سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران

حوزه/ نویسنده و پژوهشگر گفت: برای داشتن نتیجه خوب در نویسندگی، با کارایی و جذابیت لازم باید زمان مناسبی برای کار صرف شود تا مفاهیم به درستی منتقل شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مازندران، علی غیاثی طبری، نویسنده و پژوهشگر، در جمع طلاب تعدادی از مدارس علمیه استان مازندران، در مدرسه علمیه تخصصی حضرت خدیجه(سلام الله علیها) بابل، به بیان راهکارهای تقویت نویسندگی پرداخت و اظهار کرد: از جمله تمرین‌های لازم برای نویسندگی، گزارش نویسی، ضبط صدا (۳روز و ۳ نوبت و مدت ۲۵ دقیقه) برای ارائه گزارش صوتی، استفاده از قاعده ۱۰ برابر، یعنی ۱۰ برابر چیزی که امروز نوشتید آزادنویسی کنید، یعنی هر ماجرای در دسترس را بنویسید.

وی ادامه داد: تمرین بعدی، خلاصه نویسی فهرست کتاب‌ها بر اساس اصول خلاصه نویسی که شامل مشخصات کتاب از عنوان، نویسنده، انتشارات و سپس محتوای کتاب در یک خط نوشته شود؛ تمرین بعدی، انجام پیاده روی روزانه حداقل ۲۵ دقیقه می‌باشد، چون فکر را آزاد می‌کند که البته می‌تواند جزئی از همان گزارش باشد.

غیاثی خاطرنشان کرد: یکی از قواعد « نگو نشان بده» است، تصویرسازی یکی از راه‌های ماندگاری مطلب در ذهن شخص است و موجب انتقال مطلب از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت می‌شود، کتاب خواندن نیز کمک کننده است.

وی با اشاره به کلام رهبر معظم انقلاب درباره انتخاب کتاب‌های با ارزش، بیان کرد: هر کتاب باید حداقل ۲ -۳ نکته برای زندگی داشته باشد، تا حد امکان از کتب چاپی استفاده شود زیرا ورق زدن کتاب از کسالت کم می کند، هر روز ده دقیقه تا نیم ساعت قبل از خواب، مطالعه شود که تاثیر برخواب راحت نیز دارد، کتاب باید متناسب با ذائقه مخاطب و از نشر معتبر باشد بخصوص در مورد کودکان که تعیین کننده مسیر آن‌ها در کتاب‌های بعدی است.

استاد در ادامه گفت: توجه به قواعد لازم و ملزوم و شرکت در کلاس‌های نویسندگی اهمیت زیادی دارد، البته باید استاد خوب باشد، برای داشتن نتیجه با کارایی و جذابیت لازم باید زمان مناسبی برای کار صرف شود تا مفاهیم به درستی منتقل شود، در ابتدا سبک نوشتاری وجود ندارد اما به مرور زمان شکل می‌گیرد، تمام کلمات نوشتار، سفیرانی هستند که باید در انتخاب آنها دقت شود که نیاز به افزایش دائره لغات دارد.

وی تاکید کرد: ۱۰ قانون برای جذاب شدن کتاب وجود دارد، نویسندگی قدرت جذب در دل مخاطب و قواعدی در زندگی مردم جاری می‌کند؛ نویسنده خوب باید مولد باشد و تکرار و تمرین نوشتن کند، از هر فرصتی برای نوشتن استفاده شود، صبر و حوصله داشته باشد، ساده نویسی کند تا پیام به واضح‌ترین شکل منتقل شود، البته باید نگارش و مستندات علمی رعایت شود؛ به‌طور کلی مطالعه در جامعه، میزان جرم و جنایت را کاهش می‌دهد و باعث بهبود روابط خواهد شد.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha