یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نماز جمعه قم

حوزه/ خطیب جمعه قم گفت: در جریان اغتشاشات سال گذشته، نقطه کانونی هدف گذاری دشمن، ایجاد تصویر رفتنی بودن جمهوری اسلامی در بین مجموعه افراد و نهادهای اصل نظام بود و اکنون همان هدفی که دشمنان ما و رژیم صهیونیستی برای جمهوری اسلامی دنبال می‌کردند، کمانه کرده به جان خودشان اصابت کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله سید محمد سعیدی در خطبه‌های نماز جمعه اول دی ۱۴۰۲ که در مصلی قدس قم برگزار شد، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب در ۲۰ مهر سال جاری در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح، طوفان الاقصی را شکست «غیرقابل ترمیم» خواندند و بیان کردند: این شکست از ابعاد نظامی و اطلاعاتی یک شکست غیرقابل ترمیم و یک زلزله ویرانگر است که تجدید بنای سازه‌های آن به سادگی امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند که رژیم صهیونیستی بعد از روز شنبه ۱۵ مهر، دیگر رژیم صهیونیستی قبلی نیست.

وی بیان کرد: با حمله پیش دستانه حماس، اسرائیل سنگین ترین شکست اطلاعاتی و نظامی خود را در تاریخ ۷۵ ساله‌اش متحمل شد. در نتیجه این شکست که فضاحت بار هم بود، باور قابل زوال بودن و تصور رفتنی بودن رژیم صهیونیستی در ذهن طرفداران و هسته سخت این رژیم هم شکل گرفت.

خطیب جمعه قم گفت: تصویری که این ایام ساکنین این رژیم از حکومت خود دیدند، تصویر حکومتی قابل زوال و محو شدنی است و تصویر آن ژنرال بلند پایه امنیتی که با لباس خواب بدون هیچ مقاومتی تسلیم سربازان مقاومت شده است نماد فرو ریختن هیمنه پوشالی و زوال یافتنی این حکومت غاصب است.

وی تاکید کرد: در جریان اغتشاشات سال گذشته، نقطه کانونی هدف گذاری دشمن، ایجاد تصویر رفتنی بودن جمهوری اسلامی در بین مجموعه افراد و نهادهای اصل نظام بود و اکنون همان هدفی که دشمنان ما و رژیم صهیونیستی برای جمهوری اسلامی دنبال می‌کردند، کمانه کرده به جان خودشان اصابت کرده است.

تولیت حرم حضرت معصومه (س) بیان کرد: اکنون باور به محو اسرائیل نه تنها در ذهن ما بلکه در ذهن شهرک نشینان نیز شکل گرفته است و این واقعیت قابل بازگشت نیست و به فضل الهی همه ما به زودی شاهد محو اسرائیل خواهیم بود.

وی اظهار کرد: ادعای بی اساس این روزهای صهیونیست‌ها مبنی بر مداخله مستقیم ایران درعملیات حماس با هدف کاهش فضاحت این شکست خفت بار است؛ زیرا شکست خوردن اسرائیل از ایران با توانمندی‌هایی که دارد غیر قابل باور نخواهد بود اما شکست جنایتکاران از یکی از گروه‌های مقاومت حتما فضاحت تاریخی محسوب می‌شود. بر همین اساس می‌توان حکمت صراحت رهبر معظم انقلاب در رد این ادعا را می توان درک کرد.

امام جمعه قم با اشاره به روز ثبت احوال گفت: در ۱۲۹۷ اولین شناسنامه ایرانی برای دختری به نام فاطمه صادر شد. مردم در نامگذاری فرزندان خودشان به نام‌های زیبا و پر محتوا اهتمام داشته باشند؛ زیرا اسم باید دو ویژگی داشته باشد، اول اینکه باید معنا خوبی داشته باشد و دوم باید با فرهنگ ما سازگاری داشته باشد و شعار بیگانه نداشته باشد. ثبت احوال می‌تواند در این زمینه به مراجعه کنندگانش مشورت بدهد.

وی با اشاره به سالروز میلاد عیسی مسیح گفت: حضرت مسیح پیام آور صلح و مهربانی است و از مادری متولد شد که دامان خود را پاک نگه داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: عیسی مسیح در دوران رسالتش با دو جریان در ستیز بود. جریان اول سلسله استکبار رومیان و جریان دوم عالمان منحرف و دین ستیز یهودی بود، همان‌هایی که با ظلم و جنایتی که امروز در فلسطین انجام می‌دهند ثابت کردند مفسد هستند و قابل ترحم نیستند.

وی با اشاره به روز ایمنی در برابر زلزله گفت: هدف از این نام گذاری توجه مسئولین و مردم به مخاطرات ناشی از وقوع پدیده‌های طبیعی، شناسایی عوامل، پیشگیری و کاهش خسارت‌ها است. باید فرهنگ ایمنی در جامعه گسترش پیدا کند.

امام جمعه قم با اشاره به وفات ام البنین اظهار کرد: ام البنین دارای چهار فرزند پسر بود که به شجاعت و دلیری شهرت داشتند. زنان ما شایسته است با حفظ عفاف و حجاب، فرندآوری و تربیت اولادی صالح و با ایمان به ام البنین اقتدا کنند.

وی در رابطه با سالروز تشکیل نهضت سواد آموزی بیان کرد: امام راحل فرمودند که اگر کشور ما علم بیاموزد، ادب بیاموزد و جهت یابی علم و عمل را بیاموزد هیچ قدرتی نمی‌تواند بر او حکومت کند و همه گرفتاری‌هایی که ما در طول تاریخ داریم بهره برداری دشمنان از جهالت مردم بوده است و سواد آموزی یکی از راه‌های علم آموزی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: سواد آموزی دستاورد مهم و مبارک در اثبات کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران است.

آیت‌الله سعیدی در خطبه اول عنوان کرد: تقوا بدی‌های باطنی آدم را می پوشاند و باعث جلب کمال و جمال برای انسان می‌شود.

وی افزود: در وجود انسان غرائز سو، بدخواهی‌ها، کینه توزی ها و ... وجود دارد که برای امتحان انسان و رسیدن انسان به کمال است و انسان با رعایت تقوا می‌تواند از همه این‌ بدی‌ها عبور کند.

وی در رابطه با جریان شناسی نفاق در عصر پیامبر (ص) گفت: خداوند در آیه ۸۳ سوره توبه می‌فرماید:« فَإِنْ رَجَعَکَ اللَّهُ إِلَیٰ طَائِفَةٍ مِنْهُمْ فَاسْتَأْذَنُوکَ لِلْخُرُوجِ فَقُلْ لَنْ تَخْرُجُوا مَعِیَ أَبَدًا وَلَنْ تُقَاتِلُوا مَعِیَ عَدُوًّا ۖ إِنَّکُمْ رَضِیتُمْ بِالْقُعُودِ أَوَّلَ مَرَّةٍ فَاقْعُدُوا مَعَ الْخَالِفِینَ؛ پس اگر خدا تو را به سوی گروهی از آن بازماندگان (به مدینه) برگرداند و آن‎ها (به ملاقات تو آمده و) اجازه جهاد خواهند، به آن‎ها بگو: ابدا شما با من به جنگ نخواهید آمد و با هیچ کس از دشمنان من جهاد نخواهید کرد، شما هستید که اول بار برای تخلفتان از سفر جهاد اظهار مسرّت می‌کردید، اکنون هم با بازماندگان به جای خود بنشینید.»

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: خداوند در این آیه در رابطه با صف بندی مومنان با منافقان است سخن می‌گوید و می فرماید از نظر اسلام نباید مومنین با مشرکین و منافقین هم صف باشند.

خطیب جمعه قم گفت: منافقین وقتی به خاطر خلافکاری‌های خودشان دچار بحران می‌شدند و مورد توبیخ قرار می‌گرفتند و چون خود را مورد خطر می‌دیدند به حیله‌ منافقانه دیگری دست می‌زدند و سعی می‌کردند چهره خود را از افشا شدن نگه دارند.

وی با بیان اینکه این ترفند سیاسی همواره در طول تاریخ وجود داشته است، ادامه داد: افراد ضعیف و ساد لوح تحت تاثیر قرار می‌گرفتند و گاهی در حمایت از منافقین پیش بزرگان و رهبران دینی و حکومت اسلامی می‌رفتند.

امام جمعه قم بیان کرد: امروز نیز برخی تحت عنوان آزادی بیان تا حد ارتداد در بیانات، تفسیرها و رفتارهایشان پیش می‌روند و زمانی هم که رسوا می‌شوند از در توبه و قول به جبران در می‌آیند و همه خیانت‌های خود را اشتباه، سهو وعدم سو نیت بیان می‌کنند.

تولیت حرم حضرت معصومه (س) با بیا اینکه خداوند در این آیه از عوام فریبی منافقین پرده برداری می‌کند، گفت: از لحن آیه مشخص است که این آیه زمانی نازل شده است که پیامبر (ص) هنوز از جنگ تبوک به مدینه برنگشته بودند و در مسیر بودند.

وی اضافه کرد: این آیه نشان می‌دهد که منافقین از دو جهت در فشار روحی بودند؛ اول اینکه مومنان با غنائم فراوان آمده بودند و دست منافقین دنیاخواه از این غنائم کوتاه مانده بود همچنین چون به جهاد نرفته بودند از طرف مردم مورد سرزنش بودند.

نماینده ولی فقیه در قم با اشاره به اینکه منافقین برای جبران خسارت حیثیتی و مادی که خورده بودند بیان کردند که در جنگ بعدی شرکت می‌کنند، اظهار کرد: اگر واقعا پشیمان بودند و توبه می‌کردند خداوند توبه آن‌ها را می‌پذیرفت و پیامبر(ص) دست رد به سینه آن‌ها نمی‌زد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha