شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
اعتکاف بانوان

حوزه/ مراسم اعتکاف بیش از ۳۰۰ نفر از خانواده جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با برگزاری برنامه‌های متعدد تبلیغی و فرهنگی از سوی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، مراسم اعتکاف معتکفین جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با حضور بیش از ۳۰۰ نفر از اساتید، کارکنان، طلاب، فرزندان طلاب و کارکنان جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها و دانشجویان و دانش آموزان هدی در مسجد امام حسین علیه‌السلام برگزار شد.

مراسم افتتاحیه با برنامه‌های متنوع برگزار شد و خانم یوسفیان استاد اخلاق جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها به بیان نکاتی در موضوع اهمیت اعتکاف و معنویت جاری در این فضا پرداخت.

در نخستین روز اعتکاف، خانم محمدرضایی استاد جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها به عنوان سخنران پیش از ظهر حضور یافت و به تبیین موضوع مقاومت در طول تاریخ و تبیین قدرت انقلاب اسلامی در جهان پرداخت.

پس از نماز مغرب و عشاء و صرف افطار، مراسم شام ولادت مولی الموحدین علی بن ابی طالب با سخنرانی خانم ظهیری آغاز شد که به موضوع اعمال معتکفین از نظر علما و بزرگان دین اشاره کرد. همچنین خانم فیروزی استاد احکام جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها درباره احکام تصحیح وضو و عدم هدررفت آب توضیحاتی ارائه داد و در نهایت با مدیحه سرایی در رثای حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام و پذیرایی از معتکفین به پایان رسید.

برگزاری مراسم اعتکاف جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با شعار «معنویت تمدن ساز» و محوریت گفتمان مقاومت

مراسم اعتکاف امسال با شعار «معنویت تمدن ساز» در سراسر کشور برگزار شد و در مسجد امام حسین علیه‌السلام با گفتمان مقاومت پیوند خورد.

معاونت تبلیغ و امور فرهنگی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها که برگزارکننده مراسم معنوی اعتکاف ویژه معتکفین این مؤسسه علمی حوزوی بود، تشکیل ۶ حلقه معرفتی با محوریت گفتمان مقاومت را در دستور کار قرار داد.

حلقه‌های معرفتی با عناوین «مقاومت فردی» با حضور استاد یوسفیان، «مقاومت سیاسی» با سخنرانی استاد محمدرضایی و حضور استاد آقاکوچکی، «مقاومت در خانواده» با سخنرانی استاد فخرروحانی و حضور استاد سیدعزیزی، «مقاومت در عرصه بین الملل» با حضور استاد ملکان، «مقاومت درونی» ویژه نوجوانان با حضور استاد طوسی، «مقاومت تبلیغ و کنشگر فرهنگی» با حضور استاد بهرامی و حلقه کودکان زیر ۱۲ سال با حضور استاد رزقی تشکیل شد.

پاسخگویی به سوالات شرعی، تصحیح قرائت نماز، تصحیح تجوید و روانخوانی قرآن از دیگر برنامه‌های معاونت تبلیغ و امور فرهنگی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها برای معتکفین بود.

کارگروه‌های مشاوره متشکل از مشاوران خانواده، جمعیت، فرزندپروری و غیره در ساعات مختلف در مسجد حضور داشتند و پاسخگوی مراجعه کنندگان بودند.

تشکیل حلقه معرفتی خانواده مقاوم و مقاومت در خانواده

حلقه معرفتی خانواده مقاوم با حضور سرکار خانم سیدعزیزی، مبلغ و مشاور خانواده جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد.

این مبلغ جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها، مهم‌ترین معضل در خانواده را امروز، عدم درک مقابل توسط اعضای خانواده دانست و افزود: فضای مجازی و الگوبرداری از آن باعث این عدم درک شده است.

وی با اشاره به عدم انتقال درست ارزش‌ها به نسل‌های جوان و ایجاد شکاف بین آنها، تصریح کرد: خودشناسی، خداشناسی و وظیفه شناسی از جمله مواردی است که می‌تواند به انسانها در فاصله گرفتن از نفس کمک رسانده تا در نهایت اصلاح ابتدا در خود فرد و سپس در خانواده که کانون ابتدایی مقاومت است، شکل بگیرد.

استاد جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها تأکید کرد: بحث‌های تربیتی خانواده بسیار زمان‌بر بوده و مستلزم صبر و شکیبایی، توکل و توسل است.

سیدعزیزی با تبیین اینکه موضوع مقاومت ریشه در ولایت و ولایت پذیری هر فرد دارد و از صدر اسلام موضوع مقاومت مورد توجه ویژه بوده است، به معتکفین توصیه کرد: والدین باید تلاش کنند که نسل منتظر ظهور پرورش دهند.

حلقه «مقاومت درونی»

حلقه «مقاومت درونی» ویژه دانش آموزان و دانشجویان هدی برگزار شد و سرکار خانم سوده طوسی، استاد حوزه و دانشگاه به عنوان استاد راهبر در این حلقه حضور داشت.

استاد جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها در تبیین موضوع مجاهدت و مقاومت، انسان را همواره نیازمند مبارزه دانست و افزود: انسان نیازمند مبارزه در تمامی ساحت‌های بیرونی و درونی است.

طوسی تصریح کرد: اگر حاکمیت فلسفی و عقلانی در جامعه گسترش پیدا کند، نظام فلسفی اسلامی و به تبع آن اسلام حقیقی، گسترش پیدا خواهد کرد.

وی، اخلاق را حلقه مفقوده زمان دانست و گفت: به فرموده رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی که بارها به مسئله گسترش فلسفه اسلامی در جامعه تاکید داشتند، باید فلسفه اخلاق که همان حاکمیت عقل است، در سرتاسر جوامع اسلامی نمود عینی و عملی داشته باشد تا شاهد جامعه اسلامی حقیقی باشیم.

حلقه «مقاومت تبلیغ و کنشگر فرهنگی»

سرکار خانم بهرامی مدیر کل تبلیغ جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها در این حلقه معرفتی با بیان اینکه امروز کنشگری بانوان طلبه از نیازهای اساسی جامعه است، ضمن تاکید بر ارتباط راستین معتکفین با خدا و اهل بیت علیهم السلام به تبیین معنای حقیقی کنشگری و نیاز روز جامعه پرداخت.

مدیر کل تبلیغ جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها ضمن تعریف کامل کلمه کنشگری و آگاهی‌سازی بانوان طلبه، مجموعه ای از مهارت‌ها شامل علم آموزی، قدرت ارتباط موثر، فعالیت‌های تشکیلاتی و هدفمند را زمینه ساز کنشگری فعال و آگاه سازی جامعه دانست.

بهرامی تصریح کرد: در نهایت خروجی سه روز بانوان طلبه ذیل کسب فیض الهی و تقرب به درگاه خداوند، باید کنشگران فعال دینی و ظهور و بروز در جامعه باشد.

حلقه گفتگوی بصیرتی و مقاومت سیاسی

در ادامه حلقه‌های معرفتی که در نخستین روز از مراسم معنوی اعتکاف به همت معاونت تبلیغ و امور فرهنگی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد، سرکار خانم طیبه آقاکوچکی در مبحث جنگ شناختی و مشارکت حداکثری پای صندوق‌های رای به بررسی شبهات پرداخت.

این مبلغ جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها، عدم مطالعه و تحلیل مسائل روز را عامل اصلی ایجاد شبهات دانست و اظهار داشت: بهترین راهکار برای گذر از این نقطه حساس اجتماعی، توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی و تحلیل‌های ایشان است.

آقاکوچکی تأکید کرد: مشارکت حداکثری پای صندوق‌های رای، مستلزم حضور تمامی جناح‌های تفکری و سلایق موجود در جامعه است.

دومین روز اعتکاف با برگزاری دعای ندبه آغاز شد و سپس معتکفین به انجام اعمال فردی و عبادی خود پرداختند.

ساعاتی قبل از نماز ظهر و عصر، ادامه حلقه‌های معرفتی برگزار شد و اساتید به ادامه تبیین موضوع مقاومت در مسائل خانواده، اجتماعی، سیاسی، نوجوان پرداختند.

بانو مجتهده گل گیری در مراسم شب رحلت بانوی صبر و مقاومت حضرت زینب کبری سلام‌الله‌علیها میهمان معتکفین بود و به بیان فضائل و سیره مقاومتی آن حضرت پرداخت.

مراسم عزاداری و ذکر مصیبت توسط سرکار خانم حبیبی طلبه جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها و مداح اهل بیت علیهم السلام برگزار شد.

در سومین روز اعتکاف و پیش از نماز ظهر و عصر، جمع بندی حلقه‌های معرفتی برگزار شد و نماینده هر یک از حلقه ها، جمع بندی مطالب خود را ارائه دادند.

خودسازی سیر «من الحق الی الحق» است/ تبیین کارکردهای اعتکاف

در ادامه معصومه شریفی معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها به سخنرانی پرداخت و با اشاره به اهمیت اعتکاف و تأثیر آن بر خودسازی و افزایش معنویت، اظهار کرد: سه شبانه روز از مسائل و دغدغه‌های دنیوی جدا شدید و در خانه خدا به خودسازی و عبادت پرداختید، این خودسازی باید مستمر باشد تا به دگرسازی که رسالت اصلی مبلغان است، منجر شود.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: در خودسازی سیر «من الحق الی الحق» یعنی از خدا به سوی خداوند است، اما در دگرسازی، سیر «من الحق الی الخلق» است. بنابراین برای اینکه در رسالت خود موفق باشیم، باید بحث خودسازی محقق شود تا جامعه ای متمدن ایجاد شود.

شریفی با بیان اینکه اعتکاف می‌تواند در عرصه‌های مختلف اعتقادی، فقهی، مناسکی، اخلاقی، رفتاری، جسمی، روحی و تربیتی و غیره نمود داشته باشد، به کارکردهای اعتکاف اشاره کرد و گفت: احساس مسئولیت بیشتر نسبت به دیگران، تقویت روحیه امر به معروف و نهی از منکر، بودجه بندی زمان و تنظیم برنامه‌های عبادی، اخلاقی و اجتماعی، اولویت بندی زمان، استمرار خودشناسی و خودسازی از جمله کارکردهای اعتکاف است.

وی با بیان اینکه با تأسی به حضرت زینب علیهاالسلام، جهادگر خوبی در امر تبیین مقاومت باشیم، تصریح کرد: در عرصه انتخابات و جهاد تبیین با تأسی از حضرت زینب علیهاالسلام بصیرت لازم را ایجاد کنیم و شور و شعور انتخابی را در فضای جامعه ایجاد کنیم.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به تشکیل حلقه‌های معرفتی در مراسم اعتکاف، تأکید کرد: مسئولان حلقه‌های معرفتی توجه کنند که حلقه‌ها در اینجا دفن نشود و پیشنهاد می‌کنم انجمن مقاومت در مجموعه جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها فعالیت داشتند.

شریفی در پایان سخنرانی خود به موضوع پذیرش جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها اشاره کرد و گفت: هر یک از شما که مبلغ و سفیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها هستید، موضوع پذیرش و تحصیل در این مؤسسه علمی حوزوی را تبلیغ کنید.

در ادامه مراسم و پس از نماز ظهر و عصر، معتکفین با همراهی جمعی از قاریان و حافظان جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها، اعمال ام داوود را به جای آوردند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha