شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
رضوی

حوزه / قائمیان گفت: برای بالا رفتن کیفیت بخش‌های مختلف جشنواره شعر رضوی شاهد برگزاری کارگاه‌های مختلف خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از تهران، نشست خبری بیست‌ویکمین جشنواره‌ شعر رضوی، امروز ۱۹ دی با حضور فرهاد قائمیان مدیر جشنواره امام رضا (ع) و سعید زمانی معاون ترویج و جریان سازی بنیاد امام رضا(ع) برگزار شد.

در آغاز جلسه جلسه قائمیان اظهار داشت: تمام تلاش این جشنواره که مزین به نام امام رضا (ع) است در این راستا خواهد بود که در بخش‌های مختلف هنری و ادبی، اهرمی برای ترویج فرهنگ رضوی باشد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه شعر ما در چهار بخش (فارسی، عربی، ترکی و کودک) میزبان شاعران خواهیم بود، گفت: بخش فارسی جشنواره دوره بیست‌ونهم خود را تجربه کرده و بخش ترکی هجدهمین دوره، بخش کودک و نوجوان پانزدهمین دوره و بخش عربی چهاردهمین دوره خود را تجربه می‌کند که هر یک از این بخش‌ها در استانی خاص اجرا خواهد شد، فارس، خراسان رضوی، آذربایجان غربی، خوزستان و ایلام استان‌هایی هستند که میزبان بخش‌های مختلف شعر رضوی خواهند بود.

مدیر جشنواره امام رضا (ع)، با بیان اینکه شعار این دوره از جشنواره «معین الضعفا» یکی از القاب امام رضا (ع) است، اظهار کرد: برای بالا رفتن کیفیت بخش‌های مختلف جشنواره شعر رضوی شاهد برگزاری کارگاه‌های مختلف خواهیم بود، این امر سبب خواهد شد تا در کنار نقد و بررسی آثار، علاقه‌مندان به فراگیری شعر رضوی نیز بتواند در حضور اساتید فن راه رسم ارادت به امام هشتم (ع) را در شعر بیاموزند.

سعید سلیمان‌پور دبیر بخش شعر ترکی جشنواره نیز تصریح کرد: در این رویداد ادبی میزبان اشعاری از داخل و خارج از کشور هستیم، در بخش شعر ترکی، علاوه بر داخل در ترکیه نیز محفل شعر برگزار خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: در این بخش همچنین از اساتید تجلیل به عمل خواهد آمد و در این دوره از استاد علامه میرجلال الدین تقدیر خواهد شد، همچنین در راستای برقراری عدالت فرهنگی شهرستان سلماس میزبان اختتامیه بخش ترکی جشنواره خواهد بود.

در ادامه سعید زمانی معاون ترویج و جریان سازی بنیاد امام رضا (ع) گفت: در بخش‌های مختلف جشنواره شعر رضوی، روی اشاعه فرهنگ رضوی توجه شده است.

وی ابراز کرد: در بخش شعر فارسی، استان کرمان میزبان این بخش خواهد بود، این استان در ایام برگزار جشنواره در دهه کرامت محافل شعر برگزار می‌شود تا مردم به عنوان مخاطبان اصلی با این رویداد همراه و هم‌مسیر شوند.

معاون ترویج و جریان سازی بنیاد امام رضا (ع) تصریح کرد: در این بخش حضور شعرای برجسته کشور را هم خواهیم داشت، در بخش شعر کودک، چهار کارگاه در چهار استان و از تاریخ ۲۵ فروردین تا شب ولادت امام رضا (ع) برگزار خواهد شد، استان‌های خراسان، قم، فارس و همدان میزبان بخش کودک جشنواره هستند، همچنین در بخش شعر ترکی نیز شش استان آذربایجان غربی و شرقی، زنجان، تهران، اردبیل و قزوین میزبان خواهند بود.

وی یادآور شد: در بخش شعر عربی جشنواره به میزبانی خوزستان و ایلام برگزار خواهد شد، موسسه آستان قدس، حوزه هنری، سازمان اوقاف، وزارت ارشاد، صداوسیما یاری‌رسان ما در این جشنواره هستند.

سید محسن حسین‌پور دبیر بخش عربی هم با بیان اینکه استان خوزستان مفتخر است اولین قسمتی از ایران است که در بدو ورود امام رضا (ع) میزبان ایشان بوده، اظهار کرد: در این دوره علاوه بر استان خوزستان، استان ایلام هم در برگزاری این بخش ما را یاری خواهد کرد.

احمد میرزاده دبیر بخش کودک به عنوان آخرین سخنران نشست، خاطرنشان کرد: اولین شعری که در حوزه کودک و با محوریت امام رضا (ع) سرود شده سال ۶۵ بوده است.

وی با بیان اینکه دومین شعر نیز با فاصله‌ای سه‌ساله سروده شد، گفت: اما خوشبختانه با برگزاری جشنواره‌هایی نظیر شعر رضوی در سال گذشته شاهد ۲۰۰ شعر در بخش کودک بودیم.

وی با تأکید بر اینکه این تعداد تنها یک سال را در برمی‌گیرد و هر سال هم بر تعدادش افزوده می‌شود، یادآور شد: رشد چشمگیری که در حوزه شعر کودک و با محوریت فرهنگ رضوی رقم خورده، تنها یک افزایش کمی ادبی نیست بلکه معتقدیم به واسطه شعر رضوی در حوزه کودک قادریم، فرهنگی متکی به عشق امام رضا (ع) را در کودکانمان نهادینه کنیم.

وی تصریح کرد: در حوزه شعر کودک باید شرایط سنی حتماً مدنظر داشت، چون شعر یک خردسال با شعر کودک یا نوجوان متفاوت است و لذا در این قسمت شاهد برگزاری سه بخش خردسال، کودک و نوجوان خواهیم بود.

در انتهای مراسم از پوستر بخش‌های مختلف رونمایی به عمل آمد.

گفتنی است آخرین مهلت ارسال اثر به جشنواره شعری رضوی ۲۵ اسفند تعیین شده است.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha