یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
صداوسیما

حوزه/ برنامه های تلویزیونی به ویژه برنامه های نمایشی مانند فیلم یا سریال های تلویزیونی یا انیمیشن می توانند با طراحی شخصیت های جذاب به عنوان قهرمان فیلم، برای مخاطب الگوسازی کنند. قهرمان داستان کسی است که مخاطب، سیر داستان را از دریچه چشمان او می بیند و بیش از دیگر شخصیت ها در ذهن مخاطب می ماند؛ زیرا از نظر احساسی و فکری با او همراه می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، یکی از نهادهایی که می تواند در زمینه حجاب و عفاف، کارکرد مناسبی داشته باشد، صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است که در این مطلب، به کارکرد این نهاد خواهیم پرداخت:

از جمله نهادهایی که می تواند کمک‌حال مقوله عفاف و حجاب در کشور باشد، صداوسیماست و یکی از پژوهشگران در مقاله ای با عنوان «رسانه ملی و بایسته های ترویج حجاب و عفاف» نقش سیما را اینگونه معرفی کرده است:

«برای برنامه ریزی بهتر در زمینه ترویج حجاب و عفاف، نخست باید کارکردهای تلویزیون در این زمینه مشخص شود. سیما در این زمینه می تواند کارکردهای مختلفی داشته باشد که عبارتند از:

الف: الگوآفرینی

یکی از کارکردهای مهم تلویزیون، طرح الگوهای شخصیتی یا ستاره سازی است.

برنامه های تلویزیونی به ویژه برنامه های نمایشی مانند فیلم یا سریال های تلویزیونی یا انیمیشن می توانند با طراحی شخصیت های جذاب به عنوان قهرمان فیلم، برای مخاطب الگوسازی کنند. قهرمان داستان کسی است که مخاطب، سیر داستان را از دریچه چشمان او می بیند و بیش از دیگر شخصیت ها در ذهن مخاطب می ماند؛ زیرا از نظر احساسی و فکری با او همراه می شود.

قهرمان داستان معمولا ویژگی های مثبت برجسته ای دارد که به همذات پنداری مخاطب با وی می انجامد و بدین ترتیب، مخاطب، خواسته یا ناخواسته، از رفتار، گفتار و پوشش وی تقلید می کند.

در زمینه حجاب و عفاف نیز شخصیت پردازی مناسب از شخصیت مثبت و باحجاب فیلم یا سریال می تواند برای مخاطب جذابیت ایجاد کند که در نهایت به همذات پنداری مخاطب با شخصیت مثبت بیانجامد و زمینه الگو آفرینی لازم را پدید آورد با کمترین تأثیر آن، محبوبیت حجاب در نظر مخاطب باشد. برعکس، بی توجهی به حجاب و عفاف در مورد شخصیت های جذاب و اثرگذار داستان می تواند الگویی نامناسب و ناهمگون با ارزش های دینی را به مخاطب القا کند.

ب: تجلیل یا تحقیر غیرمستقیم

برنامه ساز تلویزیون می تواند با شگردهای هنری و ارتباطی، به طور غیر مستقیم موجب تقویت یا تضعیف مسئله حجاب و عفاف شود. برای مثال، شخصیت پردازی نامناسب از بانوان با حجاب و عفیف و قرار دادن آنها در نقش های پایین دست جامعه یا نقش های منفی سبب تضعیف و تحقیر حجاب و عفاف می شود.

در مقابل، نشان دادن آنان در نقش های مثبت و والای اجتماعی و در قالب قهرمانان مثبت می تواند به طور ضمنی به تجلیل و تثبیت حجاب بیانجامد. لاابالی و منفی نشان دادن افراد بدحجاب نیز حس تنفر از بد حجابی را در مخاطب القا می کند. همچنین نمایش فیلم ها یا سریال هایی که بیشتر بازیگران زن آن پوشش چادر داشته باشند، ولی به صورت نامناسب طرح شود، زمینه های دل زدگی مخاطب از حجاب و تحقیر و تضعیف فرهنگ حجاب و عفاف را فراهم می کند.

ج: اطلاع رسانی و آموزش

اطلاع رسانی درباره یک موضوع و جنبه های مختلف آن و آگاه کردن افکار عمومی از دیگر کارکردهای سیماست.

این کارکرد بیش تر از طریق برنامه هایی چون اخبار، گفت وگوها، سخنرانی یا بحث های کارشناسی امکان پذیر است. در زمینه حجاب و عفاف، بخش خبری می تواند آخرین اخبار مربوط به حجاب زنان مسلمان، راهپیمایی ها و همایش ها را به آگاهی مخاطبان برساند. در بحث های کارشناسی یا گفت و گوها نیز می توان حدود و احکام شرعی حجاب و عفاف را با مستندات قرآن و روایی آموزش داد و فواید فرهنگ حجاب و عفاف و آثار زیانبار بی توجهی به آن را تبیین کرد.

از آنجا که اطلاع رسانی و آموزش صحیح یک مسئله، اولین قدم برای فرهنگ سازی درباره یک موضوع است، اهمیت این کارکرد سیما در عرصه حجاب دو چندان می شود.

د: جریان سازی

جریان سازی درباره یک موضوع از دیگر کارکردهای سیماست. جریان سازی در این جا به این معناست که سیما می تواند با بسیج مردم برای حمایت یا مخالفت با موضوعی، طرح نظرهای موافق و مخالف و رساندن خبرهای اعتراض به آن، نسبت به آن موضوع حساسیت اجتماعی ایجاد کند و افکار عمومی را متوجه آن سازد.

درباره حجاب و عفاف نیز سیما می تواند پس از طرح نظر مخالفان پوشش اسلامی، بحث را به کارشناسی بگذارد، به گونه ای که نظر همه مردم به این مسئله جلب و بحث حجاب به بحث روز تبدیل شود تا سرانجام بحث به صورت درست، به نتیجه مطلوب برسد.

و: معرفی و ترویج الگوهای مناسب

یکی دیگر از کارکردهای سیما، معرفی و ترویج الگوهای مناسب پوشش است.

سیما می تواند به کمک طراحان لباس و کارشناسان مختلف در حوزه مذهبی، جامعه شناسی و روانشناسی، الگوهای مناسب پوشش اسلامی و ملی را طراحی و آن را به شکل مستقیم یا غیر مستقیم ترویج کند.

برای مثال، تلویزیون می تواند الگوهای مناسبی از پوشش را آموزش دهد یا در برنامه های کارشناسی به شکل مشخص، الگوهای مناسب پوششی را به کارشناسی بگذارد. در کنار آن، بازیگران در فیلم ها و سریال های مختلف می توانند از شکل مناسب پوشش استفاده کنند تا مخاطبان به طور مستقیم و غیر مستقیم با این الگوهای مناسب آشنا شوند». [۱]

پی نوشت:

[۱] کتاب حجاب؛ مسئولیت ها و اختیارات دولت اسلامی، ج ۲، ص ۴۱۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • تناسب IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    0 0
    ورود صدا و سيما اصلا متناسب با هجمه دشمن نيست
  • عادي سازي IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    0 0
    مصاحبه با بدحجابها جذب نيست، عادي سازي است
  • ملاک IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    0 0
    نبايد به صرف وجود يك فتوي نحوه معاشرت نامحرمان بر اساس آن شکل بگیرد
  • رشد آور IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    0 0
    گروههای جهادی چندان نمودی در برنامه های صدا و سیما ندارند! چنین برنانه هایی رشد آور هستند.
  • دید امام خمینی (ره) IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    0 0
    از دیدگاه امام خمینی (س)، صداوسیما یک دستگاه عظیم آموزشی و تربیتی و به منزلۀ یک«دانشگاه عمومی» است که قلمرو آن، در سطح کشور گسترده است.این رسانۀ سراسری باید با مردم، حکم معلم و شاگرد را داشته باشد، با حذف برنامه های بیهوده و صرفاً سرگرم کننده، و ارائۀ برنامه های اصولی و منطبق با موازین اسلام و برخاسته از بینش و فرهنگ اسلامی، به روشنگری بپردازد و مردم را با غذاهای صحیح و سالم تغذیه کند و نسل آینده را- که نیازمند تربیت مستمر از خانه تا دبستان، دبیرستان و دانشگاه است- مبارز بار آورد؛ متفکر و برومند بپروراند؛ مستقل و دارای اراده و تصمیم، نه پایبند به مسائل شهوی و امور مخدر. آزادمنش و شرافتمند تربیت نماید و از«غربزدگی»- که آفت استقلال کشور و مانع بروز استعدادهای درخشان برای رشد و تعالی جامعه است- نجات بخشد و در مقابل، به معرفی و تشویق چهره های برجسته دانش و فرهنگ و ادب جداً همت گمارد.بدین منظور باید سازمان صداوسیما ضمن حفظ استقلال خویش، زیر نظر اشخاص مطلع و متعهد اداره شود و از عناصر منحرف، مفسده جو، اخلالگر، فاسد و نالایق، هر چند متخصص و مجرب باشند، پاکسازی و تطهیر گردد؛ زیرا زیان متخصصِ مضر، بیش از غیر متخصصِ بی ضرر است؛ و می بایست طراحان، برنامه سازان و مجریان، از تقلید از شرق و غرب- که با صداوسیمای اسلامی ناسازگار است- شدیداً پرهیز نمایند و از گفته ها و نوشته های روشنفکران غربزده و قلم به دستان خود فروخته-که جمهوری اسلامی هیچگاه به تعریف و تمجید آنها نیازمند نیست و نخواهد بود- هراسی به خود راه ندهند.
  • زهرا IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    1 0
    صدا و سیما تا کنون هم بر ضد حجاب و عفاف تبلیغات گسترده و موثری داشته که ثمره آن در جامعه پیداست!