دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت السلام و المسلمین خیاط مدیر حوزه علمیه خراسان کنگره بانوطاهایی

حوزه / مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: نقش مادری آن قدر پررنگ است که اگر جامعه‌ای به دنبال تربیت مردان بزرگ است، ریشه‌های این تربیت در محیط خانواده و نزد مادر می‌باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین علی خیاط در چهاردهمین کنگره بانوان فاضله هم عصر استاد طاهایی، امروز چهارشنبه در مکتب نرجس با اشاره به فرارسیدن چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ضمن اشاره به به این حادثه تاریخی، اظهار داشت: انقلاب اسلامی به اسلام عزت دوباره‌ای بخشید که الهام بخش آزادگان جهان شد.

وی تأکید کرد: آثار و برکات این انقلاب را هر روز بیشتر حس می‌کنیم، از اوج حضیض ذلت به استقلال رساند و در ابعاد مختلف رشد اتفاق افتاده است.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه مقام معظم رهبری در این سال‌ها توانسته‌اند کشور را در اقیانوسی از توطئه‌ها به خوبی هدایت کنند و امروز جامعه اسلامی ایران تحت حمایت ایشان بالنده‌تر حرکت می‌کند، افزود: خانم طاهایی موسس این مکتب از زمانی که اقدام به تأسیس کرده‌اند، خدمات فراوانی انجام شده و این انتظار وجود دارد که در آینده موفق‌تر نیز شود.

حجت الاسلام و المسلمین خیاط با اشاره به شخصیت خانم میردامادی، گفت: دانشمندانی که در حوزه تربیت فعالیت می‌کنند، عوامل موثر در تربیت انسان را به دو دسته عوامل وراثتی و عوامل محیطی تقسیم می‌کنند و در این راستا بعد از خانواده اجتماع نیز در تربیت انسان تاثیرگذار است.

جایگاه تربیت مادر در شکل گیری یک شخصیت تاثیرگذار

وی با بیان اینکه اساسی‌ترین پایه‌های تربیتی انسان در خانواده شکل می‌گیرد، به نقش مادری اشاره کرد و گفت: جایگاه مادر در تربیت فرزندان بیش از دیگران تأثیر گذار است، فرزندی که در نزد یک بانوی عالم و مومن تربیت شود دارای چنین خروجی‌هایی می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین خیاط، با بیان اینکه هیچ وظیفه‌ای برتر از وظیفه مادری نیست، خطاب به طلاب خواهر گفت: هر کاری که در عرصه مسئولیت اجتماعی و تربیتی انجام می‌دهید، اما باید نقش محوری مادری را حفظ کنید.

وی تصریح کرد: این نقش آن قدر پررنگ است که اگر جامعه‌ای به دنبال تربیت مردان بزرگ است، ریشه‌های این تربیت در محیط خانواده و نزد مادر می‌باشد.

مدیر حوزه علمیه خراسان، یادآور شد: بانوی میردامادی بانوی بسیار فهمیده، کتابخوان، دارای ذوق شعری و هنری و کاملا با قرآن آشنا بود.

وی خاطرنشان کرد: انس با قرآن کریم در تربیت فرزندان بانو میردامادی بسیار تاثیرگذار بوده است.

استاد حوزه علمیه مشهد ادامه داد: این روش تربیتی باعث شد که فرزندان این بانوی بزرگوار به خصوص مقام معظم رهبری در حوزه مسائل قرآنی نقش آفرین باشند.

حجت الاسلام و المسلمین خیاط از محورهای تاثیرگذار در تربیت دینی را روحیه ساده زیستی، صبر و قناعت بیان کرد و گفت: زندگی رهبر معظم انقلاب در مقابل زندگی رهبران دنیا که به چه وضعی زندگی می‌کنند، قابل قیاس نیست و زندگی ساده‌ای دارند که این ویژگی‌ها به خانواده‌ای که در آن رشد کرده‌اند برمی‌گردد.

مدیر حوزه علمیه خراسان، در ادامه به ویژگی شجاع بودن، جسور بودن در برابر ظلم‌ها و بُعد مبارزاتی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: امام خامنه‌ای از آغاز جوانی در صحنه‌های مبارزه علیه طاغوت حضور داشتند، این شجاعت و جسارت و تربیت، به علت تربیت والدین ایشان است که هیچ وقت فرزندان خود را از مبارزه با طاغوت منصرف نکردند و از زندان رفتن‌ها شکوه نمی‌کردند.

وی یادآور شد: در تربیت فرزندان و شکل گیری ترسیم آینده موفق آنها، مادران نقش اساسی دارند، انس با خدا، ظلم نکردن، دروغ نگفتن، ندادن لقمه حرام، تشویق به امور دینی و انجام امور دینی همراه آنها، تأثیر به‌سزایی در تربیت صحیح دارد.

وی با بیان اینکه فرزندان آیینه پدر و مادر خود هستند، تصریح کرد: والدین در حضور بچه ها قرآن و دعا بخوانند، همه چیز را از خدا بخواهند، اظهار ذلت برای غیر از خدا نکنند، طمع به مال را نشان ندهید که این ویژگی‌ها در عرصه تربیتی بسیار مهم است.

حجت الاسلام والمسلمین خیاط با اشاره به ابعاد شخصیتی مقام معظم رهبری، خاطرنشان کرد: هنوز خیلی افراد با ابعاد شخصیتی مقام معظم رهبری آشنا نیستند، اما دشمنان ایشان را به خوبی شناخته‌اند.

وی یادآور شد: ویژگی‌های رهبر معظم انقلاب در دنیا بی نظیر است، این انقلاب با وجود توطئه‌های فراوانی که علیه آن می‌شود اما به خوبی مدیریت شده است.

نقش موثربانو طاهایی در تربیت طلاب غیر ایرانی

در ادامه حسین متقیان مدیر جامعه المصطفی العالمیه در جاکارتا در ارتباط تصویری، گفت: بانو طاهایی یکی از اساتید و محققان بزرگی بود، فعالیت‌ها و تالیفات وی در جامعه اسلامی و به خصوص جامعه زنان در عرصه داخلی و بین المللی موثر بوده است.

وی یادآور شد: خانم طاهایی با الگوگیری از امام علی(ع) ابتدا نفسشان را به اخلاق نیکو و الهی تمرین داده و سپس آموزه‌های اخلاقی را به شاگردان آموزش داده است.

مدیر جامعه المصطفی العالمیه در جاکارتا، ادامه داد: طلاب خارجی که در مکتب نرجس تحصیل کرده‌اند و فارغ التحصیل شده‌اند، امروز در کشورهای خود به ترویج اسلام می‌پردازند و افراد موفقی هستند که اینها از ثمرات مدیریت بانوطاهایی است.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha