جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 10, 2024
فتح خیبر

حوزه/حجت‌الاسلام سجادی فر گفت: فتح‌ خیبر، نماد شجاعت و ایمان امیرالمومنین علی علیه السلام است.

حجت الاسلام محمد مهدی سجادی فر، کارشناس مذهبی، با اشاره به ایام وقوع فتح خیبر در ماه رجب، آن را یکی از مهم ترین پیروزی های مسلمانان در صدر اسلام دانست و گفت: این فتح، نماد شجاعت و ایمان امیرالمومنین علی علیه السلام است.

وی افزود: خیبر یکی از قلعه های مهم یهودیان بود که در شمال مدینه قرار داشت. این قلعه از هفت قلعه تشکیل شده بود که هر کدام از آنها توسط یک فرمانده قوی یهودی اداره می شد.

حجت الاسلام سجادی فر ادامه داد: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، پس از فتح مکه، به فکر فتح خیبر افتادند. ایشان ابتدا به سراغ قلعه های ضعیف تر رفتند و آنها را فتح کردند. اما فتح قلعه اصلی «خیبر» که توسط «مرحب» فرمانده قوی یهودی اداره می شد، کار بسیار دشواری بود.

وی گفت: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، چندین بار برای فتح این قلعه تلاش کردند، اما موفق نشدند. در نهایت، ایشان تصمیم گرفتند که این کار را به امیرالمومنین علی علیه السلام واگذار کنند.

حجت الاسلام سجادی فر افزود: امیرالمومنین علی علیه السلام، به تنهایی به قلعه خیبر حمله کردند و مرحب را در نبرد تن به تن کشتند. این پیروزی، باعث شد که قلعه خیبر نیز فتح شود و مسلمانان بر تمام قلعه های خیبر مسلط شوند.

وی گفت: در روز جنگ خیبر، مرحب خیبری، مردی بلندقامت، عظیم الجثه و بسیار شجاع، با شمشیر خود به میدان آمد و با شجاعت تمام با مسلمانان جنگید. او بسیاری از مسلمانان را به شهادت رساند.

سجادی فر افزود: پیامبر (ص) به امیرالمومنین (ع) فرمودند: علی جان، برو و این مرد را از میدان جنگ بیرون ببر. امیرالمومنین (ع) با شمشیر ذوالفقار به میدان آمد و با مرحب خیبری روبرو شد. مرحب خیبری با دیدن امیرالمومنین (ع) گفت: ای جوان! تو که با من نمی‌توانی بجنگی.

حجت الاسلام سجادی فر گفت: امیرالمومنین (ع) پاسخ دادند: من با تو می‌جنگم و تو را از میدان بیرون می‌برم، لذا امیرالمومنین (ع) با ضربتی از شمشیر ذوالفقار، مرحب خیبری را به دو نیم کرد.

کارشناس مذهبی افزود: جبرئیل در حالی که از این قدرت و شجاعت امیرالمومنین (ع) شگفت زده شده بود، بر پیامبر (ص) فرود آمد. پیامبر (ص) از جبرئیل پرسیدند: از چه شگفت زده شده‌ای؟ جبرئیل گفت:من از قدرت و شجاعت امیرالمومنین (ع) شگفت زده شده‌ام. من زمانی که امر شدم قوم لوط را هلاک کنم، شهرهای آنها را که هفت شهر بود، با یک بالم برداشتم و آنقدر آن را بالا بردم که حاملان عرش صدای خروس‌ها و اطفال را می‌شنیدند. اما امروز که امیرالمومنین (ع) ضربتی از شمشیر ذوالفقار خود زد، من با دو بالم نتوانستم فشار آن را تحمل کنم. فشار این ضربت از فشار حمل هفت شهر قوم لوط بیشتر بود.

حجت الاسلام سجادی فر گفت: این روایت نشان دهنده قدرت و شجاعت بی‌نظیر امیرالمومنین (ع) است. او کسی بود که با قدرت الهی، دشمنان اسلام را در هم می‌شکست و صلح و امنیت را در جامعه اسلامی برقرار می‌کرد.

وی افزود: این روایت همچنین نشان دهنده ایمان و اراده راسخ امیرالمومنین (ع) است. او با ایمان و اراده راسخ خود، توانست بر دشمنان اسلام پیروز شود و اسلام را گسترش دهد.

کارشناس مذهبی با بیان اینکه فتح خیبر، یکی از مهم ترین پیروزی های مسلمانان در صدر اسلام است، گفت: این فتح، نماد شجاعت و ایمان امیرالمومنین علی علیه السلام است. ایشان با این پیروزی، نشان دادند که برای دفاع از اسلام، از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد.

حجت الاسلام سجادی فر در پایان گفت: فتح خیبر، درس بزرگی برای همه مسلمانان است. درس این است که برای پیروزی در راه خدا، باید از شجاعت و ایمان برخوردار باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha