سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
باقرزاده

عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) تصریح کرد: مردم سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران یک حقیقت مسلم و غیرقابل انکار است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا باقرزاده طی سخنانی در محفل مجموعه رسانه ای فکرت به مناسبت در پیش بودن انتخابات با اشاره به این که امروزه دموکراسی گفتمان غالب دنیا است، اظهار داشت: طبعاً هر نظامی سیاسی که شکل می گیرد نخستین پرسشی که مطرح می‌شود این است که نقش مردم در این نظام سیاسی چگونه است و لذا نظام جمهوری اسلامی نیز از این قاعده مستثنا نیست.

عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) افزود: به همین خاطر از همان ابتدا حضرت امام(ره) با هوش سیاسی و ذکاوت بالایی که داشتند تأکید ویژه‌ای نمودند مبنی بر این که جایگاه مردم در نظام جمهوری اسلامی باید شفاف شود لذا تعبیری که به کار بردند این بود «جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد» جمهوری یعنی مردم باید ایفای نقش کنند و در اداره امور کشور نقش داشته‌باشند و قیدی به آن می‌خورد که جمهوری در چارچوب اسلام؛ جمهوری که در آن مردم کمک می‌کنند که اسلام محقق شود.

باقرزاده همچنین گفت: مقام معظم رهبری، واژه و اصطلاح مردم‌سالاری دینی را در گفتمان انقلاب اسلامی ایران وارد کردند و نخبگان بسیاری نیز در این باره سخن گفته و مقالاتی نگاشته اند. از ابتدای پیروزی انقلاب همواره این بحث مطرح بوده که جمهوری با اسلامی چه نسبتی دارد و برخی هم می‌گفتند تناقض وجود دارد چرا که جمهوری یعنی هرچه مردم می‌خواهند و اسلامی یعنی هرچه خدا می‌خواهد؛ در پاسخ هم گفته شده اینکه مردم به اسلامی بودن و اینکه هرچه خدا بخواهد رأی دادند، بنابراین تناقضی نیست.

وی بیان داشت: هر حکومت مردم سالاری این دغدغه را دارد که مشارکت مردم را بالا ببرد و دغدغه رهبر معظم انقلاب هم در همه انتخابات همین است که از مردم می‌خواهند تا مشارکت حداکثری داشته‌باشند.

باقرزاده افزود: مشارکت حداکثری در هر کشوری زینت آن نظام سیاسی است. علاوه بر آن انتخابات و حضور حداکثری یعنی محو خشونت. وقتی صحبت از حضور حداکثری می‌کنیم در واقع داریم از امنیت و حق تعیین سرنوشت صحبت می‌کنیم، ضمن آن که بی شک همین حضور حداکثری مردم در انتخابات باعث تولید قدرت مدنی برای نظام سیاسی می‌شود.

وی یادآور شد: همین حالا حماس به پشتوانه حمایت مردم غزه است که می‌توانند بقا داشته‌باشد این اراده ملی آنهاست که باعث می‌شود حماس بتواند ادامه دهد. مهم‌ترین فتنه‌ای که دشمنان علیه جهان اسلام کرده است حذف مردم از پشت نظام‌های سیاسی آنهاست؛ چرا امروز ملت مصر از دولت مصر حمایت نمی‌کند چون دولت پایبند و وابسته ملتش نیست و سرسپرده دستورات آمریکا و غرب است یا نقش مردم عربستان در دولت عربستان صفر است چون دولت عربستان به پشتوانه آمریکا و غرب در حال حکومت کردن است نه به پشتوانه ملت عربستان.

عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) تأکید کرد: نظام اسلامی متکی به مردم است برای همین می‌تواند در برابر مستکبرین عالم بایستد و تنها نظامی که در دنیا می‌تواند این‌گونه مقتدرانه در مقابل اسرائیل بایستد نظام جمهوری اسلامی ایران است. درست است که موشک نقطه زن دارد و پهباد دارد؛ اما مهم تر از همه این ها، پشتوانه مردمی آن است که می‌تواند این‌گونه عمل کند.

وی ابراز داشت: این که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب تأکید بر حضور حداکثری دارند برای این است که هدف نظام سیاسی اسلام فتح قله‌های کمال و سعادت توسط کل مردم است و مدل نظام سیاسی اسلام با همه مدل‌های موجود فرق می‌کند. در نظام اسلامی رهبران فقط نمی‌خواهند به بهشت بروند بلکه می‌خواهند ملت خود را رشد داده و به کمال برسانند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha