دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
خانم زائری

حوزه/ طلبه سطح ۳ مدرسی ادبیات عرب مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا(س) اصفهان، از پایان نامه خود با عنوان «آرایه‌های ادبی سوره‌های طلاق، تحریم، ملک، قلم و معارج با محوریت تفسیرالمیزان»، دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، بتول زائری، طلبه سطح ۳ مدرسی ادبیات عرب مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا(س) اصفهان، ظهر امروز از پایان نامه خود با عنوان «آرایه‌های ادبی سوره‌های طلاق، تحریم، ملک، قلم و معارج با محوریت تفسیرالمیزان»، با راهنمایی ولی الله جعفری و داوری حجت الاسلام جواد سلیمیان دفاع کرد.

زائری در دفاع از پایان نامه خود گفت: پژوهش حاضر با عنوان آرایه‌های ادبی سوره‌های طلاق، تحریم، ملک، قلم و معارج با محوریت تفسیر المیزان در تلاش است بیان کند که برای بهرمند شدن از آیات و معارف قرآن کریم باید به شناخت نکات بلاغی پرداخت؛ چرا که بدون علوم ادبی بویژه علم بلاغت تفسیر آیات الهی ناقص خواهد بود.

وی ادامه داد: فهم و شناخت علوم بلاغی نقش مهم و بسزایی در تفسیر کلام الله مجید دارد. حال باید این نکته را در نظر داشت که تشخیص صنعت بلاغی قرآن کار ساده و آسانی نیست و نیاز به مهارت و تبحری در علم بلاغت می‌طلبد.

خانم زائری گفت: از میان مفسرین، علامه محمدحسین طباطبایی(رحمه‌الله‌علیه) به این مهم پرداخته‌اند. با دقت در تفسیر ایشان اهمیت جایگاه علوم بلاغی در تفسیر قرآن مشخص می‌شود.

وی بیان کرد: در این تحقیق که به روش توصیفی ـ تحلیلی است، سعی شده فقط به جنبه های بلاغی سوره طلاق، تحریم، ملک، قلم و معارج که در تفسیر المیزان چه بصورت صریح و چه به صورت اشاره ذیل آیات سوره‌های مذکور آورده شده بود، یادداشت برداری و ذکر گردید به این صورت که از سه بخش تشکیل شده است: بخش اول، کلیات و مفاهیم که در آن الفاظ مرتبط با موضوع تحقیق توضیح داده شده است. بخش دوم آرایه‌های علم معانی که در آن شواهدی برای عنوان‌هایی مانند: خبر، انشاء، احوال مسندالیه، مسند و ... بیان شده است و بخش سوم، آرایه‌های علم بیان و بدیع که در آن شواهدی بر تشبیه، مجاز، استعاره، کنایه و محسنات معنوی و لفظی بیان شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha