یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
ناصر رفیعی

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت دو آیه پایانی سوره بقره که سخن از ایمان، اعتقادات و توحید دارد را خلاصه‌ای از کل سوره بقره دانست و گفت: خداوند هیچ نیازی به اعمال انسان ندارد و هر کسی عمل شایسته‌ای انجام داده، به سودش بوده و مرتکب کار زشتی گردد به زیان خودش خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد در ادامه درس‌هایی از تفسیر قرآن به فرازهایی از آیات ۲۸۵ و ۲۸۶ سوره بقره اشاره نمود و ابراز داشت: این آیات که آیات پایانی سوره بقره هستند، به آمن الرسول معروف‌اند و مبتنی بر روایات اسلامی اگر کسی بعد از نماز عشا این دو آیه را بخواند گویا آن شب را احیا و در عبادت و بندگی خدا به سر برده است.

وی با بیان این که دو آیه پایانی سوره بقره که سخن از ایمان، اعتقادات و توحید دارد را می‌توان خلاصه‌ای از کل سوره بقره دانست، به معانی آیه ۲۸۵ سوره بقره اشاره نمود و اظهار داشت: این آیه شریفه بعد از تصریح به ایمان پیامبر بر ایمان مؤمنان تأکید می‌کند؛ این که ایمان پیامبر بر ایمان مؤمن مقدم شده را می‌توان با مثال دیگ پرازآب تبیین نمود. چرا که برای گرم‌کردن آب، دیگ حرارت را از آتش‌گرفته به آب منتقل می‌سازد؛ لذا پیامبران پیش از دعوت مردم به ایمان، در گام نخست خودش ایمان را اخذ و به اعتقاد راستین و راسخ آراسته‌اند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی با تأکید بر این که تمام مؤمنان همچون پیامبران باید به خداوند متعال، فرشتگان و کتب آسمانی اعتقاد داشته باشند، اظهار داشت: اعتقاد به تمام کتب آسمانی از امتیازات دین مبین اسلام است و ما مسلمانان تورات و انجیل اصلی را به عنوان کتاب آسمانی قبول داریم.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه انبیای الهی در طول هم بوده، خداوند متعال اینان را بر اساس سطوح و کشش مردم مبعوث نموده است، اظهار داشت: انبیا مروج و مبلغ ۵ پیامبر تشریعی و اولوالعزم هستند و پیامبر اعظم محمد مصطفی صلی‌الله علیه و آله، خاتم الرسل و برترین انبیای الهی است.

وی به فرازهایی از دعای حضرت ابراهیم(ع) در آیات ۱۲۸ و ۱۲۹ سوره بقره اشاره و با بیان این که حضرت ابراهیم با آن عظمت دعای بعثت رسول الله صلی الله علیه و آله را مطرح می کنند، اظهار داشت: ما به عنوان یک انسان در گام نخست باید به خدا ایمان و به ملائکه، کتب آسمانی و انبیای الهی اعتقاد و باور داشته باشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی با تأکید بر این که در احترام میان پیغمبران خدا که همه یک زبان و یک دل هستند، نباید فرق بگذاریم، تصریح کرد: قرآن کریم در ادامه آیه ۲۸۵ سوره بقره می فرماید؛ مومنان فرمان خدا را شنیده از آن اطاعت و اگر در مسیر اطاعت الله کم آوردند، از ذات اقدس الهی طب مغفرت می کنند.

وی پذیرش معاد را از دیگر اعتقادات راسخ مومنین توصیف کرد و با بیان این که قرآن در ابتدای آیه ۲۸۶ سوره بقره، تصریح می کند که خدا هیچ کس را جز به اندازه توانایی‌اش تکلیف نمی کند، اذعان داشت: خداوند هیچ نیازی به اعمال انسان ندارد و هر کسی عمل شایسته ای انجام داده، به سود خوش بوده و مرتکب کار زشتی گردد به زیانش خواهد بود، چرا که قهر انسان از آفتاب هیچ تاثیری بر آفتاب ندارد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر در ادامه تشریحی از تاثیر آثار خوب و بد انسان در زندگی ارائه کرد و ابراز داشت: رزق حلال به زندگی انسان برکت داده، نسل آدمی را صالح می سازد؛ اختلاس و دزدی نیز نه تنها آبروی و بی اعتباری در دنیا بلکه گرفتاری در آخرت را به همراه خواهد داشت. هرکسی کار خیر می کند «لَهَا مَا کَسَبَتْ» و اگر کار شر می کند «عَلَیْهَا مَا اکْتَسَبَتْ».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی به فراز انتهایی آیه پایانی سوره بقره اشاره کرد و اظهار داشت: مومنان با تمام اوصافی که در این دو آیه بیان شد سه دعا را از خداوند متعال مطالبه می کنند؛ «رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَیْنَا إِصْرًا کَمَا حَمَلْتَهُ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَی الْقَوْمِ الْکَافِرِین»؛ پروردگارا! اگر فراموش کردیم یا مرتکب اشتباه شدیم، ما را مؤاخذه مکن. پروردگارا! تکالیف سنگینی برعهده ما مگذار، چنان که بر عهده کسانی که پیش از ما بودند گذاشتی. پروردگارا! و آنچه را به آن تاب و توان نداریم بر ما تحمیل مکن؛ و از ما درگذر؛ و ما را بیامرز؛ و بر ما رحم کن؛ تو سرپرست مایی؛ پس ما را بر گروه کافران پیروز فرما.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha