دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت‌الاسلام‌ سید حسن اسلامی اردکانی

حوزه/ نشست چهاردهم کارگاه گفت‌وگوی دینی در عرصه بین‌الملل با شرکت ۵۰ نفر از خواهران و برادران طلبه زبان‌دان و ارائه حجت‌الاسلام‌ سید حسن اسلامی اردکانی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست چهاردهم کارگاه گفت‌وگوی دینی در عرصه بین‌الملل با شرکت ۵۰ نفر از خواهران و برادران طلبه زبان‌دان و ارائه حجت‌الاسلام‌ سید حسن اسلامی اردکانی در سالن آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه، در قم برگزار شد.

وی در ابتدای سخنان خود به موضوع بحث که «مجادله، گفت‌وگو و تمایزات مفهومی» اشاره نمود و با طرح این سؤال که مفهوم مجادله با مناظره چه تفاوت‌هایی و چه شباهت‌هایی باهم دارند؟ گفت: هیچ فرقی بین معنای مفهوم مجادله و مناظره نیست, بعد از گذر زمان به دلیل بد بودن مفهوم مجادله این مفهوم کنار گذاشته شد و از واژه مناظره استفاده شد.

حجت‌الاسلام‌ اسلامی اردکانی جوینی گفت: امام الحرمین در کتاب خود، مناظره را این‌چنین تعریف کرده است, مناظره عبارت است از اینکه دوتا منازع، نهایت نظرشان را از طریق انکار یکدیگر اظهار کنند و با گفتار یا نوشتار باهم بستیزند، هردو خصم در پی پیروزی بر یکدیگر از طریق بی‌اعتبار ساختن کلام حریف و استوار ساختن کلام خودش باشند و مانند دو کشتی‌گیر باهم مبارزه کنند, اینجاست که این سؤال پیش می‌آید آیا مناظره ازنظر اخلاقی کار درستی است؟

وی در پایان افزود: خداوند در قرآن در آیه ۱۲۵ سوره نحل امر فرموده: «ادْعُ إِلَیٰ سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ۖ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ ...» یعنی ای رسول ما! خلق را به حکمت (و برهان) و موعظه نیکو به راه خدایت دعوت کن و با بهترین طریق با اهل جدل مناظره کن! این آیه به ما امر می‌کنند در مناظره باید اصول اخلاقی را مراعات کرد, یک سؤال دیگر پیش می‌آید؛ آیا مناظره ما را به حقیقت می‌رساند؟

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha