یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله محمود رجبی

حوزه/ رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تاکید بر این که آرمان های انقلاب با انتخاب خبرگان رهبری گره خورده است، گفت: یکی از وظایف رهبری تعیین سیاست های کلی نظام است. بخشی از سیاست ها خودِ آرمان‌هاست و بخشی از آن تحقق بخش آرمان‌ها می باشد. خبرگان با انتخاب رهبری در واقع ضمانت اجرای آرمان‌های انقلاب را فراهم می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله محمود رجبی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در مدرسه زمستانه شبهه ‌پژوهی «انقلاب امام و مردم» که از سوی مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه برگزار شد به بررسی نقش خبرگان در اعتلای آرمان‌ های انقلاب پرداخت و گفت: آرمان های انقلاب همان آرمان های اسلام است و اگر بخواهیم آرمان های اسلام را در یک جمله خلاصه کنیم، «تحقق حیات طیبه» است. پیامبر(ص) آمده، خداوند کتاب آسمانی را به او عنایت کرده برای اینکه مردم پاسخ مثبت به پیامبر دهند تا پیامبر آن ها را احیا نماید.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: راه تحقق این احیا و حیات حقیقی، ایمان و عمل صالح است. در آیه ۹۷ سوره نحل خداوند فرموده است «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً»؛ آن حیات طیبه ای که پیامبر(ص) می خواهد به بشریت ببخشد، نصیب کسانی می شود که عمل صالح انجام دهند در حالی که ایمان دارند.

آرمان های انقلاب همان آرمان های اسلام است

آیت الله رجبی با اشاره به اینکه آرمان های انقلاب که همان آرمان های اسلام است، خلاصه می شود در حیات طیبه، اظهار کرد: راهکار رسیدن به این حیات طیبه ایمان و عمل صالح بوده و تفاوت نظام جمهوری اسلامی و آرمان های آن با سایر نظام ها، مکتب ها، نهضت ها و جریان ها در همین است که بر پایه ایمان و عمل صالح شکل می گیرد و حیات طیبه را به ارمغان می آورد. حیات طیبه هم جامع همه آرمان هاست؛ هم آرمان هایی که مربوط به تعالی فرد است و هم آرمان هایی که مربوط به اعتلای جامعه است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: استقلال خواهی، عزت طلبی، خودباوری، معنویت، عدالت خواهی و مبارزه با ظلم، دفاع از محرومین و مظلومین و تمام این آرمان هایی که برای آن ها انقلاب رخ داد و با رهبری امام(ره) این نظام مستقر شد، فقط در سایه ایمان و عمل صالح و جهت گیری به سوی حیات طیبه محقق شدنی است.

وی ادامه داد: نقشی که خبرگان رهبری می تواند در این زمینه داشته باشد، نقشی بسیار مهم و شاید مهمترین نقش است. مهمترین موقعیت و گلوگاه تعالی نظام ما، اعتلای ارزش های انقلاب و آرمان های امام(ره) و مهمترین موقعیتی که خدای نکرده اگر خبرگان رهبری درست شکل نگیرد یا درست به وظایفشان عمل نکنند، زمینه سقوط و نزول این آرمان ها فراهم می شود.

مجلس خبرگان یک ذخیره معنوی برای جمهوری اسلامی است

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مجلس خبرگان رهبری را صحنه دفاع از آرمان ها و اعتلای آن ها برشمرد و خاطرنشان کرد: این مجلس یک ذخیره معنوی برای جمهوری اسلامی است و با عملکرد درست خودش می تواند موجب استحکام، تقویت و تداوم آرمان ها و ارزش ها باشد و حتی در تبیین ارزش ها و دفاع و تثبیت آن ها نیز نقش دارد.

وی نقش آفرینی خبرگان رهبری را به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم دانست و بیان داشت: نقش مستقیم مجلس خبرگان رهبری به این است که در نظام جمهوری اسلامی تنها جایگاه و مجلسی که متشکل از مجتهدان می باشد، از روحانیونی که باید خودشان سمبل ارزش ها باشند، همین خبرگان رهبری است. شرط حضور در این مجلس هم اجتهاد، تخلق به اخلاق اسلامی و تقید به دیگر ارزش های اسلامی است.

آیت الله رجبی افزود: اگر این مجلس با آن ویژگی ها شکل بگیرد، خودش می تواند هم در اعتلای آرمان ها نقش آفرین باشد و هم به عنوان الگویی برای جامعه به سمت اعتلای آرمان ها قرار گیرد. تاکنون نیز وقتی تاریخ خبرگان رهبری را ملاحظه می کنیم می بینیم با جمع های دیگری که در همین نظام و با موازین همین نظام شکل گرفته اند، تفاوت های بسیاری داشته است.

وحدت و یکپارچگی مجلس خبرگان در جهت آرمان های انقلاب

وی در ادامه یادآور شد: در مقایسه بین مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری می بینیم آن وحدت، یکپارچگی و جهت گیری به سوی آرمان های انقلاب و اعتلای آن ها چگونه است. چقدر مسائل جناحی در مجلس خبرگان می توان پیدا کرد؟ این موضوع تقریباً صفر است. چقدر اغراض شخصی و دنباله روی منافع شخصی در این مجلس دیده می شود؟ این نکته مهمی است که مجلسی شکل بگیرد که اعضای آن هرکدام صاحب نظر، اهل فکر و اندیشه و در عین حال در جهت آرمان های انقلاب وحدت و یکپارچگی داشته باشند. این امر می تواند در تقویت و اعتلای آرمان ها اثرگذار باشد. اینکه مقام معظم رهبری می فرمایند مجلس خبرگان یک ذخیره معنوی است، یک وجهش همین است.

اعضای خبرگان دارای نقش الگویی برای جامعه هستند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: باید دانست که در هر جمعی ممکن است چند نفری هم پیدا شود که ملتزم به لوازم آن جایگاه نباشند. هیچ جمعی پیدا نمی شود که همه افراد آن یکدل و یکسان در یک سو هستند، اما در عین حال حتی آن افراد معدود در خبرگان رهبری باز هم با افراد مشابهشان در جاهای دیگر متفاوتند. بنابراین اعضای خبرگان رهبری هم یک نقش الگویی دارند که می تواند جامعه را به سوی آرمان ها و اعتلای آن ها سوق دهد و هم هرکدام از آن ها می توانند در جامعه و منطقه انتخابی خودشان به عنوان کسی که توان دارد مردم را نسبت به آرمان ها و ارزش ها و اعتلای آن ها هوشیار کند، به ایفای نقش می پردازند. این نقش مستقیم خبرگان رهبری است که هم تبیین آن ها و هم رفتار و منش آن ها می تواند در این جهت کمک کننده باشد و ارزش ها را در جامعه اعتلا بخشد.

وی با اشاره به نقش غیرمستقیم خبرگان رهبری ادامه داد: نقش غیرمستقیم خبرگان رهبری نقشی بی بدیل در نظام جمهوری اسلامی است. یعنی اگر بخواهیم تمام مرافق و جایگاه های نظام را در نظر بگیریم و این جایگاه را با آن ها مقایسه کنیم، این جایگاه بر همه آن ها می چربد و از اثرگذاری و برتری بیشتری برخوردار است.

نقش بسیار مهم خبرگان در تحقق آرمان ها و ارزش های اسلامی

آیت الله رجبی گفت: نقش اصلی خبرگان رهبری تعیین رهبر، مراقبت و نظارت بر ویژگی ها، صفات و رفتار رهبر و احیاناً عزل رهبری است. اگر ما به جایگاه رهبری در نظام جمهوری اسلامی توجه کنیم آن وقت می فهمیم که خبرگان با تعیین رهبر، نظارت و مراقبت و با عزلی اگر احیاناً پیش بیاید، چقدر در تحقق آرمان ها و ارزش های اسلامی نقش آفرین هستند. ما سازوکار دیگری در این زمینه نداریم، فقط حضرت امام(ره) بود که با آن مقبولیت آمدند، ولی طبق قانون اساسی دیگر سازوکار تعیین رهبر همین خبرگان است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه خود رهبری نیز دارای نقش الگویی است، خاطرنشان کرد: شخص رهبری با نقش الگویی که دارد در اعتلای ارزش ها بسیار نقش آفرین است و خبرگان با انتخاب رهبری که دارای این ویژگی هاست می توانند نقش بسیار اساسی در اعتلای آرمان ها داشته باشند.

الگوگیری مردم از رهبر جامعه

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: رهبری در نظام جمهوری اسلامی دارای دو نوع نقش الگویی است. یکی از گروه های مرجع که در هر نظامی رهبری آن نظام جزء گروه های مرجع محسوب می شود، بدون شک کسی که سکان یک نظام را به دست می گیرد و در همه امور آن نظام نقش آفرین است می تواند در اعتلای ارزش ها و یا سقوط ارزش ها الگو باشد. اگر آن فرد کسی باشد که خودش متصف به این آرمان ها و ارزش ها و تجلی گاه آن ها محسوب شود، مردمی که او را در جایگاه رهبری یا رأس مملکت می بینند، طبعاً متناسب با او زندگی خود را شکل می دهند. این کار هم به صورت ناخودآگاه و هم آگاهانه صورت می گیرد.

وی با برشمردن یکی دیگر از ویژگی های رهبری در نظام جمهوری اسلامی اظهار کرد: ما علاوه بر گروه مرجع بودن رهبر جامعه اسلامی، معتقد به ولایت فقیه به معنای نائب امام زمان(صلوات الله علیه) هستیم. یعنی ما در تمام شئون موظف هستیم همنوا، همسو و همراه او حرکت کنیم. این همراهی هم اعتقادی، هم عملی و هم به لحاظ انگیزه ای و عاطفی می باشد.

آیت الله رجبی بیان داشت: اگر جامعه ای رهبری را با این نگاه ببیند چقدر زندگی اش متناسب با آرمان ها و اعتلای آن ها شکل می گیرد؟ این امر هم در بعد اعتقادی، هم در بعد عاطفی و انگیزشی و هم در بعد رفتاری و منش تحقق می یابد. در حال حاضر نقش الگویی رهبر انقلاب در تخلق جامعه ما در کل و آحاد جامعه در راستای آرمان ها چقدر پررنگ است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: مجلس خبرگان رهبری می تواند با انتخاب رهبری که می تواند الگو و تجسم ارزش ها و آرمان ها باشد، بیشترین نقش را در اعتلای ارزش ها و آرمان ها ایفا کند.

خبرگان با انتخاب رهبری ضمانت اجرای آرمان های انقلاب را فراهم می کند

وی با اشاره به اینکه طبق قانون اساسی وظایفی اعتلابخش، تحقق بخش و صیانت کننده از ارزش ها و آرمان ها بر عهده رهبری است، گفت: یکی از این وظایف تعیین سیاست های کلی نظام است. بخشی از سیاست ها خودِ آرمان هاست و بخشی از آن تحقق بخش آرمان ها می باشد. خبرگان با انتخاب رهبری در واقع ضمانت اجرای آرمان های انقلاب را فراهم می کند. بنابراین آرمان های انقلاب با انتخاب خبرگان رهبری گره خورده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، تمام ارزش هایی را که در نظام اسلامی می خواهد تحقق پیدا کند را وابسته به عملکرد خبرگان رهبری دانست و بیان داشت: یکی از دیگر اموری که در وظایف رهبری نظام آمده این است که نیروهای مختلف اثرگذار در جهت حرکت جامعه را ایشان نصب کنند. این انتصابات چه در بعد فرهنگی، چه در بعد نظامی که صیانت کننده از نظام و ارزش هاست و چه در ابعاد دیگر وجود دارد. این یک نقش اجرایی مهم رهبری است که می بایست ارکان مهمی که نقش اساسی در تحقق آرمان ها و اعتلای آن ها دارند را رهبری تعیین نماید.

آیت الله رجبی در پرداخت به برخی از مصادیق انتخاب رهبری تصریح کرد: رئیس قوه قضائیه که باید حافظ ارزش ها و آرمان های انقلاب باشد یا ریاست سازمان صدا و سیما که به تعبیر امام خمینی(ره) همچون دانشگاهی است که باید جامعه را در جهت اعتلای ارزش ها جهت ببخشد، منصوب رهبری است. به لحاظ نصب شخصیت های اثرگذار در تحقق آرمان ها و تقویت آن ها هم رهبری است که این نقش را بر عهده دارد و خبرگان با ایفای نقش غیرمستقیم می بایست جهت دهی نظام به سوی اعتلای ارزش ها رقم بزنند.

وی ادامه داد: از دیگر نقش آفرینی های مهم رهبری غیر از آنچه در قانون اساسی آمده، نقش فکری و هدایتگری است. برخی از وظایف رهبری در قانون اساسی نیز دربرگیرنده این نقش هست، اما با توجه به ویژگی هایی که در قانون اساسی برای رهبری تعیین شده است ما ویژگی هایی را برای رهبری قائل هستیم که این ویژگی ها در اعتلای ارزش ها بسیار اثرگذار است.

ویژگی های رهبری نظام اسلامی

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: رهبری نظام جمهوری اسلامی کسی است که باید در سطح اجتهاد مطلق آگاه به آرمان ها، ارزش ها و موازین دینی بوده، به آن ها اعتقاد داشته و مدافع آن ها باشد. اگر چنین کسی نقش مهم رهبری را بر عهده گیرد بدون شک بالاترین ضمانت اجرایی برای تحقق آرمان های دینی است. پیامبر گرامی اسلام، ائمه معصومین کسانی بودند که می توانستند همه نیروهای وفادار را بسیج نموده و همه نیروهای بالقوه را بالفعل کنند. رهبری هم با آن اختیارات و جایگاه دینی خودش می تواند در جهت دهی فکری، فرهنگی و اقناع جامعه و بسیج نیروها در این عرصه نقش آفرینی کند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با تأکید بر اینکه خداوند متعال به پیامبر اسلام(ص) می فرماید «هُوَ الَّذِی أَیَّدَکَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِینَ»، افزود: یکی از ویژگی های رهبری هم این است که باید بتواند با بسیج مؤمنین و تبدیل نیروهای بالقوه به نیروهای بالفعل بیشترین نقش آفرینی در جهت اعتلای آرمان های اسلامی را داشته باشد. این نقش آفرینی نیز معلول و برخاسته از نقش خبرگان رهبری است. پس خبرگان با واسطه در اعتلای آرمان ها و ارزش های اسلامی دخیل هستند.

آیت الله رجبی خاطرنشان کرد: در ویژگی های رهبری بخش زیادی از آرمان ها را به عنوان شرط صلاحیت رهبری داریم. ویژگی هایی همچون عدالت، تقوا، شناخت خط قرمزهای آرمان های انقلاب اسلامی و راه های حفظ آن ها و شناخت سازوکارهای اعتلای ارزش های انقلاب اسلامی از جمله ویژگی هایی است که برای رهبری مد نظر قرار می گیرد. کانال تشخیص همه این ویژگی ها خبرگان رهبری است. پس راه تحقق اعتلای ارزش های اسلامی انتخاب مجلس خبرگان مطلوب می باشد تا رهبری شایسته را در رأس نظام اسلامی قرار دهد.

تشکیل خبرگان قوی مرهون درک ما از جایگاه این مجلس است

وی ادامه داد: جامعه ما باید عظمت جایگاه خبرگان را درک کند و همه اقشار آن متناسب با جایگاه خودشان، توانمندی خودشان و ظرفیت خودشان برای شکل گیری خبرگانی که دارای چنین صلاحیتی باشند، تلاش کنند. فرد هرقدر خودش از جایگاه برتر علمی و اخلاقی برخوردار باشد، به طور طبیعی در ایفای نقش خودش می تواند اثرگذارتر عمل کند و این مرهون آن است که عظمت این جایگاه را درک کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان تصریح کرد: وظیفه همه ماست که در جهت چنین مجلس خبرگانی نقش اساسی ایفا کنیم. اگر کوتاهی کنیم خداوند با هیچ کسی وعده خویشاوندی ندارد و معیار تلاش و کوشش انسان هاست. مقام معظم رهبری فرمودند دشمنان ما از اینکه یک عمامه به سر در رأس حکومت باشد، نگران نیستند، اما عمامه به سری که همسوی با آن ها باشد. یعنی آن ارزش ها و آرمان ها برایش مهم نباشد. چگونه می شود از چنین چیزی پیشگیری کرد؟ باز هم کانال آن مجلس خبرگان رهبری است. هیچ بدیل و عنصر دیگری که چنین نقش آفرینی داشته باشد در نظام جمهوری اسلامی نداریم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha