شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: بررسی نقاط آسیب، جلوگیری از نفوذ، تخلف، فساد و ضربه قاطع به دشمن و گروهک‌های تروریستی از ابزار تقویت وحدت ملی و امنیت ملی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه،از سیستان و بلوچستان حجت الاسلام والمسلمین مصطفی محامی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی تلاش برای حاکمیت فضای پر از مهر، محبت و صمیمت در جامعه اسلامی است.

امام جمعه زاهدان به قرائت و شرح فرازی از دعای ۲۶صحیفه سجادیه پرداخت و افزود: "فی تَعَهُّدِ قَادِمِهِمْ ، وَ کِتَْمانِ أَسْرَارِهِمْ ، وَ سَتْرِ عَوْرَاتِهِمْ ، وَ نُصْرَةِ مَظْلُومِهِمْ" خداوندا همسایگان و دوستان مرا موفق بدار که بتوانند این آداب تو را رعایت کنند ابتدا اینکه وقتی کسی وارد می شود به او رسیدگی کنند، اسرار یکدیگر را بپوشانند و بدی‌ها و نقایص یکدیگر را کتمان کنند و اگر کسی در میان خود دیدند که مظلوم واقع شده به یاری مظلوم بشتابند.

حجت الاسلام والمسلمین محامی به بیان نکاتی برگرفته ازاین فراز پرداخت و بیان داشت: خداوند متعال جامعه اسلامی را امت واحده خوانده و فرموده: "إِنَّ هذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ أَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ" این امت واحد است و همه در مسیر عبادت من به پاخیزید زیرا من پروردگار شما هستم و تنها مرا عبادت کنید.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان ادامه داد: اگر خداوند متعال امت اسلامی را امت واحده خوانده معنایش این است که از ما می‌خواهد تا اعضای جامعه اسلامی مانند اعضای یک خانواده بوده و مثل یک خانواده با هم متحد، هماهنگ و منسجم باشیم.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: گاهی ما دچار خودخواهی، خودبینی و خود محوری می‌شویم یعنی خوبی‌ها را در حق خود می‌خواهیم اما خودمان برای دیگران رعایت نمی‌کنیم و به فکر نیستیم که همسایه و دوست ما هم توقع و انتظار دارد که به نیازش رسیدگی شود و انتظار دارد عیوب او را بر ملا نکنیم.

وی اظهار کرد: اگر چنین فضایی در جامعه اسلامی ما حاکم شود و دیگران را اعضای خانواده خود بدانیم همواره به یکدیگر کمک کرده و نیاز خود را برآورده می‌کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در خطبه دوم نمازجمعه زاهدان گفت: یکی از راه‌های حفظ و تقویت تقوای الهی در فرد و جامعه اسلامی تلاش برای حفظ و تقویت وحدت و امنیت ملی است.

امام جمعه زاهدان افزود: در روزهای گذشته شاهد عملیات تروریستی کور در کرمان بودیم که جمع زیادی از هموطنان عزیز ما به شهادت رسیده و مجروح شدند و این عملیات تروریستی که به دست عوامل و مزدوران آمریکا و اسرائیل در کشور ما شکل گرفته است را به شدت محکوم می‌کنیم و به مردم عزیز ایران و مقام معظم رهبری تسلیت عرض می‌کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین محامی گفت: عزیزانی در روز ولادت حضرت فاطمه(س) و در مسیر زیارت شهید به شهادت رسیدند که خوشا به حال آن‌ها و انشاالله خداوند آنها را بر سر سفره مادر شهدا حضرت زهرا(س) و سالار شهیدان امام حسین(ع) مهمان بگرداند و به درجات آن‌ها بیفزاید و برای مجروحین این واقعه نیز آرزوی شفای عاجل داریم.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان با اشاره به دیدار مردم استان با مقام معظم رهبری در بیستم شهریور ماه سال جاری عنوان کرد: مقام معظم رهبری در آن دیدار عنوان کردند که دشمن وحدت ملی و امنیت ملی ما را هدف گرفته و تاکید کردند که وحدت ملی را حفظ و امنیت را تقویت کنید و نگذارید این امنیت به هم بخورد و فرمودند هر کسی که وحدت ملی را تهدید کند چه بداند و چه نداند دشمن ماست و اگر از روی آگاهی یا عدم آگاهی سخنی گفته یا کاری کند که امنیت ملی تهدید شود این فرد دشمن است.

حجت الاسلام والمسلمین محامی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب بیان کردند وحدت ملی بدین معناست که وقتی پای منافع ملی و مصلحت کشور در کار است هیچ مطلب دیگری مانع این جهت نشود و همه پای مصلحت ملی و منافع ملی بیایند و از منافع ملی و مصلحت کشور دفاع کنند و اقوام، سلایق، مذاهب، جناح‌ها و گروه‌های سیاسی مختلف نباید مانع شوند که در مسیر منافع ملی و مصلحت کشور کار نکنیم.

وی ادامه داد: این تعبیر خیلی گویاست و وحدت ملی را برای ما روشن می‌کند و ما نباید قومیت، مذهب، سلایق سیاسی و افکار شخصی خودمان را بر مصلحت و امنیت کشور که مصلحت و امنیت عموم مردم هست ترجیح دهیم و همه باید پای کار دفاع از مصالح کشور و منافع ملی باشیم.

امام جمعه زاهدان اذعان داشت: روشن است که وحدت ملی و امنیت ملی با یکدیگر چه ارتباطی دارند و امنیت ضروری ترین نیاز جامعه و پیش‌نیاز هر گونه پیشرفتی از جمله پیشرفت علمی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی، عرفانی، معنوی و... است.

نماینده ولی‌فقیه در استان اظهار داشت: وحدت ملی و امنیت ملی رابطه تنگاتنگی با هم دارند و هر چقدر وحدت و انسجام ما بیشتر باشد طبیعتا امنیت ما بیشتر حفظ می‌شود و دشمن توان نفوذ و جرئت مقابله نخواهد داشت و در مقابل هر چقدر امنیت تقویت شود وحدت ملی هم تقویت می‌شود و پیش‌نیاز هر پیشرفتی در کشور ما هستند.

وی ادامه داد: دشمن چشم دیدن پیشرفت ما را ندارد و آرام نمی‌نشیند تا شاهد پیشرفت ما باشد و همواره به دنبال دشمنی است و جنگ ترکیبی راه انداخته و با اتاق‌های فکر خود به دنبال آن هستند تا به وحدت ملی و امنیت ملی ما خدشه وارد کنند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان به بیان نمونه‌هایی از اقدامات دشمن پرداخت و گفت: دشمن به در تلاش است تا با یک تیر چند نشان را بزند مثلا در انفجار حرم امام رضا(ع) به دنبال این بودند تا ناامنی و جنگ مذهبی ایجاد کنند و همین اهداف را با انفجار مساجد دنبال کردند و در واقعه تروریستی شهرستان راسک نیز می‌خواستند ایجاد ناامنی، جنگ قومیتی و اختلاف مذهبی راه‌اندازی کنند و در همین عملیات کور تروریستی کرمان نیز اقدام به انفجار انتحاری در میان جمعیت کردند که این کار در چنین موقعیتی و با تبلیغاتی که انجام می‌شود به اختلافات قومی و مذهبی دامن زده و تلاش دارد تا در میان مردم هراس ایجاد کند تا دیگر در چنین مراسماتی حضور پیدا نکنند و در آستانه انتخابات به دنبال ایجاد یاس و ناامیدی در میان مردم هستند و با یک اقدام اهداف مختلف را دنبال می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محامی خاطرنشان کرد: ما باید هوشیار باشیم و در دام دشمن قرار نگیریم و با این توطئه‌ها مقابله کنیم که البته مردم ما به خوبی نشان دادند که از این اتفاق‌ها هراس ندارند و با چنین اقداماتی دست‌ از راه و آرمان خود بر نمی‌دارند و در همین واقعه کرمان مشاهده کردیم که روز بعد از واقعه جمعیتی پر شکوه‌تر در مزار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی حاضر شدند و عملا در دهان دشمن زدند که مردم پای کار انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری خواهند بود و خواهند ایستاد.

امام جمعه زاهدان عنوان داشت: اگر دشمن به دنبال ضربه زدن به وحدت ملی و امنیت ملی است ما باید هوشیار باشیم و از هر اقدام و سخنی که تفرقه افکنی کند خودداری کنیم و از هر چیزی که شائبه به هم زدن وحدت ملی باشد پرهیز کنیم بلکه در صدد تحکیم وحدت ملی و تقویت امنیت ملی باشیم.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان به بیان راهکارهای تقویت وحدت و امنیت ملی پرداخت و اطهار داشت: ابتدا باید محور را نظام اسلامی و قانون اساسی بدانیم و همه بر آن ملتزم باشیم زیرا مخالفت با نظام، تضعیف نظام، مخالفت با قانون اساسی و قوانین کشور به وحدت ملی ما آسیب می زند و باید از آن‌ها پرهیز کنیم.

وی رعایت عدالت و انصاف برای همه افراد جامعه را دومین راهکار تقویت وحدت و امنیت ملی عنوان کرد و گفت: باید همه شهروندان جمهوری اسلامی به دنبال اجرای عدالت باشیم و از هر قوم، مذهب، جناح و گرایش سیلسی که باشند ما به دنبال اجرای عدالت باشیم که چنین چیزی به وحدت و امنیت ملی ما تحکیم می‌بخشد و لذا هر کس خلاف عدالت عمل کند و ظلم و تبعیض برقرار کند یا حتی توهم تبعیض ایجاد کند و همواره القای ظلم، تبعیض ادعای ظلم داشته باشد تا نسل جوان ما در برخی از اقوام و مذاهب را تحت تاثیر قرار دهد که مورد ظلم و تبعیض قرار گرفته چنین چیزی مخل وحدت و امنیت ملی ما و طبعأ دشمنی با نظام اسلامی است.

امام جمعه زاهدان گسترش فرهنگ اسلامی و حاکمیت اخلاق اسلامی در جامعه و نیز تقویت سرمایه اجتماعی نظام و پایگاه مردمی حاکمیت با رعایت عدالت و انصاف
را از دیگر موارد موثر در تحکیم وحدت و امنیت ملی دانست.

وی تقویت نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی از دیگر موارد تاثیرگذار دانست و گفت: تقویت از جهت ایمانی، فکری و انگیزشی؛ تقویت دانش و مهارت لازم برای انجام وظیفه و نیز تهیه ابزار و لوازم مورد نیاز حائز اهمیت بوده و از راه‌های حفظو تقویت وحدت و امنیت ملی ماست.

حجت الاسلام والمسلمین محامی بیان داشت: ارتقا فهم و بصیرت جامعه اسلامی و مردم یکی از ابزارهای تحکیم وحدت و امنیت ملی است و البته تا به حال مردم ما این بصیرت و فهم را از خود نشان داده‌اند.

وی گفت: به عنوان مثال در واقعه شمسر سراوان نقشه این بود که آشوب‌ها ابتدا در سراوان سپس در استان و در پایان به سطح کشور برسد که البته چنین نقش‌هایی را در استانهای دیگر هم شروع کرده بودند و کشور را به آشوب کشیدند اما در خود سراوان این توطئه در نطفه خفه شد و بنده این نکته را همواره خدمت مسئولان در مرکز کشور عرض کرده‌ام که این بصیرت و فهم انقلابی مردم ماست که توطئه دشمن را می‌شناسند و در برابر آن می‌ایستند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: بررسی نقاط آسیب و خلأ و رسیدگی جدی، جلوگیری از نفوذ، تخلف، فساد و ضربه قاطع به دشمن و گروهک‌های تروریستی نیز از ابزار تقویت وحدت ملی و امنیت ملی است.

وی گفت: باید نقاط آسیب بررسی شود که چگونه دشمن توانسته نفوذ داشته باشد و جلوی نفوذ گرفته شود و اگر تخلفی هست با تخلف برخورد شود و اگر قصور یا تقصیری وجود دارد این آسیب‌ها برطرف شود تا دیگر شاهد تکرار این ماجراها نباشیم و از طرف دیگر نیروهای نظامی و انتظامی به مرکز این شرارت‌ها ضربه بزنند و انتظام مردم ما همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند انتقام سخت از اشرار است.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در اتفاقات مهرماه سال گذشته در سیستان و بلوچستان یکی از نکاتی که بنده همواره تاکید داشتم بررسی دقیق، جامع و منصفانه؛ برخورد بازدارنده با متخلف از همه طرف و احقاق حق مردم از همه اطراف قضایا بود و توضیح دادم متخلف چه کسی که تیراندازی نابجا کرده است، چه کسی که با شرارت مغازه‌های مردم را به آتش می‌کشد و چه کسی که به سوی مردم در صف نان رگبار می‌بندد و چه کسی که بسیجی و پاسدار ما را به شهادت می‌رساند و چه کسی که با سخنرانی التهاب ایجاد می‌کند این‌ها مجرم هستند و باید با مجرم از هر طرف که باشد برخورد بازدارند بشود.

وی افزود: تاکید کردیم که احقاق حق مردم از هر طرف که باشد انجام شود اگر حق نیروی انتظامی است که مورد حمله قرار گرفته، اگر حق مغازه‌داری است که دارایی او به آتش کشیده شده، اگر حق کسی است که تیر خورده و کشته یا مجروح شده و یا مردمی که امنیت آن‌ها سلب شده حق آن‌ها از هر طرفی که باشند احقاق شود.

امام جمعه زاهدان گفت: تاکید بر رسیدگی دقیق، جامع و منصفانه برای این بود که عملکرد افراد مشخص شود و به تناسب برخورد شود و از تکرار ماجرا جلوگیری شود و همین سخن در رابطه با واقعه راسک و کرمان هم هست تا بدانیم از کجا ضربه خوردیم و با کسی که عامل این ضربه بوده برخورد شود تا شاهد تکرار این ماجراها نباشیم.

حجت الاسلام والمسلمین محامی بیان داشت: وقتی می‌گوییم با متخلف از هر طرفی که باشد برخورد شود هر دو طرف ناراحت می شوند و طبیعتا کسی که نزد قاضی می‌رود این گونه نیست که همه راضی باشند و لذا از هر دو طرف مردم حرف‌هایی زدند و برخی نخواستند بفهمند یا نفهمیدند اما در عین حال انسان نمی‌تواند دین خود را برای این حرف بدهد چرا که مبنای دین، شعار انقلاب اسلامی و تاکید مقام معظم رهبری برقراری عدالت و انصاف است و نتیجه آن حفظ وحدت و امنیت ملی است.

وی ادامه داد: اینکه مقام معظم رهبری عنوان کردند کسانی که بی گناه کشته و مجروح شده‌اند شهید و جانباز اعلام شوند و اضافه بر انجام وظیفه دستگاه‌ها دستور دادند تا هیئتی برای دلجویی و شنیدن حرف مردم به استان بیاید برای این بود که وحدت و امنیت ملی ما آسیب نبیند و این نکته مهم و نگاه دقیق رهبری است که باید به خوبی آن را درک و به تناسب آن عمل کنیم.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: گاهی متاسفانه مطلب به درستی فهم نمی‌شود و سخن ولی را نمی‌فهمیم و نمی‌خواهیم به درستی اجرا کنیم و همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند تعصبات قومی، مذهبی، سیاسی و سازمانی نباید مانع اجرای عدالت و انصاف شود و بررسی دقیق، جامع و منصفانه باید صورت گیرد.

وی گفت: طبعا مسئولان مربوطه در جریان راسک و کرمان اقدام می‌کنند و ستاد کل فرماندهی نیروهای مسلح و کمیسیون امنیت ملی مجلس مسائل را بررسی می‌کنند و نتیجه این بررسی‌ها باید اقدام باشد و البته برخی موارد اعلام عمومی نخواهد شد اما نیازمند اقدام است و قوه قضائیه باید کار خود را به درستی انجام دهد و اجازه ندهد که زمان زیادی سپری شود چرا که در این صورت برخورد فایده‌ای نخواهد داشت و بازدارنده نخواهد بود.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان افزود: اینکه تاکید می‌کنیم قوه قضاییه رسیدگی کند معنای رسیدگی مثلا در جریان هشت مهر زاهدان این است که نتیجه پرونده مشخص شود و دادگاه بر اساس قانون حکم کند و هر چه عدالت اقتضا می‌کند اجرا شود حال ممکن است قصاص باشد، ممکن است دیه باشد، ممکن است مجازات کمتری باشد و حتی ممکن است افراد تبرئه شوند و در اینجا بحث از رسیدگی قصاص نیست بلکه محاکمه، رسیدگی، ختم پرونده و اعلام نتیجه به مردم است.

وی خاطرنشان کرد: اگر این اقدامات به درستی صورت گیرد سبب تحکیم وحدت ملی، تقویت امنیت ملی و هم سبب تقویت نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی ما خواهد بود که جان خود را برای تامین امنیت در کف دست گرفته‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha