یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان

حوزه/نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: زنان برای نقش آفرینی در جامعه به تناسب شأن و جایگاه زنانه خود عمل کنند و اهمیت نقش ویژه مادری را فراموش نکنند ، چرا که نقش مادری مهمترین نقش اصیل و ویژه بانوان و بسیار مهم و تاثیرگذار است.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام والمسلمین مصطفی محامی نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی رعایت اخلاق و ادب نسبت به دوستان و اعضای جامعه اسلامی است.

امام جمعه زاهدان به قرائت و شرح فرازی از دعای۲۶ صحیفه سجادیه پرداخت و افزود: "وَ وَفِّقْهُمْ لِإِقَامَةِ سُنَّتِکَ ، وَ الْأَخْذِ بِمَحَاسِنِ أَدَبِکَ فِی إِرْفَاقِ ضَعِیفِهِمْ ، وَ سَدِّ خَلَّتِهِمْ ، وَ عِیَادَةِ مَرِیضِهِمْ ، وَ هِدَایَةِ مُسْتَرْشِدِهِم" امام سجاد(ع) در این فراز به چند اخلاق و ادب الهی اشاره کرده و فرمود: خداوندا همسایگان و دوستان مرا کمک کن تا ادب را رعایت و اقامه کنند و در کمک و مدارا کردن با مردمان ضعیف نیازهای آن‌ها را برآورده کنند و اگر کسی مریض می شود به عیادت او بروند و اگر کسی از آنها هدایت می‌خواهد راهنمای او باشند و در مقام مشورت دهنده خیرخواه باشند و کوتاهی نکنند.

امام جمعه زاهدان به بیان نکاتی برگرفته از این فراز پرداخت و بیان داشت: خداوند متعال بر اساس حکمت انسان‌ها را در ابعاد مختلف متفاوت آفریده و هر کسی استعداد خاص خود را دارد که این تفاوت‌ها برای امتحان انسان‌هاست تا استعداد خود را نشان دهند در امتحان قبول شوند و به کمال برسند از این جهت که دنیا محل کشت است تا در آخرت درو کنند و در نهج‌البلاغه آمده دنیا محل تمرین برای پیروزی در مسابقه آخرت است.

وی ادامه داد: انسان‌ها متفاوت بوده و هر کدام در عرصه‌های مختلف توانمند هستند به گونه‌ای که گاهی فردی ثروتمند و در مقابل فردی دیگر تهی دست است و در واقع این یک امتحان است از این جهت که خداوند برخی افراد را بر اساس ثروت، موقعیت و جایگاه اجتماعی مورد امتحان قرار می‌دهد تا مشاهده کند که آیا این فرد به درستی عمل می کند و در مقابل فرد دیگر صاحب چنین امکاناتی نیست و برای او یک امتحان است که آیا اهل حسادت است یا اینکه در برابر مشیت الهی تحمل و صبر دارد و در واقع همه انسان‌ها در حال امتحان هستند.
امام جمعه زاهدان تصریح کرد: امام سجاد(ع) در این جملات چند مورد از وظایفی که انسان دارا در حق انسان ضعیف باید انجام دهد را بیان می‌کند ابتدا اینکه انسان نسبت به فرد ضعیف مدارا کند و فراتر اینکه اضافه بر مدارا نیازش را برآورده سازد و امام عنوان می‌کنند: خداوندا همسایگان و دوستان مرا توفیق عنایت کن تا بتوانند این اخلاق و آداب را رعایت کنند.
وی اضافه کرد: نیازهای انسان متفاوت است و امام در این فراز به نیازهای مالی، عاطفی و فکری اشاره می‌کنند از جمله اینکه به مریضان سر بزنند و جویای احوال آن‌ها باشند که به نوعی یک نیاز عاطفی است و یا اگر کسی از آنها راهنمایی می‌خواهد هدایت کننده او باشند و با ارائه مشورت‌های درست برطرف کننده نیاز فکری دیگران باشند.
نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در خطبه دوم نمازجمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی شناخت مقامات اولیا الهی، درس گرفتن از آن‌ها، پیروی از آن‌ها و تلاش برای تربیت نسل مومن، متعهد، انقلابی و با بصیرت است.
امام جمعه زاهدان اذعان کرد: روز شنبه نهم دیماه روز بصیرت و میثاق امت با ولایت است، روزی که دست خداوند از آستین امت حزب‌الله بیرون آمد و فتنه و فتنه‌گران را نابود کرد و نشان داد که مردم انقلابی ما همواره پای اسلام، مکتب اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) و انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب اسلامی ایستاده اند و هر گونه که بتوانند از رهبری و کشور خود دفاع می‌کنند و به دولت‌های استکباری و مزدوران منطقه‌ای و داخلی اجازه نمی‌دهند که به آرمان‌های انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب اسلامی تعرض داشته باشند.

وی افزود: روز چهارشنبه ۲۰ جمادی الثانی و سالروز ولادت حضرت فاطمه(س) است که تحت عنوان روز زن نام‌گذاری شده و این مناسبت را خدمت همه تبریک عرض می‌کنیم.

امام جمعه زاهدان گفت: نامگذاری سالروز ولادت حضرت فاطمه(س) تحت عنوان روز زن افتخاری برای جامعه زنان است.

حجت الاسلام والمسلمین محامی داشت: همچنین چهارشنبه ۱۳ دی‌ماه سالروز میلاد حضرت امام خمینی(ره) و همچنین سالروز شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است که مردم ایشان را به نام حاج قاسم می‌شناختند و مقام معظم رهبری نیز از ایشان به عنوان مکتب حاج قاسم یاد کردند و مسئولان حماس نیز ایشان را شهید راه قدس معرفی می‌کنند.
امام جمعه زاهدان گفت: استکبار جهانی نسبت به این سردار کینه داشت چرا که شهیدالقدس عامل توسعه جبهه مقاومت خصوصا در لبنان و فلسطین بود و به تعبیر مقام معظم رهبری، حاج قاسم بود که دست فلسطینیان را پر کرد و اکنون می‌توانند این‌گونه در برابر اسرائیل مقاومت کرده و عملیات طوفان‌الاقصی داشته باشند و حیثیت نظامی، امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل را زیر سوال ببرند و به تعبیر دبیرکل حزب‌الله لبنان این حرکات نشان داد که اسرائیل از خانه عنکبوت هم سست‌تر است.
نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان به بیان نکاتی بر محور شخصیت حضرت زهرا(س) پرداخت و اظهار داشت: حضرت زهرا(س) سَیّدَةُ نِساءِ الْعالَمین، انسان و الگوی کامل برای هر زن و مرد مسلمان، دختر نبوت و همسر ولایت و مادر امامت و محل برخورد دو دریای رسالت و ولایت و حجت الهی است و نشان داد که اگر زن و مرد تفاوت جسمی و فیزیکی دارند و بر اساس آن در نقش و مسئولیت خود تفاوت دارند اما در انسانیت و توان رشد و رسیدن به قله کمال یکسان هستند.
امام جمعه زاهدان افزود: خداوند وقتی می‌خواهد برای مومنان الگوی ایمانی بیان کند از حضرت مریم(س) و جناب آسیه همسر فرعون یاد می‌کند و آن‌ها را الگویی برای برای همه کسانی که ایمان آورده‌اند معرفی می‌کند آن هم در فضای جزیره‌العرب که دختران را زنده به گور می‌کردند و زمانی که حضرت زهرا(س) را بر پیامبرش هدیه می‌کند عنوان می‌کند که زهرا زن و حجت الهی برای همه مردم و اسوه ائمه‌ است و در تعبیری که از حضرت ولیعصر(عج) آمده ایشان عنوان کرده‌اند: "ما به مادرمان زهرا اقتدا می‌کنیم و او اسوه و الگوی ماست" و لذا زنان ما باید افتخار کنند که روز میلاد حضرت به نام آن‌ها نامگذاری شده و البته زن و مرد باید به ایشان اقتدا کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محامی گفت: زنان ما باید نقش‌های زنانه‌ای که حضرت زهرا(س) بر عهده داشت را داشته باشند و به ایشان اقتدا کنند چرا که حضرت زهرا(س) در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی دفاعی هم مشارکت داشت و در جنگ احزاب کنار پیامبراکرم(ص) بود و در عرصه فرهنگی نیز احادیث فراوانی را اصحاب از ایشان نقل می‌کنند و در عرصه اجتماعی و سیاسی و بحث خلافت حضرت پیامبراکرم(س) و دفاع از امامت و خلافت حضرت علی(ع) نیز وارد عرصه سیاست شده و به سخنرانی، مناظره و احتجاج پرداخت و نشان داد که زن می‌تواند در همه این عرصه‌ها ورود پیدا کرده و تا پای جان ایستادگی کند.

حجت الاسلام والمسلمین محامی بیان داشت: در کنار همه این فعالیت‌ها حضرت فاطمه(س) از نقش اصلی خود یعنی مادری و تربیت فرزندان غافل نشد و در مقام همسری و مادری بهترین همسر و مادر بود و این درسی برای بانوان ماست که به ایشان اقتدا و الگو بگیرند.

امام جمعه زاهدان افزود: همان‌طور که مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر در جمع بانوان فرمودند بانوان هم باید به نقش محوری، اختصاصی و ویژه خودشان که اداره خانه و تربیت فرزندان است بپردازند و هم به امورات و کارهای دیگر و البته کارهایی که با شأن زنانه تناسب داشته باشد.
نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: گاهی در برخی از مشاغل عنوان می‌کنند که خانم‌ها مشغول کار هستند اما آن شغل تناسبی با خانم‌ها ندارد به عنوان مثال در پرسش و پاسخ دانش‌آموزی از ما سوال کردند چه می‌شود که یک زن برای کار وارد معدن شود که باید گفت کار کردن یک خانم در معدن افتخاری برای ما نیست چرا که این یک کار سخت بوده و با فیزیک بدنی مردان تناسب دارد و بالعکس کار سخت دیگر از جمله اداره خانه و مادری برای فرزندان با عاطفه‌، محبت و مهر مادری بانوان تناسب دارد.

حجت الاسلام والمسلمین محامی گفت: وقتی ما تناسب مسئولیت و موقعیت‌ها را جابجا می‌کنیم تناسب و تعادل جامعه بر هم خورده و دچار آسیب‌های اجتماعی می‌شویم.

وی عنوان کرد: گاهی ما برعکس عمل می‌کنیم مثلا در نظر بگیرید که ما چه تعداد مردان بیکار داریم و در مقابل چه مقدار از بانوان در اموراتی شاغل هستند که تناسبی با وجود آن‌ها ندارد و بعد حرف از بیکاری و عدم اشتغال می‌زنیم.
وی تاکید کرد: ما باید در این جهت به حضرت فاطمه(س) اقتدا کرده و از ایشان الگو بگیریم و زنان برای نقش آفرینی در جامعه به تناسب شأن و جایگاه زنانه خود عمل کنند و اهمیت نقش ویژه مادری را فراموش نکنند چرا که نقش مادری مهمترین نقش اصیل و ویژه بانوان و بسیار مهم و تاثیرگذار است.

حجت الاسلام والمسلمین محامی اذعان داشت: مادران مومن، با بصیرت و انقلابی هستند که می‌توانند نسلی تربیت کنند که از انقلاب و رهبری معظم حمایت کنند و طومار فتنه و فتنه‌گران را در نهم دی‌ماه در هم بپیچند.
وی افزود: مادران الگو گرفته از حضرت زهرا(س) هستند که می‌توانند مردان مردی همچون سرداران جبهه مقاومت مثل شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید سید رضی موسوی را در دامن خود بپرورانند.

وی ادامه داد: از دامان همین زن مومن حضرت امام خمینی(ره) بر می‌خیزد و احیاگر اسلام در قرن حاضر می‌شود و لرزه بر پیکر استعمار می اندازد و مادر است که چنین شخصیتی را تربیت کرده است.

وی گفت: مادران انقلابی ما بودند که با حضور خود در عرصه‌های مختلف انقلاب به میدان آمدند و توانستند مردان را با خود به میدان بیاورند و انقلاب پیروز شد و در عرصه دفاع مقدس نیز، همسران و فرزندان خود را راهی جبهه کردند و در همه عرصه‌ها از جمله راهپیمایی‌ها و شرکت انتخابات که نقطه عطف انقلاب است ایفای نقش کرده و مردان خود را پای کار می‌آورند.

حجت الاسلام والمسلمین محامی بیان داشت: ما باید قدر این مادران مومن و متعهد و زنان انقلابی را دانسته و قدرشناسی کنیم و ارج نهادن به مادران و زنان را فرهنگ اسلامی خود بدانیم و زنان هم قدر نقش مادری را در فرزند آوری، تولید مثل، تکثیر نسل و تربیت درست نسل جدید قدر بدانند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha