شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
علوم انسانی

حوزه/ کم توجهی به علوم انسانی دغدغه بسیاری از فعالان و اساتید این عرصه است که گاه و بیگاه در تریبون ها و مجامع علمی و عمومی بیان شده و یا در یادداشت ها و مصاحبه ها بدان پرداخته شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اخیراً در نشستی با اشاره به این که در حال حاضر بزرگترین جایی که در آن ضعف داریم، علوم انسانی است، خاطرنشان کرده: "راه‌حل‌ مهم ترین و بزرگترین مسائل جامعه در دانشگاه‌ها و مراکز علوم انسانی است و حال آن که ما نسبت به این مساله کم توجه و یا بی توجه بوده ایم."

دغدغه دکتر دهقانی فیروزآبادی البته دغدغه بسیاری از فعالان و اساتید این عرصه است که گاه و بیگاه در تریبون ها و مجامع علمی و عمومی بیان داشته و یا در یادداشت ها و مصاحبه های خود بدان پرداخته اند.

این که به تعبیر معاون رئیس جمهور بزرگترین سؤالات بی‌پاسخ ما و مهم‌ترین مسائل امروز این کشور مسائلی هستند که ریشه آن‌ها و راه‌حل‌هایشان را باید در دانشگاه‌های علوم انسانی جستجو کرد، یک طرف قضیه است و چرایی کم توجهی ادامه دار به علوم انسانی قضیه دیگری است که باید به هر کدام در جای خود توجه لازم صورت گیرد و گرنه همچنان شاهد بازتکرار گلایه ها خواهیم بود.

مسأله مهم دیگر ناظر به ضرورت تبیین و تشریح نسبت علوم انسانی با انقلاب اسلامی است و این که در وهله بعد بدانیم به منظور تحقق اهداف مطرح در بیانیه گام دوم چگونه می توان از ظرفیت علوم انسانی کشور به درستی بهره بُرد، این که آگاه باشیم نقاط قوت و ضعف کدام است و چطور می توان ضمن رفع نقاط ضعف بر نقاط قوت برای پیشبرد امور تمرکز نمود.

از سوی دیگر و به تعبیر حضرت آیت الله جوادی آملی حوزه و دانشگاه باید حرف تازه ای داشته باشند و گرنه مقلد صرف باقی می مانند و این هشدار به خصوص در ساحت علوم انسانی، جای طرح بیشتری دارد؛ این که خروجی همایش ها و جلسات متعدد در نهایت چیست و چه گرهی از مشکلات کشور باز می کند مساله بسیار مهمی است که ناظر به این فرمایش علامه جوادی آملی باید بیش از پیش بدان توجه داشت.

فاصله نسبی جریان تحول علوم انسانی از روند تحولات سیاسی و اجتماعی، یک زنگ خطر جدی است که بارها از سوی اساتید شاخص حوزه و دانشگاه مطرح شده خاصه با عنایت به این حقیقت که اهمیت علوم انسانی تا بدانجاست که اساساً بدون توجه به آن، امکان راهبری جامعه و غلبه بر مشکلات وجود ندارد.

از سوی دیگر مسلم است که علوم انسانیِ فعلی می بایست مبتنی بر فرهنگ و زیست‌بوم جمهوری اسلامی باشد و اگر می خواهیم از مزایا و نقاط قوت علوم انسانی غربی نیز بهره مند شویم لاجرم این مهم بدون نقد جدی میسر نیست؛ نقدی که باید آگاهانه و ناظر به مباحث روز جامعه در دستور کار نخبگان و اساتید حوزه و دانشگاه قرار گیرد.

سید محمدمهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha