‌شود و موضوع تفاوت ساختار تا حد زیادی برطرف خواهد شد، در حالی که اصولاً مشکل بر سر به رسمیت شناختن یا نشناختن شیوه‌های آموزش و اعتبار علمی تربیت یافتگان حوزه و دانشگاه است نه درجه علمی و رسمی دانشگاهی که ما بتوانیم با اختصاص آن به افراد برای آنها در محیط جدید اعتبار علمی کسب کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم اظهار کرد: به نظر بنده توجه به ساختارها و استفاده از زمینه‌های مشترک در این عرصه می‌تواند برای رفع چالش‌ها و حرکت به سوی هدف مشترک باشد، البته گام‌های زیادی برداشته شده که لازم است ما به روح بلند شهید آیت‌الله مفتح درود بفرستیم و همین طور شهید آیت‌الله مطهری که در این رابطه نقش به‌سزایی داشته‌اند و همین طور توصیه‌ها و رهنمودهای امامین انقلاب اسلامی که همیشه در این راستا متذکر بوده‌اند.

وی ادامه داد: اگر اساتید ما چه در حوزه و چه در دانشگاه تلاش‌ها و دلسوزی بیشتری داشته باشند، بدیهی است که اهداف زودتر محقق می‌شود.

وی تأکید کرد: دانشجویان ما، بهترین‌ها هستند، در دانشگاه‌ها شبهای قدر، ایام اعتکاف، مسابقات قرآنی و راهیان نور را ببینید و حوزه‌های علمیه هم که سرشار از نورانیت است و بایستی اساتید حوزه و دانشگاه، بسط امید و نشاط را جدی‌تر در کانون توجه و تلاش قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه مهم است این است که وحدت در تمام عرصه‌ها، در حوزه و دانشگاه، در خانه و جامعه، وحدت و انسجام ملی و در نهایت وحدت امّت و عدالتخواهان و آزادگان جهان، رمز پیروزی و کلید پیشرفت و تکامل و ترقی است.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha