سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران

حوزه/ کارشناس مذهبی با تأکید بر تأثیر پرداخت نفقه بر سلامت خانواده، گفت: پرداخت نفقه برای تأمین حقوق و سلامت خانواده از سوی اسلام تعیین شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مازندران، زهرا بابایی، کارشناس مذهبی در نشست پژوهشی با موضوع "مصادیقِ جدید نفقه ناظر بر شرایط عصری" در جمع طلاب مدرسه علمیه تخصصی الزهرا(سلام الله علیها) ساری، با تاکید بر تاثیر پرداخت نفقه بر سلامت خانواده، اظهار کرد: پرداخت نفقه برای تأمین حقوق و سلامت خانواده از سوی اسلام تعیین گردید، از نظر فقهای امامیه، به معنای غذا، لباس، مسکن و ... است که اسباب وجوب آن هم، پیوند زناشویی، خویشاوندی و مالکیت است که بر اساس شریعت دینی، نفقه زن و فرزندان بر عهده شوهر است که در حد توان در تأمین این نیازها باید بکوشد.

بابایی با اشاره به روایاتی که برای وجوبِ نفقه وارد شده، افزود: مصادیقِ نفقه زن از جمله خوراک، پوشاک، مسکن، درمان ... که جزو نیازهای ضروری برای حیات می‌باشد، با پیشرفت علوم بشری و تغییر سبک زندگی دستخوش تحولاتی شده و با وجود بیشتر شدن این مصادیق و پرهزینه شدن آن، وجوب آن از بین نرفته و به قوت خود باقی است.

وی در ادامه به نمونه‌ای از مصادیق نفقه یعنی مسئله درمان و عمل جراحی پرداخت و گفت: بر اساس قانون مدنی در عمل جراحی می‌توان قائل به تفکیک شد، بدین معنا که چنانچه عمل جراحی با هدف درمانی یا ترمیمی و به عبارتی ضرورت، صورت بگیرد، مانند درمانِ سوختگی، پولیپ و...، زوج، مکلف به پرداخت هزینه آن است، اما در موارد غیرضروری که از نظر متخصصان علم پزشکی، درمان به شمار نمی‌رود، مانند عمل بینی، کاشت ناخن، مژه و... که مشکل شرعی نیز دارد، نفقه محسوب نشده و زوج تکلیفی در پرداخت چنین هزینه‌هایی ندارد، ولی در مقابل، آنچه که به عنوان عرف محسوب می‌شود، مانند رنگ، کراتین مو، میکرو ابرو و... را می‌توان جزو نفقه محسوب کرد.

بابایی همچنین با اشاره به نظر فقها که زیورآلات و لباسِ تجمل را هم جزو مصادیق نفقه دانستند، تصریح کرد: مواردی همچون النگو، گردنبند، خلخال، ساعت و ... به اندازه شأنیتِ زن، جزو نفقه به حساب می‌آید؛ چنانچه تحصیل و ورزش از نگاه عرف امری ضروری باشد بر عهده زوج بوده و از مصادیق نفقه محسوب می‌شود و چنانچه عرف آن را واجب و ضروری نداند جزو نفقه نیست.

دانش آموخته مدرسه علمیه تخصصی الزهرا(سلام الله علیها) ساری، در پایان با توجه به تحولات علمی و تکنولوژی به ویژه در زمینه ارتباطات جمعی، به مسئله وسایل نقلیه، گوشی، تبلت و... اشاره و بیان کرد: از آغازِ حیات بشری، وسایل ارتباطی جزو نیازهای ضروری بوده و در هر برهه‌ای از زمان با پیشرفت‌های علمی در حال دگرگونی است، پس وسایل نقلیه جهت ایاب و ذهاب و وسایلی مثل گوشی و... در حد عرف و شأنیت زن، از نیازهای ضروری او محسوب می‌شود، بر زوج است که آن را تهیه کند ولی تبلت و کامپیوتر در عرف ضروری شناخته نمی‌شود پس زوج تکلیفی در تهیه این موارد ندارد.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha