دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت‌الاسلام و المسلمین صدرالله اسماعیل زاده  مدیر حوزه علمیه مازندران

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان مازندران گفت: محور کلی برنامه‌های در نظر گرفته برای حوزه علمیه استان، آموزش پژوهش‌محور تربیت‌مدار با تأکید بر تهذیب و اخلاق است.

حجت الاسلام والمسلمین صدرالله اسماعیل زاده، مدیر حوزه علمیه استان مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به فعالیت های پژوهشی حوزه علمیه مازتدارن، افزود: در بحث پژوهش فعالیت های خوبی صورت گرفته اما یکی از مشکلات موجود و مهم، ضعف مهارتی طلاب است که پیشرفت و ارتقاء لازم را ندارد و در تلاشیم برطرف شود؛ شایسته است طلاب همزمان با تحصیل، مهارت تدریس، پژوهش و تبلیغ را نیز بیاموزند تا وقتی به سطحی از تحصیل در حوزه رسیدند، در یک یا چند مهارت توانایی و مهارت کافی را داشته باشند.

محوریت فعالیت‌های ما در بخش‌های آموزشی‌، پژوهشی و تبلیغی با پیوست تهذیب و اخلاق است

مدیر حوزه علمیه استان مازندران با بیان این که محور کلی برنامه‌های در نظر گرفته برای حوزه استان، آموزش پژوهش‌محور تربیت‌مدار با تاکید بر تهذیب و اخلاق است، ادامه داد: اگر مسائل اخلاقی و تهذیبی در حوزه جدی گرفته نشود، چالش هایی بر حوزه وارد می شود که غیر قابل جبران است؛ لذا محوریت فعالیت‌های ما در بخش‌های آموزش‌، پژوهش، تبلیغ و سایر بخش‌ها با پیوست تهذیب و اخلاق است.

وی، توجه ویژه به اسناد بالادستی را از دیگر برنامه ها دانست و خاطرنشان کرد: برنامه پنج ساله اول حوزه سال آینده تکمیل می شود و در همین راستا به دنبال تدوین طرح و برنامه‌ریزی برنامه پنج سال دوم حوزه علمیه استان مازندران هستیم که در این زمینه نیز قدم های اولیه برداشته شده و در نخستین جلسه مدیران حوزه علمیه استان و همچنین جلسه اعضای شورای حوزه علمیه استان در همین موضوع بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل زاده گفت: در کنار برنامه پنج ساله دوم، بررسی اسناد تحولی و بالادستی حوزه های علمیه سراسر کشور نیز در دستور کار قرار دارد که سعی می کنیم با توجه به زیست بوم مازندران، در استان پیاده کنیم.

ضرورت تقویت خودآگاهی تاریخی، هویت طلبگی و بصیرت سیاسی طلاب و روحانیون

وی، تقویت خودآگاهی تاریخی و هویت طلبگی و همچنین تقویت بصیرت سیاسی طلاب و روحانیون را از دیگر برنامه ها برشمرد و بیان داشت: با همراهی دفتر سیاسی اجتماعی حوزه های علمیه سعی داریم این موضوعات را بین طلاب و روحانیون تقویت کنیم.

مدیر حوزه علمیه استان مازندران ادامه داد: در بخش آموزشی نیز گسترش رشته‌های تخصصی در مدارس حوزه استان، گسترش کمی و کیفی دروس خارج در استان مازندران به ویژه غرب استان، ارتقاء، پالایش و ساماندهی اساتید و آموزش زبان های خارجه را در برنامه داریم که بعد از آموزش زبان عربی و انگلیسی به طلاب، با توجه به همسایگی ایران با کشورهای روسی تبار، آموزش زبان روسی در دستور کار قرار خواهد گرفت و برنامه مشخصی هم برای آموزش زبان روسی در بین طلاب داریم.

تقویت کمی و کیفی المپیادهای علمی در حوزه علمیه استان مازندران

وی تقویت کمی و کیفی المپیادهای علمی در حوزه علمیه استان مازندران را از دیگر برنامه ها عنوان کرد و افزود: برنامه داریم المپیادهای درون استانی تدارک بینیم تا طلاب آشنایی بیشتری با المپیادهای کشوری پیدا کنند.

حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل زاده در ادامه به فعالیت های پژوهشی حوزه علمیه مازندران اشاره کرد و اظهار داشت: در بخش پژوهش چون بنده چند سال معاون پژوهش بودم و آشنایی بیشتری با این بخش دارم، سعی کردم در طی مسئولیت خودم، گفتمان پژوهش را در استان نهادینه کنم که به لطف الهی رشد مطلوبی در این زمینه داشتیم، اما هنوز با نقطه آرمانی فاصله داریم و تلاش می کنیم به آن نقطه برسیم.

ایجاد و گسترش بانک پژوهشگران حوزوی استان مازندران

وی با بیان این که بنده سعی کردم مدارس استان را به سمت امور پژوهشی سوق دهم که در همین راستا برخی مدارس موفق شدند جزو ۱۰ مدرسه برتر کشور از حیث پژوهش قرار بگیرند، گفت: ایجاد و گسترش بانک پژوهشگران حوزوی استان مازندران و طرح نیازسنجی پژوهشی استان را نیز در برنامه داریم که طرح نیازسنجی پژوهشی در نیمه راه است و با اتمام آن، تمامی پایان‌نامه ها در سطح استان هدفمند خواهند شد.

مدیر حوزه علمیه استان مازندران افزود: گسترش کمی و کیفی نشریات مدارس و جشنواره علامه حلی از دیگر برنامه‌هایی است که در بخش پژوهش مورد توجه قرار دارد.

وی با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که اولویت اول حوزه تبلیغ است، خاطرنشان کرد: در این بخش باید تلاش بیشتری داشته باشیم و سعی کنیم از مبلغانی مهذب، انقلابی و مسلط بر محتوای تبلیغی بهره‌مند شویم.

حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل زاده ادامه داد: «ارتقای سطح رفتارها و باورهای دینی در جامعه که بخش عمده آن با مبلغان طرح هجرت و طرح امین است»، «کاهش آسیب‌های اجتماعی و رصد نیازهای دینی و محتوایی»، «برگزاری دوره های دانش افزایی و مهارتی برای مبلغان» و «تقویت تبلیغ مجازی و فضای رسانه با توجه به اهمیت تبلیغ مجازی» از مهم‌ترین برنامه‌های ما در تبلیغ خواهد بود.

وی با بیان این که متأسفانه در بخش تبلیغ ضعف داریم و اثرگذاری باید و شایدی در جامعه را شاهد نیستیم، گفت: واقفم که تبلیغ مجازی در استان حدود یک سال است آغاز شده ولی باید همت مضاعف در این زمینه داشته باشیم و مبلغان مجازی خبره و آشنا به زبان مخاطب تربیت کنیم تا طبق نیازهای مخاطب حرکت کنند؛ طرح ویژه فضای مجازی می‌تواند این باشد که طرح ها و اسناد بالادستی حوزه را با کلیپ و غیرکلیپ به نحو مناسب معرفی کنیم.

قائل به تقویت وحدت اسلامی هستیم

مدیر حوزه علمیه استان مازندران تصریح کرد: آخرین نکته در بحث تبلیغ، مبحث مهم فرق و ادیان است، ما قائل به تقویت وحدت اسلامی هستیم اما باید مراقب آسیب هایی که توسط فرقه‌ها انجام می شود نیز باشیم؛ بعضا شاهدیم مسیحیت تبشیری، بهائیت و فرقه‌های نوظهور در مدارس و دانشگاه‌‍‌های ما تبلیغ می شود، که بایستی مبلغان تخصصی تربیت کرده و برنامه های خاصی در این حیطه برای آگاهی بخشی عمومی داشته باشیم.

وی با تأکید بر تقویت ارزش های اخلاقی بین طلاب و خانواده های آنان، بیان داشت: با توجه به این که محور و پیوست برنامه های ما تهذیب و اخلاق است؛ لذا در این راستا باید گام های جدی تری برداریم.

اهمیت ارتقای نقش تربیتی مدیران مدارس، اساتید و مبلغان

حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل زاده، ارتقای نقش تربیتی مدیران مدارس، اساتید و مبلغان را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: از دیگر برنامه های ما در بخش تهذیب حوزه علمیه مازندران، تحکیم بنیان خانواده های طلاب است و اعتقاد داریم که سبک زندگی اسلامی در خانواده‌های طلاب باید پررنگ باشد تا موجب الگوگیری دیگر خانواده ها شود.

وی ادامه داد: همچنین به دنبال ارتباط با دانش آموختگان حوزه و ثبت سمن ها با استفاده از ظرفیت این بخش هستیم و با توجه به این که برخی نهاد ها واسپاری برخی فعالیت ها به نیرو های مردمی را دارند، برنامه داریم از این ظرفیت ها نیز بهره ببریم.

مدیر حوزه علمیه استان مازندران، ارتقای فرهنگ ایثار و شهادت و ورزش و سلامت بین حوزویان و طلاب را از دیگر برنامه‌های پیش رو در حوزه علمیه مازندران برشمرد.

تشکیل انجمن خیرین حوزه علمیه استان مازندران

وی در ادامه با تأکید بر احیای موقوفات، گفت: در این بخش نیازمند پیگیری و ایجاد منابع پایدار برای حوزه هستیم؛ هم‌چنین تشکیل انجمن خیرین حوزه علمیه استان مازندران از برنامه های بسیار مهم است که را در دستور کار داریم.

حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل‌زاده با اشاره به تأکید آیت‌الله اعرافی، مدیرحوزه های علمیه سراسر کشور در سفر اخیر به مازندران در مورد نکوداشت علمای بزرگ این استان، بیان داشت: طرح نکوداشت شخصیت‌های حوزوی استان را آماده و با مسئولین مربوطه نیز جلساتی داشتیم و این کار آغاز شده و یقین داریم یکی از راه های هویت بخشی طلاب، معرفی مناسب علما و بزرگان حوزه مازندران است.

آماده‌سازی طرح نکوداشت شخصیت‌های حوزوی استان

وی با بیان این که برنامه ریزی های لازم برای نکوداشت شخصیت ها و اساتید بزرگ مازندران همچون مرحوم ایازی، مرحوم هاشمی‌نژاد، مرحوم لائینی، مرحوم دشتی و برخی شخصیت‌های دیگر آغاز شده است، اظهار داشت: کنگره بین‌المللی تجلیل از حضرت آیت‌الله جوادی آملی هم برنامه ریزی شده که فعالیت های مقدماتی آن در حال انجام است.

مدیر حوزه علمیه استان مازندران گفت: ما بر سر سفره امام زمان(عج) نشسته‌ایم و باید وظایف طلبگی خود را به نحو احسن انجام دهیم تا شرمنده امام خود نباشیم. ان‌شاء‌الله بتوانیم زمینه ساز ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) باشیم؛ هدف غایی ما در هر پست و مقامی که هستیم، جلب رضایت آن حضرت است.

وی همچنین ضمن تشکر از زحمات مدیران گذشته حوزه علمیه استان همچون حجج اسلام مرحوم طاهری، ابوترابی و فلاح، اظهار داشت: امیدوارم بتوانم مسیری که برادران آغاز کرده و هر سال خشت بالای خشت نهادند، ادامه دهم و شاهد رشد قابل ملاحظه ای در عرصه‌های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی، تهذیبی و سایر موارد در حوزه علمیه استان باشیم.

گفت و گو از: سید محیط حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسین IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    0 0
    ان شاالله برنامه های تحولی با سرعت انجام گیرد
  • امین IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    0 0
    حوزه علمیه مازندران سابقه بسیار درخشانی در قرون گذشته داشته است.امیدواریم حرکت در همان مسیر باشد.
  • محمد IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    0 0
    به امید موفقیت روزافزون