چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
تبریز

حوزه/ کمیته علمی سی‌امین اجلاس سراسری نماز در بیانیه‌ای اسامی برگزیدگان فراخوان علمی اجلاس را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از زنجان، کمیته علمی سی‌امین اجلاس سراسری نماز در بیانیه‌ای اسامی برگزیدگان فراخوان علمی اجلاس را منتشر کرد.

بسم الله الرحمن الرحیم

بیانیه کمیته علمی سی‌امین اجلاس سراسری نماز

با عنوان نماز نسل نو با تمرکز بر نقش مدرسه، مسجد و دانشگاه

عاشقان چون به هوش بازآیند پیش معشوق در نماز آیند

ستایش و سپاس مخصوص خدای حکیم و آگاهی است که هر آنچه در آسمان‌ها و زمین است، ملک اوست و درود بر پیام آور رحمت، حضرت محمد(ص)، که در قرآن کریم، معجزه جاودانه او، در توصیف مومنان آمده است: “الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلوه” و بی‌شک این تکلیفی است همیشگی برای پیروان راستین پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت مکرم و معظم ایشان.

خداوند متعال را شاکریم که به دانشگاه زنجان توفیق داد تا راهبری علمی سی‌امین اجلاس سراسری نماز را با همراهی قریب به ۱۷ تن از اساتید صاحب نظر از مجموعه دانشگاه‌های استان، آموزش و پرورش و حوزه‌ علمیه به انجام رساند، در این دوره ۸۴۱ اثر با محوریت نماز نسل نو با تمرکز بر نقش مدرسه، مسجد و دانشگاه، در چهار قالب مقالات علمی، پژوهش‌های کاربردی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری به دبیرخانه اجلاس ارسال گردید که از این میان، ۵۱۴ عنوان مقاله، ۲۸۴ عنوان پژوهش کاربردی، ۱۴ عنوان پایان‌نامه کارشناسی ارشد و ۲۹ عنوان رساله دکتری بود.

آثار دریافتی در سه مرحله ارزیابی شد: در مرحله نخست، آثار از حیث تطابق موضوعی با فراخوان اجلاس و داشتن شاخص‌های اولیه بررسی شد که ۱۹۹ اثر به مرحله دوم راه یافت، در مرحله دوم، هرکدام از داوران تخصصی بخش مربوطه تک تک این آثار را ارزیابی و در صورت کسب نمره مناسب به مرحله بعد ارسال کردند، در مرحله سوم نیز جلسات تخصصی هیأت داوران تشکیل شد و داوران در خصوص آثار به رایزنی و تبادل نظر پرداختند که در پایان ۲۱ اثر مؤفق به کسب عنوان‌های برتر شدند.

کمیته علمی سی‌امین اجلاس سراسری نماز با امعان نظر به نتایج پژوهش‌های دریافتی در این دوره از اجلاس، بر خود لازم می‌داند مراتب ذیل را در خصوص موضوع نماز و نسل نو یادآور شود:

۱) از آن رو که پژوهش‌های مرتبط با نسل نو و نماز چندان چشمگیر نیست و پژوهش نقش برجسته‌ای در تصمیم سازی برای مدیران اجرایی دارد، تأکید داریم که این قبیل پژوهش‌ها در اولویتِ‌ فعالیت‌های مراکز علمی و تحقیقاتی قرار گیرد.

۲) از متولیان و مسئولان مربوطه انتظار داریم برای جذب حداکثری نسل نو به مساجد با به‌کارگیری راهکارها و پیشنهادهایی که در پژوهش‌های این دوره از اجلاس آمده است، از جمله ایجاد بستر مناسب برای حضور کودکان در مساجد و ایجاد خاطرات شیرین در اذهان ایشان از مسجد و نماز، کمر همت بربندند.

۳) در همین راستا از شوراهای اسلامی شهر و شهرداری‌ها انتظار داریم اولویت کاربَری فضاهای مجاور مساجد را به امور فرهنگی، ورزشی و تفریحی متناسب با جایگاه مسجد اختصاص دهند.

۴) از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما و دیگر نهادهای فرهنگی و هنری انتظار داریم با طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی- فرهنگی خلاقانه، تولید و نمایش فیلم، تألیف و انتشار کتب و نشریات و نرم افزارهای سودمند، راه پیوستن نوجوانان و جوانان را به مساجد هموار نمایند و با رصد حرکت‌های فرهنگی مخالف ارزش‌های دینی، بر آگاهی نسل جوان بیفزایند.

۵) نقش بی بدیل اساتید دانشگاه و معلمان در گسترش و اشاعه فرهنگ نماز در فضای دانشگاه‌ها و مدارس بر کسی پوشیده نیست، پیشنهاد می‌شود در این باره از این اقشار برای آموزش به نسل نو نهایت استفاده به عمل آید.

در پایان، از مساعدت و تلاش‌های استاندار زنجان، نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان و نیز از همه مدیران و دست اندرکاران دین مدار و فرهنگ دوست که در برگزاری هرچه باشکوه تر این اجلاس صادقانه خدمت کردند، صمیمانه قدردانی می‌نماییم و از خداوند متعال برای همه این عزیزان حُسن عاقبت و توفیق روزافزون مسئلت داریم.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

کمیته علمی سی‌امین اجلاس سراسری نماز

اسامی برگزیدگان فراخوان علمی سی امین اجلاس سراسری نماز منتشر شد

اسامی برگزیدگان فراخوان علمی سی امین اجلاس سراسری نماز منتشر شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha