شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
حال و هوای حرم امامین کاظمین (ع) در شب شهادت امام موسی کاظم (ع)

حوزه/ پژوهشگر حوزوی گفت: شرایط شیعه در زمانه‌ی ما به مراتب از دوران امام موسی‌کاظم(ع) بهتر است و ما از ابتدای انقلاب اسلامی پنجه در پنجه‌ی استکبار با پیروزی‌های بزرگ و به صورت پر شتاب در حال تحقق حاکمیت ولی‌الله‌الاعظم(عج) هستیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام محمد جمشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه، ضمن تسلیت شهادت مظلومانه امام موسی‌کاظم(ع) اظهار کرد: ان‌شاءالله این امام همام به ما کمک کنند که همه‌ی ظرفیت‌های خودمان را برای تحقق حاکمیت الله و اسلام ناب بر روی زمین محقق کنیم.

وی افزود: دوره‌ی زندگی امام‌کاظم(ع) بسیار سخت و تحت خفقان شدید خلفای جور بود و در مواجهه‌ی ایشان با خلفای طاغوت کار به جایی رسید که دیگر به هیچ عنوان نمی‌توانستند اجازه دهند که امام حتی تحت کنترل و بیرون از زندان به زندگی عادی ادامه دهد.

این کارشناس مذهبی گفت: بنابراین در زمان هارون عباسی امام را به زندان منتقل کردند و طبق نقل‌های مختلف امام(ع) از چهار سال تا چهارده سال در زندان های مختلف به سر بردند تا عاقبت به شهادت رسیدند.

حجت‌الاسلام جمشیدی ادامه داد: می‌بینیم که در همان زندان هم به صورت پیوسته شرایط را بر امام سخت می‌کردند، چون ایشان هم بر زندانیان اثر مثبت می‌گذاشتند و آنها را هدایت می‌کردند و هم بر زندانبانان عباسی، این مطلب نشان می‌دهد که باید تحت هر شرایطی دست از تبلیغ دین خدا و گسترش حاکمیت حق و اسلام ناب بر نداریم و نیز نشان دهنده‌ی این نکته است که ما تحت هیچ شرایطی حق ناامیدی نداریم.

وی افزود: بعد از اینکه حاکمیت جور می‌بیند که نمی‌تواند فعالیت‌های امام‌کاظم(ع) را به کلی تعطیل کند، ایشان را برای مدت طولانی به زندان انفرادی منتقل و یک زندانبان شقی یهودی به نام سندی بن شاهک را مامور آزار و اذیت حداکثری امام می‌کند.

این کارشناس فرهنگی بیان کرد: یک قضیه‌ای اینجا قابل توجه است که بعضی افراد به هیچ عنوان قابلیتی برای هدایت ندارند، بنابراین حتی ارتباط با امام هم باعث نشد که این زندانبان هدایت شود، بر خلاف زندانبان‌های قبلی که هدایت می شدند.

وی افزود: خب اینجا به قضیه‌ی امید بر می‌گردیم. امام(ع) یک فرمایش راهبردی و مهم را در زندان دارند و می فرمایند: «انّ الشیعهَ تُرَبَّی بالامانی منذ مأتین سنه» دویست سال است که شیعه با امید تربیت می شود. در آن شرایط زندان‌های سخت و طاقت فرسا شاید بسیاری از افراد بگویند که هیچ جای امیدواری وجود ندارد و فرمایش امام در آن دوره برای آنان غیر قابل باور یا دور از واقعیت میدانی به نظر می رسد.

حجت‌الاسلام جمشیدی ادامه داد: اما بعد از چند سال می‌بینیم که فلسفه‌ی فرمایش امام روشن می‌شود و دقیقا امام رضا(ع) با خواست و اسرار حاکمیت و مطالبه‌ی مردمی به ولایت عهدی مأمون عباسی انتخاب می‌شوند و این مساله نشان می‌دهد شیعه دیگر برای حاکمیت قابل حذف نبوده و به همین دلیل ناچار به انتخاب ولایت عهدی امام رضا علیه السلام شدند.

وی افزود: می‌دانیم که امام رضا(ع) هم با اسرار بسیار زیاد حاکمیت این مساله را پذیرفتند و راضی به ولایت عهدی نبودند. امتداد امید امام و تقویت شیعه نسل به نسل منتقل شد تا اینکه قابلیت شیعه به تشکیل حکومت منجر شد و انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) پیروز شد و آرزوهای پیامبران و معصومین جامه‌ی عمل پوشید.

این پژوهشگر دینی گفت: مسئله‌ی قابل توجه این است که شرایط شیعه در زمانه‌ی ما به مراتب از دوران امام موسی‌کاظم(ع) بهتر است و ما از ابتدای انقلاب اسلامی پنجه در پنجه‌ی استکبار با پیروزی‌های بزرگ و به صورت پر شتاب در حال تحقق حاکمیت ولی‌الله‌الاعظم(عج) هستیم، پس هم باید امید خودمان به آینده بسیار بیشتر از قبل باشد و هم امیدبان باشیم و جامعه را هم امیدوار کنیم و موفقیت‌های بزرگ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را برای جامعه تبیین کنیم.

وی افزود: البته این مهم نیاز به تلاش وافر و دقیقی دارد تا بتوانیم بر تروریسم رسانه‌ای دشمنان علیه کشور پیروز شویم و از این پیچ تاریخی عبور کنیم.

این مبلغ حوزوی در پایان گفت: ان شاءالله در مواقف پیش رو مانند یوم‌الله ۲۲ بهمن و انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس راهبردی خبرگان رهبری بتوانیم وظیفه‌ی شرعی، قانونی، فردی و اجتماعی خودمان را به نحو احسن انجام دهیم و مردم را هم به خیر دعوت کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha