شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه /نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: اینکه انسان علاقه مند باشد کارش به شهادت ختم شود، این یک فرهنگ متعالی است و این طور نیست که هر انسانی پای این معنا بایستد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی امروز در مراسم بزرگداشت سردار سلیمانی و شهدای حادثه تروریستی کرمان که در حسینیه ثارالله سپاه صاحب الامر (عج) برگزار شد، اظهار کرد: خدای متعال در آیات ۱۳ و ۱۴ سوره احقاف می‌فرماید «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا فَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ، أُولَئِکَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ خَالِدِینَ فِیهَا جَزَاءً بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ»، یعنی (محققاً کسانی که گفتند پروردگار ما خداست‌ سپس ایستادگی کردند بیمی بر آنان نیست و غمگین نخواهند شد، ایشان اهل بهشتند که به پاداش آنچه انجام می‌دادند جاودانه در آن می‌مانند).

وی ادامه داد: خداوند در این آیه می‌فرماید، کسانی که مکتب و مرامشان این است که صاحب اختیار ما و هدف و مقصد ما خداست و در این راه ایستادگی می‌کنند و استقامت می‌ورزند، این‌ها ترس و واهمه‌ای در وجودشان نیست، غصه نمی‌خورند و محزون نیستند، نمی‌ترسند و نگران نیستند، یعنی با نشاط و شادابی پای کارشان هستند، مصداق بارز این آیه حاج قاسم سلیمانی است.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: وقتی ما این آیات را می‌خوانیم، برای ما سوال مطرح می‌شود که چه اتفاقی می‌افتد که این بندگان خدا این طور هستند؟ چرا که هر انسانی ممکن است از کشته شدن یا از پایان عمرش ترس داشته باشد و نگران این موضوع باشد، پس چرا این بندگان خدا ترس در وجودشان نیست و اندوه و نگرانی ندارند؟ پاسخ این چراها و رمز این نترس بودن را خداوند در آیه ۳۰ سوره فصلت فرموده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُون»، یعنی (در حقیقت کسانی که گفتند پروردگار ما خداست‌ سپس ایستادگی کردند فرشتگان بر آنان فرود می‌آیند و می‌گویند هان بیم مدارید و غمین مباشید و به بهشتی که وعده یافته بودید شاد باشید).

وی خاطرنشان کرد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید فرشتگان از طرف خدا در جان این‌ها نزول می‌کنند و به این‌ها می‌گویند نترسید، محزون نباشید، بشارت باد بر شما آن بهشتی که خدا وعده داده است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تأکید کرد: اگر یک مؤمن همین آیات قرآنی را درک و باور کند، دنیا برای او جای تنگی می‌شود و علاقه به شهادت در وجود او ایجاد می‌شود.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: رسول گرامی اسلام (ص)، ائمه (ع) و افرادی که در مکتب آن‌ها پرورش پیدا کرده‌اند وجه مشترک‌شان شهادت‌خواهی است، پیامبر (ص) فرمود سوگند به کسی که جانم در قبضه قدرت اوست، من خیلی دوست داشتم در راه خدا کشته شوم، دوباره زنده شوم و به شهادت برسم، یعنی حضرت آنقدر شهادت را شیرین می‌بیند که دوست دارد چندین بار به شهادت برسد.

وی یادآور شد: یاران اباعبدالله (ع) نیز در شب عاشورا به حضرت گفتند ما نه یک بار، بلکه دلمان می‌خواهد هشتاد بار در رکاب شما به شهادت برسیم، این‌ها چنین نگاهی را از مکتب رسول گرامی اسلام (ص) آموخته‌اند و در محضر اباعبدالله (ع) درس پس می‌دهند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: اینکه انسان علاقه مند باشد کارش به شهادت ختم شود، این یک فرهنگ متعالی است، این طور نیست که هر انسانی پای این معنا بایستد، دعا می‌کنیم خدا لیاقت این نگاه، فرهنگ و باور را به ما عنایت کند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: عمر انسان با خیلی چیزها می‌تواند ختم شود، در انواع مرگ‌هایی که وجود دارد چه چیزی زیباتر از شهادت است؟ کسی که عقل و درکش برسد، باید دعا کند عاقبتش ختم به شهادت شود، باید برای رسیدن به این عاقبت بخیری و توفیق به خدا التماس کنیم.

وی بیان کرد: امیرالمؤمنین (ع) در نامه‌ای به مالک اشتر نوشتند من از خدا درخواست می‌کنم که هم پایان زندگی من و هم پایان زندگی تو را شهادت قرار بدهد، یعنی این برای حضرت مطلوب بوده که برایش دعا می‌کرده است.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: در نهج‌البلاغه گفت‌وگویی از امیرالمؤمنین (ع) و رسول خدا (ص) آمده است، در آن صحبت‌ها آمده امیرالمؤمنین (ع) به پیامبر (ص) گلایه کرده که در فلان جنگ شما به من مأموریت دادی که در شهر بمانم، دوستان من یکی پس از دیگری به شهادت رسیدند، من از شهادت جا ماندم، در حالی که شما قبلاً به من فرموده بودی من به شهادت می‌رسم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: پیامبر (ص) شرایطی را که برای امیرالمؤمنین (ع) در زمان شهادت پیش آمد، پیش‌بینی کرده و به آن حضرت فرمودند، سپس از امیرالمؤمنین (ع) سؤال کردند زمانی که برایت سختی شهادت پیش بیاید، چطور صبر می‌کنی؟

وی تصریح کرد: امیرالمؤمنین (ع) پاسخ دادند اینجا که جای صبر نیست، اینجا جای بشارت و شکر است، شما به من می‌گویید من به شهادت می‌رسم، این یک بشارت است، من این بشارت را دریافت کرده و خدا را شکر می‌کنم که این مقام و منزلت را برای من در نظر گرفته است.

وی یادآور شد: حضرت وقتی در آستانه شهادت قرار گرفتند فرمودند «فزت و رب الکعبه»، یعنی حضرت به آن چیزی که می‌خواستند رسیدند و به قله فوز و رستگاری راه یافتند.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: امام حسین (ع) فرمودند اشتیاق من به شهادت همان اشتیاقی است که یعقوب برای دیدار یوسف داشت، با چنین اشتیاقی به میدان شهادت می‌آیم.

وی عنوان کرد: وقتی یزید امام سجاد (ع) را تهدید می‌کند که به خیال خام خود حضرت را از مرگ بترساند، امام (ع) در پاسخ فرمودند تو مرا به کشته شدن تهدید می‌کنی، آیا نمی‌دانی کشته شدن در راه خدا عادت ماست، عادت ما این است که در راه خدا کشته شویم و کرامت خود را در شهادت می‌بینیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: خدای متعال در آیات ۲۰ و ۲۱ سوره یس می‌فرماید «وَجَاءَ مِنْ أَقْصَی الْمَدِینَةِ رَجُلٌ یَسْعَی قَالَ یَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِین، اتَّبِعُوا مَنْ لَا یَسْأَلُکُمْ أَجْرًا وَهُمْ مُهْتَدُون»، یعنی (و در این میان مردی از دورترین جای شهر دوان دوان آمد و گفت ای مردم از این فرستادگان پیروی کنید، از کسانی که پاداشی از شما نمی‌خواهند و خود نیز بر راه راست قرار دارند پیروی کنید).

وی خاطرنشان کرد: خداوند می‌فرماید کسی از دور با عجله و شتاب می‌آمد، همین که به محل رسید و مردم را دید گفت ای مردم از فرستادگان خدا پیروی کنید، همان سفارشی که حاج قاسم راجع به رهبر فرمودند.

وی تأکید کرد: در آیات بعدی سوره یس معلوم می‌شود این پیام‌آور ایمان به شهادت می‌رسد، خداوند در آیات ۲۶ و ۲۷ سوره یس می‌فرماید «قِیلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ قَالَ یَا لَیْتَ قَوْمِی یَعْلَمُونَ، بِمَا غَفَرَ لِی رَبِّی وَجَعَلَنِی مِنَ الْمُکْرَمِینَ»، یعنی (سرانجام به جرم ایمان کشته شد و بدو گفته شد به بهشت درآی گفت ای کاش قوم من می‌دانستند، که پروردگارم چگونه مرا آمرزید و در زمره عزیزانم قرار داد).

امام جمعه قزوین تصریح کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید همین که این فرد به شهادت می‌رسد، به او می‌گویند بفرمایید وارد بهشت شوید، در حالی که دیگران باید مراحلی را طی کنند تا به بهشت برسند اما شهید به محض اینکه به شهادت می‌رسد درهای بهشت به روی او باز می‌شود و می‌گوید ای کاش همسنگران و نزدیکان ما می‌دانستند ما در حد اعلا مورد غفران خدا قرار گرفتیم، خدا ما را ترمیم و کامل کرد و از مکرمین قرار داد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: مکرم عالی‌ترین مقام کرامت است، شهیدان مکرم هستند، یعنی در قله کرامت قرار گرفته‌اند، امام سجاد (ع) خطاب به یزید فرمود ما در قله بلند موفقیت انسان یعنی کرامت قرار داریم و به دنبال شهادتیم، تو ما را از کشته شدن می‌ترسانی؟

وی اظهار کرد: حضرت زینب (س) فرمود الحمدلله، خدایا ما ممنونیم که تو ابتدا ما را به سعادت و مغفرت قرار دادی و کار ما را با شهادت و رحمت به پایان رساندی.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: امام صادق (ع) در دعای ماه مبارک رمضان این طور دعا می‌کند و می‌فرماید خدایا خودت گفتی من در ماه رمضان به بندگانم نزدیکم و دعاهایشان را اجابت می‌کنم، دعای من این است که من در راه تو به شهادت برسم.

امام جمعه قزوین بیان کرد: مداح عزیزی که در مراسم گرامیداشت شهادت حاج قاسم سلیمانی مداحی کرده بود و سپس در آن حادثه تروریستی به شهادت رسیده بود، در آخرین مداحی خود گفته بود خدایا ما نمی‌خواهیم همین طور ساده بمیریم، ما می‌خواهیم نوکر دستگاه اباعبدالله (ع) باشیم، برای ما بد است که همین طور بمیریم، طوری مرگمان را قرار بده که معلوم باشد در راه نوکری تو از این دنیا رفته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) در دعای عهد اظهار ارادت به امام زمان (عج) می‌کند و به ما یاد می‌دهد این گونه دعا کنیم که خدایا ما را از شهدای در مسیر امام زمان (عج) قرار بده تا در پیشگاه او و پیش پای او به شهادت برسیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: ابن ابی الحدید در شرح نهج‌البلاغه گفته رسول خدا (ص) کنار قبر اسعد ایستاد و آیه ۲۳ سوره احزاب را قرائت کرد، خداوند در این آیه می‌فرماید «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا»، یعنی (از میان مؤمنان مردانی‌اند که به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا کردند برخی از آنان به شهادت رسیدند و برخی از آن‌ها در همین انتظارند و هرگز عقیده خود را تبدیل نکردند).

وی تصریح کرد: حاج قاسم مصداق بارز «فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ» بود، آن‌هایی هم که برای زیارت مزار ایشان می‌رفتند مصداق «وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ» بوده و در انتظار شهادت بودند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین یادآور شد: در ادامه پیامبر (ص) خطاب به قبوری که مربوط به شهدا بود فرمودند این‌ها شهید هستند، زیارتشان کنید؛ بنابراین اصل این حرکت و زیارت شهیدی مانند حاج قاسم سفارش رسول خداست، برویم به آن‌ها بگوییم «السلام علیکم یا انصار دین الله، السلام علیکم یا انصار رسول الله، السلام علیکم یا انصار امیرالمؤمنین (ع)»، باید این گونه با شهدا صحبت کرد.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: پیامبر (ص) در ادامه قسم یاد کرده و می‌فرماید قسم به آن کسی که جانم در دست اوست، تا روز قیامت هیچ کسی نیست که به این شهدا سلام کند و شهدا جواب سلامش را ندهند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: ما در نماز به پیامبر (ص) سلام می‌دهیم و می‌گوییم سلام بر تو ای پیغمبری که حاضری و کلام مرا می‌شنوی، اگر حواسمان باشد که چه می‌خوانیم و طوطی‌وار سلام ندهیم، اگر با معرفت سلام بدهیم حضرت پاسخ ما را خواهد داد.

وی بیان کرد: در زیارتنامه امام رضا (ع) نیز این چنین است که می‌خوانیم یا علی بن موسی الرضا (ع)، شما کلام و سلام ما را می‌شنوی، جواب من را هم می‌دهی، بنابراین ما می‌توانیم این گونه با شهدا و در رأس آن‌ها ائمه (ع) و پیامبر (ص) ارتباط بگیریم و شهدای مرقد شهید سلیمانی هم این گونه بودند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین خاطرنشان کرد: امروز دل‌های همه ما گرفته است، غم زنان، کودکان و مظلومان غزه، غم شهادت شهدای گرانقدر زائر مزار حاج قاسم سلیمانی و غم دوری از حاج قاسم سلیمانی دل‌های ما را محزون کرده است، خدا برای این موارد به نحوهای مختلفی تسلیت گفته است، از جمله اینکه خدای متعال در آیه ۱۰۴ سوره نساء فرموده «وَلَا تَهِنُوا فِی ابْتِغَاءِ الْقَوْمِ إِنْ تَکُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ یَأْلَمُونَ کَمَا تَأْلَمُونَ وَتَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لَا یَرْجُونَ وَکَانَ اللَّهُ عَلِیمًا حَکِیمًا»، یعنی (و در تعقیب و جستجوی دشمن سستی نکنید. اگر شما در رویارویی با دشمن درد و رنج می‌بینید، آنان نیز چون شما درد و رنج می‌بینند، و شما چیزی را چون پیروزی و پاداش از خدا امید دارید که آنان امید ندارند؛ و خدا همواره دانا و حکیم است).

امام جمعه قزوین تأکید کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید در تعقیب دشمن سست نشوید، از مبارزه دست برندارید و دشمن را به حال خود نگذارید، این فرمان خداست، دشمنان شما دردمند هستند، ضربه‌های شما استخوان‌های آن‌ها را خرد کرده و روحیاتشان را در هم شکسته است، چیزی از آن‌ها باقی نمانده است، شما دل‌هایتان شکسته است اما آن‌ها همه چیزشان به هم ریخته است.

وی تصریح کرد: خداوند در این آیه فرموده شما یک فرقی با دشمنانتان دارید، شما به خدا امید دارید، خدا به شما وعده یاری داده اما در مورد آن‌ها گفته ریشه ظلم و ظالم را از بیخ و بن قطع می‌کنم، خدا به شما تسلیت گفته و می‌گوید به من امیدوار باشید، خدا به شما وعده پیروزی نهایی داده و فرموده مستضعفین وارثان زمین هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: خداوند با این وعده‌ها آخرالزمان را پیش چشم ما آورده و فتنه یهود را بیان می کند، خداوند در آیه ۸۲ سوره مائده می‌فرماید «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَالَّذِینَ أَشْرَکُوا وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَی ذَلِکَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّیسِینَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا یَسْتَکْبِرُونَ»، یعنی (یقیناً سرسخت‌ترین مردم را در کینه و دشمنی نسبت به مؤمنان، یهودیان و مشرکان خواهی یافت. و البته نزدیک‌ترینشان را در دوستی با مؤمنان، کسانی می‌یابی که گفتند ما نصرانی هستیم. این واقعیت برای آن است که گروهی از آنان کشیشان دانشمند و عابدان خدا ترس‌اند، و آنان در پیروی از حق تکبّر نمی‌کنند).

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی اظهار کرد: خداوند در این آیه فرموده بدترین و خشن‌ترین دشمنان مومنین، یهودیان و کسانی هستند که شرک می‌ورزند، یعنی کسانی که هم‌پیمان با یهودیان هستند، ممکن است بایدن و امثال او اسماً مسیحی باشند اما این‌ها مسیحی صهیونیست هستند، خداوند می‌فرماید این‌ها بدترین دشمنان شما هستند.

وی افزود: در مقابل این‌ها مسیحیان واقعی هستند که بیشترین دوستی را با مؤمنین دارند، مسیحی‌های واقعی اهل عبادت و بندگی هستند، آن‌ها مستکبر نیستند، بنابراین مشخص می‌شود یهودیان مستکبرند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: آن خدایی که یهودیان را مستکبر نشان می‌دهد، می‌فرماید من در مقابل مستکبران و همراه با مستضعفان هستم، خدای متعال در آیه ۵ سوره قصص می‌فرماید «وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ»، یعنی (و خواستیم بر کسانی که در آن سرزمین فرو دست‌ شده بودند منت نهیم و آنان را پیشوایان مردم گردانیم و ایشان را وارث زمین کنیم).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: خداوند در این آیه از کلمه «نُرِیدُ» استفاده کرده و این کلمه را به صورت جمع به کار برده است، یعنی مردم باید خودشان برای عدالت، خوبی‌ها و ارزش‌های الهی قیام کنند.

وی خاطرنشان کرد: تنها یادگاری که از جسم حاج قاسم سلیمانی برای ما به یادگار مانده دست بریده ایشان است، این دست انسان را به یاد حضرت عباس (ع) می‌اندازد، حضرت ابوالفضل (ع) در روز عاشورا یک بار خدمت امام حسین (ع) آمد و اجازه میدان گرفت، امام (ع) فرمود تو فرمانده لشکر من و پرچمدار من هستی، اگر بروی لشکر من از هم می‌پاشد، حضرت عباس (ع) ادب کرد و فوراً اطاعت امر کرد و برگشت.

نمانیده ولی فقیه در استان قزوین تأکید کرد: حضرت عباس (ع) یک بار دیگر خدمت اباعبدالله (ع) آمد و اجازه میدان خواست، شاید با خواندن تاریخ برای ما سؤال مطرح شود که چرا حضرت عباس (ع) دوباره نزد امام حسین (ع) آمد و اجازه میدان خواست؟ پاسخ این است آن زمانی که در مرتبه اول امام حسین (ع) به حضرت اجازه میدان رفتن نداد لشکر داشتند و نیاز به پرچمدار و علمدار داشتند اما در دفعه دوم دیگر حضرت لشکری نداشت که نیاز به فرمانده داشته باشد و همه شهید شده بودند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: امام (ع) به حضرت عباس (ع) مأموریت داد که برو برای خیمه‌ها آب بیاور، حضرت به شط فرات رفت، دستش را در میان آب برد و آب را جلوی صورتش گرفت، حضرت قصد نوشیدن آب نداشت، می‌خواست بگوید ای آب تو همیشه از این مسیر جریان داری، تو شاهد باش من بی‌وفا نبودم و آب ننوشیدم، من وفاداری نسبت به امام و رهبرم را کامل کردم.

وی ادامه داد: حضرت مشک را پر از آب کرد و به سمت خیمه‌ها حرکت کرد، در خیمه‌ها کودکان ناراحت بودند و زمزمه می‌کردند که چرا ما اظهار تشنگی کردیم و عموی خودمان را به مخاطره انداختیم، یک مرتبه از میان نخلستان صدای رسای ابوالفضل (ع) به خیمه‌ها رسید و فرمود به خدا اگر دست راستم را قطع کنید من از یاری دینم دست بر نمی‌دارم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: حضرت عباس (ع) یک عالم ربانی بود و همین طور به سادگی قسم نمی‌خورد، حضرت در اینجا که نزدیک شهادتشان بود قسم خوردند، ممکن است کسی بگوید اینجا که حضرت می‌دانست به زودی به شهادت می‌رسد، چطور قسم خورد تا ابد حامی دین است؟

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: پاسخ این است که خدای متعال در آیه ۱۱۱ سوره توبه فرموده (خداوند جان و مال مؤمنان را در ازاء بهشت از آنان خریده است، همان کسانی که در راه خدا کارزار می‌کنند و می‌کشند و کشته می‌شوند، این وعده به راستی و درستی در تورات و انجیل و قرآن بر عهده اوست، و کیست از خداوند وفادارتر به پیمانش؟ پس به داد و ستدی که به آن دست زده‌اید، شادمان باشید، و این همان رستگاری بزرگ است).

وی ادامه داد: خدای متعال در این آیه فرموده من مشتری جان و مال شما هستم، اگر ما مال و جانمان را به خدا نفروشیم، پیش ما می‌ماند، هر چه پیش ما باشد تمام‌شدنی است، خداوند در آیه ۹۶ سوره نحل فرموده «مَا عِنْدَکُمْ یَنْفَدُ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ»، یعنی (آنچه پیش شماست تمام می‌شود و آنچه پیش خداست پایدار است).

امام جمعه قزوین بیان کرد: هر چه نزد ما بماند تاریخ مصرف دارد و همیشگی نیست اما هر چیزی که به خدا بدهیم ماندگار و همیشگی است، حضرت عباس (ع) تا وقتی دست در بدن داشت نگفت من تا ابد حامی دین هستم اما همین که دستش قطع شد باور کرد که خدای متعال معامله را با او شروع کرده و خریدارش شده است، وقتی خدا دست حضرت را می‌پذیرد و معامله را شروع می‌کند، این دست یدالله می‌شود، وقتی یدالله شد تا قیامت حامی دین خدا می‌شود.

نتهای پیام /

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha