یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ جشن فارغ التحفیظ طلاب مدرسه تخصصی حفظ قرآن طباطبائی نژاد اصفهان

حوزه/ امام جمعه اصفهان با بیان این که شرط کمک و زکات در راه خدا منوط به زیادی اموال نیست گفت: در بین کارهای مستحب، ثواب هیچ عملی بیشتر از انفاق و کمک مالی به مردم نیست.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت الله سیدیوسف طباطبایی نژاد شامگاه جمعه در جلسه ستاد زکات شهرستان برخوار با اشاره به آیه ۱۵ سوره حجرات اظهار داشت: زکات یکی از فرائض و واجبات مهم همه ادیان الهی است و تنها در دین اسلام نبوده، بلکه همه ادیان آسمانی نماز و زکات داشته اند.

امام جمعه اصفهان با بیان آیات مربوط به ولادت حضرت عیسی(ع) و تکلم آن حضرت در آغوش حضرت مریم(س) گفت: حضرت فرمود " إِنِّی عَبْدُ اللَّهِ آتَانِیَ الْکِتَابَ وَجَعَلَنِی نَبِیًّا"و سپس فرمود " وَجَعَلَنِی مُبَارَکًا أَیْنَ مَا کُنْتُ وَأَوْصَانِی بِالصَّلَاةِ وَالزَّکَاةِ مَا دُمْتُ حَیًّا" ، یعنی پس از تولد، مسئله نماز و زکات را بیان می کند و فرمود از طرف خدا درباره نماز و زکات به من وصیت شده است.

وی افزود: در بیشتر آیات، نماز و زکات به همراه هم ذکر شده اند و دلیل آن این است که در بین همه عبادات، اولین عبادت، نماز و در بین عبادات مالی، اولین عبادت، زکات است و عبادتی است که سود آن به فقرا می رسد.

آیت الله طباطبایی نژاد با تاکید بر این که زکات جزئی از ارکان دین است تصریح کرد: در روایت است که اسلام بر پنج پایه نماز، زکات، حج، روزه و ولایت بنا شده است و آن چه که در بین این پنج رکن به آن بیشتر سفارش شده ولایت است، چرا که اگر ولایت نباشد ارکان دیگر نیز درست انجام نمی شود.

وی اضافه کرد: شهرستان برخوار در زمینه زکات، نسبت به شهرهای دیگر تقریبا در رتبه اول قرار دارد و این سبب افتخار است.

نماینده ولی فقیه در استان عنوان کرد: در قرآن کریم، گاهی زکات تعبیر به صدقه شده و گاهی نیز صدقه تعبیر به زکات شده است، از جمله در آیه ولایت، قرآن کریم انگشتری که امیرمومنان(ع) به فقیر انفاق نمود را تعبیر به زکات کرده است.

وی خاطر نشان کرد: صدقه به معنای هر کار خیری است که برای خدا انجام شود و در روایت است که " کُلُّ مَعروفٍ صَدَقةٌ "و در رأس این صدقات، زکات قرار دارد، یعنی کار خیری بالاتر از زکات نیست.

امام جمعه اصفهان به نتایج پرداخت زکات در زندگی اشاره کرد و افزود: افرادی که صدقه می دهند پاک می شوند و قلب آنها نورانی می شود و علاوه بر آن خصلت بد شُحَّ نفس و خساست را از بین می برد و سبب تزکیه انسان می شود و بر اساس روایات، زکات علاوه بر این که خود انسان را پاک می کند مال انسان نیز رونق می گیرد.

وی تاکید کرد: نکته دیگر این است که در بین کارهای مستحب، ثواب هیچ عملی بیشتر از انفاق و کمک مالی به مردم نیست و قرآن نیز می فرماید مثل " مَثَلُ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ ".

آیت الله طباطبایی نژاد با بیان این که شرط کمک و زکات در راه خدا منوط به زیادی اموال نیست گفت: هر فرد به هر اندازه ای که توان دارد می تواند به فقرا کمک کند، اما در عین حال برخی نیز اظهار می کنند مالیات می دهند و نیاز به دادن زکات و خمس نیست در حالی که این موارد با یکدیگر فرق می کنند.

وی خاطر نشان کرد: دولت ها از خود درآمد نداشته و کارهای عمومی کشور را نیز باید جمعی انجام دهند و درآمد دولت نیز تنها از نفت و مالیات است و این مالیات نیز صرف ساخت جاده و تامین زیرساخت ها می شود، در حالی که زکات و یا خمس واجب خدایی است و همان گونه که باید نماز ادا کرد، زکات را نیز باید ادا نمود.

امام جمعه اصفهان ربط دادن مشکلات اقتصادی به مسائل مهم و حساس کشور مانند انتخابات را نادرست دانست و افزود: همه علما اعتقاد دارند که شرکت در انتخابات واجب است و دشمن نیز درصدد این است که مردم کم رأی بدهند.

وی عنوان کرد: اگر آمار مشارکت در انتخابات پایین باشد دشمن در حمله به کشور راحت تر عمل می کند، لذا باید این گونه نشان دهیم که همچنان پشت سر نظام ایستاده ایم و البته مشکلاتی نیز وجود دارد، اما این مشکلات ارتباطی به دیگران ندارد و خود آن را اصلاح می کنیم.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha