یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله سیفی مازندرانی

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اسلام درباره تمام رشته‌های علوم انسانی حکم دارد، عنوان کرد: تمام آیات قرآن کریم دارای رمزهایی است که تنها اهل بیت(ع) آن را متوجه می‌شوند و در قالب روایات در اختیار ما قرار داده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی ظهر امروز در دومین نشست از سلسله نشست‌های علمی اجتهاد و تحول علوم انسانی که در مرکز تخصصی فقه و اصول معهد الاجتهاد الفعال برگزار شد، اظهار کرد: علمی که به روش رشد و کمال اخلاقی، عقلانی و رفتاری انسان و به بررسی کنش‌های انسان و آثار و پیامدهای کنش‌های رفتاری هر انسان بپردازد، از آن به علوم انسانی تعبیر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مبانی اسلام در زمینه علوم انسانی با مبانی غیراسلامی و غربی بسیار متفاوت است، مطرح کرد: در علوم انسانی اسلامی اساساً آنچه که خداوند، انبیاء و ائمه برای بشر تشریح کرده‌اند، باید و نبایدهایی است که میان تمام عقلای عالم مطرح است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه برنامه اسلام برای بشر در جهت هدف از خلقت است، عنوان کرد: خداوند در قرآن کریم هدف از خلقت بشر را رشد و کمال انسان برای رسیدن به سعادت جاودانه عنوان کرده است.

وی با اشاره به اینکه خداوند از تمام منافع و تهدیدهای بشر آگاه است، خاطرنشان کرد: خداوند با احکام خود تمام مسائلی که منجر به رشد و تکامل بشر می‌شود را نشان داده است.

آیت الله سیفی مازندرانی با بیان اینکه مصالح و مفاسد انسان از دیدگاه اسلام و غرب متفاوت است، تصریح کرد: غرب مصالح و مفاسد انسان را در مباحث مالی و دنیوی می‌بیند.

وی با اشاره به اینکه مصالح و مفاسد منحصر در امور دنیایی نیست، یادآور شد: این موضوع یک فرق اصولی و پایه‌ای میان علوم انسانی در دیدگاه غرب و علوم انسانی در دیدگاه اسلام و قرآن است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه ما از واقعیت دور نیستیم، ابراز کرد: اعتقاد ما بر این است که عقل بشر اگرچه برخی از مصالح و مفاسد انسان را می‌فهمد ولی به تمام آن‌ها آگاه‌ نیست بلکه خداوند که خالق بشر است، عالم مطلق است.

وی با اشاره به اینکه حکم الله عین واقعیت است، بیان کرد: برخی از کنش‌های انسان در برابر اتفاقات و ناملایمات برای انسان شقاوت و برخی دیگر سعادت می‌آورد.

آیت الله سیفی مازندرانی با بیان اینکه انسانی که به دنبال منافع دنیایی است همواره حقایق را انکار می‌کند، اظهار کرد: علت این انکار این است که انسان تصور می‌کند حقایق مانع از منفعت‌های دنیایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه رشد و کمال انسان نیازمند زحمت است، مطرح کرد: تمام چیزهایی که مفاسد را برای انسان به همراه دارند را خداوند حرام قرار داده است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه یکی از آثار مال حرام، شقاوت است، مطرح کرد: این جنایاتی که امروز رژیم صهیونیستی مرتکب می‌شود به این دلیل است که شکم آن‌ها از حرام پر شده و مانند حیوان شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه اسلام درباره تمام رشته‌های علوم انسانی حکم دارد، عنوان کرد: تمام آیات قرآن کریم دارای رمزهایی است که تنها اهل بیت(ع) آن را متوجه می‌شوند و در قالب روایات در اختیار ما قرار داده‌اند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha