شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
انتخابات

حوزه/ رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: راه حل مبارزه با فساد، تحقق عدالت، کارآمدی و افزایش حل مسائل کشور مشارکت در انتخابات و حضور در صحنه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر نگاهداری صبح امروز در جمع کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه در حاشیه مراسم زیارت عاشورا که به همت پایگاه شهدای روحانی برگزار شد در رابطه با دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی عنوان کرد: با توجه به انتخاباتی که در پیش رو داریم رهبر معظم انقلاب تاکید کردند که جهاد تبیین متمرکز بر انتخابات باشد.

وی بیان کرد: بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته عده زیادی از افرادی که تمایلی برای شرکت در انتخابات ندارند مشکلات معیشتی و اقتصادی را علت عدم تمایل شان برای حضور در انتخابات بیان می‌کنند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره اینکه درصد کمی از افراد نیز فسادهایی که رخ می‌دهد را به عنوان علت عدم مشارکت در انتخابات بیان می‌کنند، گفت: درصدی از افرادی همه که تمایلی برای شرکت در انتخابات ندارد اعتقاد دارند مشارکت آن‌ها تاثیری درسرنوشت آن‌ها ندارد.

وی با اشاره به اینکه در فرصت باقیمانده تا انتخابات میتوان عقیده گروه سوم را تغییر دارد، بیان کرد: روحانیون به عنوان یکی از اصلی ترین گروه‌های مرجعی هستند می توانند با جهادتبیین در تغییر عقیده گروه سوم موثر باشند. اگر جهاد تبیین موثری در زمینه انتخابات شکل دهیم می‌توانیم این گروه را به جامعه آماری شرکت کنندگان در انتخابات اضافه کنیم.

نگاهداری افزود: مشارکت افراد در انتخابات در سرنوشت و حل مسائل آن‌ها موثر است زیرا مجلس به عنوان نهاد قانون گذار می‌تواند با ریل گذاری صحیح و نظارت جمعی باعث حل مسائل شود.

وی اظهار کرد: دشمن با شناختی که نسبت به شرایط دارد بر روی بزرگ نمایی مشکلات مردم و فساد جامعه تمرکز کرده است و سعی می‌کند افکار عمومی را نسبت به نظام و مشارکت در انتخابات بی‌انگیزه کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کشورهای غربی در انتخابات شان را با مشارکت یک سوم از مردم برگزار می‌کنند و فقط در شرایطی که دو قطبی شدیدی ایجاد شود این آمار از یک سوم بیشتر می‌شود، اما این انتظار در جامعه اسلامی و مردم سالار بالاتر است، زیرا غایت اصلی نظام اسلامی تربیت انسان های متعالی است.

وی با بیان اینکه نظام راهبری در جمهوری اسلامی این است که انسان های رشد یافته را تربیت کند، تصریح کرد: غایت نهایی در غرب اقتصادی و رفاه است. ما نسبت به رشد اقتصادی بی توجه نیستیم اما آن را ابزاری برای رشد انسان‌های متعالی می دانیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه انتخابات یکی از عرصه های رشد سیاسی مردم است، گفت: نظام جمهوری اسلامی همواره بر برگزاری انتخابات های با شکوه و درخشان تاکید داشته است و همیشه شاهد مشارکت‌های بالای ۵۰ درصدی تاکید کرده است.

وی بیان کرد: بر اساس اصل شش قانون اساسی در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتکاء آراء عمومی اداره شود. سیره عملی و نظری امامین انقلاب نیز تاکید بر اهمیت حضور مردم و انتخابات دارد.

نگاهداری با تاکید بر اینکه مشارکت در انتخابات حل المسائل مشکلات کشور است، اضافه کرد: این گذاره غلطی است که چون در کشور مشکلات معیشتی و اعتماد اجتماعی داریم در انتخابات شرکت نمی‌کنیم.

وی با اشاره به بزرگ نمایی این گزاره غلط توسط دشمنان گفت: اتفاقا چون شرایط خوبی نیست باید مشارکت مردم بیشتر شود؛ زیرا مشارکت بیشتر نظارت اجتماعی بیشتر را به همراه دارد و هرچقدر نظارت مردم بالا برود شفافیت بیشتر می‌شود و فساد پایین می‌آید.

وی با بیان اینکه جامعه جهانی به این نتیجه رسیده است که حکمرانی را جایگزین حکومت کند، افزود: در حکومت رویکردها از بالا به پایین و دستوری است و اما در حکمرانی از پایین به بالا است و مشکلات با مشارکت مردم حل می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: راه حل مبارزه با فساد، تحقق عدالت، کارآمدی و افزایش حل مسائل کشور مشارکت در انتخابات و حضور در صحنه است.

وی با تاکید بر اینکه اعتماد عمومی در سایه گفت‌وگوهای اجتماعی افزایش پیدا می‌کند، ادامه داد: انتخابات بستری مناسب برای ایجاد گفت‌وگوهای اجتماعی است.

نگاهداری با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب در حفظ وحدت و انسجام، اضافه کرد: راه افزایش انسجام اجتماعی از تشویق مردم به مشارکت در انتخابات می گذرد.

وی با بیان اینکه مجلس یازدهم در شرایطی روی کار آمد که یک دهه شاهد رکود اقتصادی بودیم، اظهار کرد: علت نامگذاری مجلس یازدهم به مجلس انقلابی به خاطر جهت گیری‌ها و مصوباتی است که در این چهار سال داشته است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس یازدهم ۱۲ قانون با موضوع مبارزه با فقر، ۹ قانون برای تحقق عدالت و مبارزه با فساد، ۸ قانون مبارزه با فساد و تحقق شفافیت و ۷ قانون نیز برای مبارزه با ناکارآمدی و ارتقا قابلیت حکمرانی به تصویب رسانده است.

وی افزود: برای مبارزه موثر با فساد باید با ریشه‌ها و سر منشاء‌های شکل‌گیری فساد مبارزه شود که برخی از این سر منشاء ها در قوانین، مصوبات و... است که باید شناسایی شوند.

نگاهداری عنوان کرد: بر اساس مطالعاتی که در دنیا صورت گرفته است افشای عمومی خبر فساد کمکی به کاهش فساد در جامعه نمی‌کند بلکه باید اخبار مواجه با مفسد منتشر شود که گاهی در انتشار این موضوع اشتباهی صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: مجلس یازدهم قانون گزارشگری فساد و سوت زنی را تصویب کرد که مردم برای شفافیت و مبازه با فساد به میدان بیایند. در این قانون برای افرادی که فسادی را کشف و گزارش کنند پاداشی در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha