یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1135526
۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶
ب

حوزه/ مشکلات سندرک که هیچگاه بصورت جدی و محوری به آن پرداخته نشده، اشتغال مردم و جلوگیری از مهاجرت‌ها، توسعه زیرساخت‌های کشاورزی، خط انتقال آب شرب و کشاورزی، احداث سد و آبگیر، مسکن جوانان، توسعه فضاهای آموزشی، تفریحی و ورزشی و حوزه بهداشت و درمان و راه های مواصلاتی است

به گزارش خبرگزاری حوزه از هرمزگان، با توجه به در پیش بودن سفر رییس جمهور به استان هرمزگان که دومین سفر استانی ایشان به این خطه زرخیر و استراتژیک بشمار می رود، سندرک به عنوان یکی از شهرهای شرقی استان هرمزگان در انتظار نگاه ویژه مسؤولان برای رهایی از گرفتارها و دردهای مزمن است.

مشکلات سندرک که هیچگاه بصورت جدی و محوری به آن پرداخته نشده است به ترتیب اولویت اشتغال مردم و جلوگیری از مهاجرت ها، توسعه زیرساخت های کشاورزی، خط انتقال آب شرب و کشاورزی، احداث سد و آبگیر، مسکن جوانان، توسعه فضاهای آموزشی، تفریحی و ورزشی، حوزه بهداشت و درمان، راههای مواصلاتی، استقرار نمایندگی ادارات و نهادهای معین با اختیارات استانی و کشوری است.

یک بار می بایست نگاه مسئولین استان و کشور به سمت سندرک معطوف شود تا مردم این منطقه نیز از مواهب انقلاب اسلامی و سیاست رسیدگی به محرومان و مستضعفین بهره مند شوند.

بهداشت و درمان، مشکل مهم سندرک

مسیرصعب العبور و طولانی بخش سندرک برای انتقال مجروحان حوادث رانندگی، بیماران قلبی و عروقی، فشارخون بالا و زایمان های صعب، بسیار رنج آور و بیشتر اوقات از وجود آمبولانس زمینی بی بهره و انتقال صدمه دیدگان به شکل ناایمن و خارج از استانداردهای اورژانس است.

بخش سندرک دارای سه دهستان به نقش یک مثلث از شمال به بخش توکهور و هشت بندی، از شرق به شهرستان بشاگرد و از غرب به مرکز شهرستان میناب متصل است.

سندرک ۲۴هزار نفری در واقع قطعه جدا شده بخش بشاگرد در سال ۱۳۶۸ خورشیدی است و از آن زمان تاکنون همچنان بخش باقی مانده و در رده بندی های اخیر از مناطق کم برخوردار منفک و در جرگه مرفهین قرار گرفته است.

همین نگاه گذرا و کارشناسی ضعیف ارگان های دخیل سبب شده که نگاه محرومیت زدایی از این منطقه برداشته شود و بیش از ۴۰ سال در همان وضع بغرنج قرار بگیرد. سالهاست مردم منطقه فریادشان به جایی نمیرسد.

در سفر اخیر ریاست جمهوری به استان هرمزگان مشکلات این بخش فقط بصورت تیتر وار توسط نماینده مجلس عنوان شد و در لابه لای خطوط درشت درخواست ها و برنامه ریزی های از پیش تعیین شده مرکز و غرب استان، جزایر و مناطق آزاد گم شد.

سندرک هر دهستان یک مرکز جامعه سلامت یا همان درمانگاه سرپایی دارد. آمار و اسامی بشدت دهن پر کن است، اما از تجهیزات پزشکی، پزشک مجرب، پرستار، آمبولانس، تجهیزات آزمایشگاهی مناسب برخوردار نیستند و اغلب مردم مایل اند خود به داروخانه ها مراجعه کنند و داروهایی که از قبل استفاده می کردند بصورت آزاد خریداری و بصورت خوددرمانی مصرف کنند.

نیازهای اساسی حوزه درمان

استقرار واحد تریاژ در درمانگاه ها حیاتی است. تشکیل پرونده پزشکی مصدوم از بدو ورود به درمانگاه همراه با ثبت علائم حیاتی، خدمات اولیه پزشکی الزامی است اما کمترین خدماتی به بیمار داده نمی شود.

استقرار پایگاه امداد جاده ای در بخش سندرک از لحاظ جانمایی بشدت با اشکال مواجه است. وجود یک دستگاه آمبولانس آنهم اکثر ساعات در حال ماموریت فرا جغرافیایی محل خدمت است و بیماران و مصدومان در جاده ها، منازل و مراکز درمانی به امان خودشان رها هستند تحت هیچ شرایطی قابل توجیه نیست و باید مقامات وزارت بهداشت و درمان، نماینده مجلس در شرق استان پاسخگوی این معضل دائمی و قدیمی سندرک باشند.

سندرک با شرحی که رفت از سه جهت به سه منطقه متصل است و بالغ بر ۲هزار نفر جمعیت سیال و فصلی و حتی روزانه دارد.

اغلب روستاهای شهرستان بشاگرد که در مجاورت سندرک هستند از تسهیلات زایمانی و درمانگاهی سندرک استفاده می کنند. علت ترجیح شهر میناب به بخش سندرک بعد مسافت و نداشتن وسیله نقلیه شخصی، هزینه های سنگین درمان است. بارها شاهد تصادف های خونینی در محورهای مواصلاتی سندرک به میناب، بشاگرد بوده ایم و هر بار نیاز یک بالگرد مقیم و چندین پد فرود و تیکاف را احساس کرده ایم.

سندرک فقط محدود شهر آن نیست. جغرافیایی در مقیاس ۲۵۰۰ کیلومتر مربع است. این منطقه دارای ۵۹ روستای پراکنده با جمعیتی بالغ بر ۲۴ هزار نفر از لحاظ نفوس و مسکن و بعد مسافت است به طوری که مرکز بخش تا آخرین روستای دهستان درپهن ۷۰ کیلومتر و تا مرکز شهرستان ۱۳۰ کیلومتر است.

مناطق صعب العبور تحتان، چراک، انباری، بن در و سمسیلی و سادر، پوم و مناطق معروف چهارده روستا ( روستاهای ۱۴ گانه و غیر متصل بهم در دامنه های شمال و شمال شرقی کوههای دهستان درپهن که برخی از نقاط آن مانند روستای کلاعالیون بیش از ۱۸۰۰ متر از سطح آبهای آزاد ارتفاع دارند) هیچ خودرو امدادی به آن مناطق عبور و مرور ندارد و در خوشبینانه ترین وضعیت اگر بارانی نبارد، جاده های صابونی و لیز آن درگیرت نکنند با کلی تقلا دو ساعت طول می کشد تا یک بانوی باردار یا نیازمند بستری و مراقبت های ویژه به مرکز شهرستان میناب و تنها بیمارستان فعال منطقه برسانند و تازه آنجا ماجرای بیمار و بیمارستان و همراهانش آغاز می شود.

در سفر ریاست جمهوری سندرک را دریابید

بخش مغفول مانده هرمزگان که بخش جدا شده شهرستان بشاگرد یعنی سندرک نیازمند نگاه جدی مسئولان بالا دستی نظام جمهوری اسلامی است. سفر قریب الوقوع ریاست جمهوری و کابینه دولت به استان هرمزگان فرصت مغتنمی است تا نگاهی عمیق تر و برنامه ای کلان برای رفع معضل های جدی این منطقه تدوین شود و الا با مصوبات شهرستانی و استانی نیم بند پتانسیل های بالقوه این مناطق که در اولویت اول سرمایه انسانی است، راه به جایی نخواهد برد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha