سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
اعتکاف

حوزه/نماینده ولی فقیه در استان لرستان گفت:اعتکاف مانند اربعین حسینی باید به نقطه اوج برسد و لازمه تحقق این مهم اجرای دقیق و برنامه ریزی شده این مراسم است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از خرم آباد، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد رضا شاهرخی،نماینده ولی فقیه در استان لرستان چهارشنبه شب در جلسه شورای هماهنگی اعتکاف استان که در دفتر امام جمعه خرم آباد برگزار شد،با اشاره به آیه ۱۰۸ سوره مبارکه یوسف اظهار داشت:«قُل هٰذِهِ سَبیلی أَدعو إِلَی اللَّهِ ۚ عَلیٰ بَصیرَةٍ أَنا وَمَنِ اتَّبَعَنی وَ سُبحانَ اللَّهِ وَما أَنا مِنَ المُشرِکینَ«بگو: این طریقه و راه من است که من و هر کس پیرو من است بر پایه بصیرت و بینایی بسوی خدا دعوت می کنیم، و خدا از هر عیب و نقصی منزّه است و من از مشرکان نیستم».

وی با بیان اینکه هر آنچه از این آیه شریفه مشخص می‌شود، این است که راه انبیا، روشن و در معرض شناخت و دید همگان است، و مردم را باید با آگاهی دادن به انجام کاری ترغیب کنیم ،اظهار داشت: به تبع آن راه برای ما نیز روشن است و خداوند به ما افتخار داده که در این مسیر باشیم، و هر کدام مبلغی باشیم که با بصیرت و آگاهی مردم را بسوی خدا دعوت کنیم.

امام جمعه خرم آباد گفت: مجموعه دست اندرکاران برگزاری مراسم اعتکاف، وسیله قرب و نزدیکی بندگان به خداوند هستند و این افتخار بزرگی است، و امید داریم که ان شاءالله هر قدمی در این مسیر برمی داریم پروردگار ما را مشمول رحمت خود قرار دهد.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی با تاکید بر اینکه اعتکاف برنامه نرم دینی است، و نقطه قوت ما برای تربیت نسل جوان همین برنامه‌ ها است خاطر نشان کرد:خاستگاه اعتکاف سنت نبوی است، و در این سال‌ها اعتکاف هم جنبه ملی به خود گرفته و هم فراملی، و همه باید تلاش کنیم که با برنامه‌ریزی ،طراحی و اجرای دقیق فضای معنوی مطلوبی برای معتکفین فراهم نماییم.

وی با بیان اینکه اعتکاف مانند اربعین حسینی باید به نقطه اوج برسد و لازمه تحقق این مهم اجرای برنامه‌های دقیق و برنامه ریزی شده این مراسم است،اظهار داشت:اعتکاف در ارتقاء دینی و فرهنگی جامعه نقش بسزایی دارد، و این همان حرکت و کاری است که انبیا انجام دادند و اگر در این مسیر حرکت کنیم قطعاً مشمول رحمت واسعه الهی خواهیم شد.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان با بیان اینکه زمان برگزاری اعتکاف باید توجه داشت که بواسطه برنامه‌هایی که در مساجد برگزار می‌شود خلوت معتکفین به هم نخورد،گفت: البته علاوه بر مسائل معنوی مختلفی که در طول اعتکاف برای معتکفان در نظر گرفته شده، بحث بصیرت، علم و آگاهی نیز از جمله فرایضی بوده که واجب می باشد، چرا که اﻋﺘﮑﺎف ﺗﻮﻗﻔﯽ ﻧﺎآﮔﺎهانه در مسجد ﻧﯿﺴﺖ، ﺻﺮف درﻧﮓ و ﻣﮑﺚ و ﺣﺒﺲ معتکفین در مسجد ﺑﺪون ﻋﺸﻖ در ﻋﺒﺎدت و ﻗﺼﺪ ﻗﺮﺑﺖ ﻧﯿﺴﺖ و هدف اصلی معتکفین تهذیب و پاکی نفس خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی در پایان با اشاره به اینکه سنت اعتکاف در طول تاریخ کم و بیش در ایران اسلامی، برپا می شده است و در دوره معاصر این سنت الهی، رنگ و بوی دیگری به خود گرفته ،خاطر نشان کرد:همه دست اندرکاران برگزاری مراسم معنوی اعتکاف باید تلاش کنند که این مراسم باشکوه،مرشور و دقیق برگزار شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha