یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
روحانیون و مبلغان دینی اهل سنت کشور گینه‌بیسائو

حوزه/ آیت‌الله نورمفیدی با بیان این که امام خمینی(ره) که سرآمد عارفان روزگار خود است، در کتاب‌های عرفانی که نگاشته‌اند بر یک امر بسیار تأکید دارند و آن هم «اسرار عبادات» است، به نظر ایشان اگر کسی اهل عبادت باشد ولی به اسرار عبادت توجه نکند بهره واقعی از حقیقت نبرده‌ است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، جمعی از روحانیون و مبلغان دینی اهل سنت کشور گینه‌بیسائو با حضور در پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر ضمن آشنایی با فعالیت‌های این پژوهشگاه با آیت‌الله نورمفیدی دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار آیت الله مجتبی نورمفیدی ضمن خیرمقدم به میهمانان در ایام‌الله دهه فجر، گفت: انقلاب اسلامی ایران به امامت امام خمینی(ره) دریچه تازه‌ای برای ارتباط ایران و آفریقا باز کرد و ایشان نگاه ویژه‌ای به ارتباط و حمایت از مردم آفریقا داشتند و هم‌اینک مقام معظم رهبری هم عنایت ویژه‌ای به مردم این منطقه دارند.

وی با تاکید بر وجود مشترکات مختلفی بین طریقت تیجانیه و مذهب تشیع به مسئله‌ی ارتباط بین فقه و عرفان اشاره کرد و گفت:‌ امام خمینی(ره) به عنوان یک عارف بزرگ خدمات زیادی به عرفان داشته‌اند؛ عرفان و تصوف از نگاه امام خمینی(ره) یک روی مثبت دارد و یک روی منفی, ایشان از تصوف مثبت و صوفی مثبت به عنوان «صوفی صافی» تعبیر می‌کنند.

استاد دروس خارج حوزه علمیه قم افزود: صوفی صافی از نظر امام خمینی(ره) کسی است که عرفان را از مرتبه عقل و قلب به مرتبه عمل آورده است و به شریعت پایبند است و صوفی بدون صفا کسی است که به ظاهر شریعت پایبند نیست.

آیت الله نورمفیدی افزود: به طور کلی از دید امام خمینی(ره) که عارفی در حد اعلا هستند، هم انسان و هم دین دو ساحت دارد یکی ظاهر و یکی باطن. ظاهر در انسان مبدأ حرکت به سوی باطن است و اعمال و مناسک باعث می‌شود قلب و روح و باطن انسان تغییر کند.

وی گفت: تأثیر متقابل جسم بر روح و ظاهر بر باطن امری است که هم تجربه‌ی بشری آن را تایید می‌کند و هم علم و دانش تایید کرده‌ است. عبادات و مناسک که در قالب شریعت به انسان عرضه شده‌ است تنها راه تعامل معنوی و روحی انسان است. همچنین حالات قلبی و روحی و معنوی سبب اشتداد مناسک عبادی است. پیوند این دو پایه عرفان و تصوف حقیقی را تشکیل می‌دهد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر افزود: امام خمینی(ره) که سرآمد عارفان روزگار خود است در کتاب‌های عرفانی که نگاشته‌اند بر یک امر بسیار تأکید دارند و آن هم «اسرار عبادات» است به نظر ایشان اگر کسی اهل عبادت باشد ولی به اسرار عبادت توجه نکند بهره واقعی از حقیقت نبرده‌ است؛ به نظر ایشان اگر کسی تنها به اسرار عبادات توجه کند و به مناسک بی‌توجه باشد در دام شیطان گرفتار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: توجه امام خمینی(ره) به عرفان نشان دهنده پیوند عمیق فقه و عرفان از منظر تشیع است، نزاع‌های تاریخی اصحاب فقه و عرفان و تصوف اگر فهم و دانسته شود اهمیت کار امام خمینی(ره) بیشتر دانسته می‌شود. این نزاع هم در بین عارفان و فقهای شیعه و هم عارفان و فقهای اهل‌سنت وجود دارد و قابل مشاهده است، بعضی از فقها، اهل معرفت و عرفان را متهم به کفر و فسق می‌کردند و برخی از اهل عرفان، فقها را به قشری‌گری و ظاهرگرائی متهم می‌کردند.

آیت‌الله نورمفیدی به بیان چند نکته و توصیه خطاب به مبلغان دینی پرداخت و گفت: باید زمانه و نیازهای مردم زمان خود را بشناسیم و تلاش کنیم معارف دینی و الهی را در قالبی جذاب و ادبیات نیکو متناسب با نیازهای مخاطبان ارائه دهیم، اختلاف سلیقه‌ها را به رسمیت بشناسیم و تلاش کنیم با گفت‌وگو به فهم مشترک دست پیدا کنیم, تلاش کنید سطح علمی و دانش خود را بالا ببریم. اما مهم‌تر از همه آنکه با عمل، معلم مردم باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha