دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
غزه

حوزه/ از آغاز جنگ غزه در ۷ اکتبر (۱۵ مهر)  مردم غزه به ویژه شمال آن از مشکلات بسیاری رنج می‌برند. آوارگی، گسترش بیماری‌ها، کمبود مواد غذایی از جمله آنها است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، از آغاز جنگ غزه در ۷ اکتبر (۱۵ مهر) مردم غزه از مشکلات بسیاری رنج می‌برند که در مقاله زیر به برخی از آنها اشاره می‌شود:

شرایط انسانی و مشکلات مردم در شمال نوار غزه

پس از عملیات طوفان الأقصی و یورش رژیم صهیونیستی به نوار غزه، فاجعه‌ انسانی عظیمی رخ داده است که عواقب آن در آینده بیشتر خود را نشان خواهد داد؛ این اوضاع اکنون در شمال نوار غزه به دلیل محاصره توسط دشمن و تخریب گسترده زیر ساخت‌ها تشدید شده و دسترسی به مواد غذایی، آب و بهداشت را به یک بحران غیر قابل تصور تبدیل کرده است. در این شرایط به گزارش تایمز اسرائیل، تخمین زده می‌شود که بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار فلسطینی هنوز در شمال غزه زندگی می‌کنند؛ از این رو در این نوشتار در ابتدا گزارش مختصری از اوضاع و شرایط انسانی کنونی در شمال نوار غزه ارائه شده و سپس گزارش‌های خبرگزاری‌های مختلف، مصاحبه‌های مردمی و اخبار میدانی بررسی شده است.

الف) کمبود شدید مواد غذایی و آب

گزارش‌ها حاکی از آن است که دسترسی به مواد غذایی و آب آشامیدنی در شمال غزه به شدت محدود شده‌است. مردم برای تهیه غذا از خوراک دام و حتی برگ درختان استفاده می‌کنند. قیمت مواد غذایی به شدت افزایش یافته و مردم از گرسنگی رنج می‌برند.

ب) بحران شدید بهداشتی

دسترسی به مراقبت‌های پزشکی محدود شده و دارو و تجهیزات پزشکی کمیاب است. شیوع بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های پوستی، تنفسی، و گوارشی گزارش شده‌است. سوءتغذیه در میان کودکان شایع است.

ج) آوارگی و بی‌خانمانی

بسیاری از مردم خانه‌های خود را از دست داده‌اند و در چادرها زندگی می‌کنند. دسترسی به آب آشامیدنی، برق، گاز و سایر خدمات اساسی برای آوارگان بسیار مشکل شده است.

د) ویرانی زیرساخت‌ها

زیرساخت‌های حیاتی از جمله شبکه‌های آبرسانی، برق‌رسانی، مراکز درمانی، مدارس و غیره به‌شدت آسیب دیده‌اند. امکانات و خدمات اساسی برای زندگی مردم وجود ندارد.

هـ) ناامنی و وحشت

مردم همواره در معرض خطر بمباران‌های اسرائیل هستند و در وحشت و هراس زندگی می‌کنند. آرامش و امنیت برای زندگی عادی وجود ندارد.

به‌طور خلاصه، شرایط انسانی در شمال نوار غزه پس از حمله رژیم اسرائیل به‌شدت وخیم و نگران‌کننده است. مردم در فقر، گرسنگی، بیماری و بی‌خانمانی دست و پنجه نرم می‌کنند و نیاز فوری به کمک‌های بشردوستانه و بازسازی دارند.

اخبار و گزارش‌های میدانی از شرایط انسانی شمال نوار غزه

۱ فوریه: به گزارش الجزیره، «آنروا» اعلام کرد که خطر قحطی در شمال نوار غزه با توجه به کمبود کمک‌ها در حال تشدید است و هشدار داد که عملیات این سازمان تا پایان فوریه امسال متوقف خواهد شد. این آژانس افزود که پس از تصمیم ۱۶ کشور مبنی بر تعلیق حمایت از غزه، نیازهای بشردوستانه عظیم بیش از دو میلیون نفر در غزه با خطر تشدید اوضاع مواجه است.

۵ فوریه: یوسف فارس خبرنگار فلسطینی از شمال نوار غزه گزارش می‌دهد : آوارگان شمال غزه با توجه به کمبود سوخت به دلیل تداوم محاصره تحمیل شده بر آنها از آغاز تجاوز، هر روز به جستجوی هیزم برای گرم کردن می‌روند.

۹فوریه: به گزارش الجزیره، دفتر اطلاع‌رسانی دولت در نوار غزه نسبت به تشدید قحطی در استان شمالی غزه پس از اتمام آرد، برنج، مواد غذایی و همچنین تمام شدن غلات و خوراک دام که شهروندان شمال نوار غزه آن‌ها را می‌خوردند، هشدار داد. این دفتر تأکید کرد که مناطق شمالی نوار برای رهایی از قحطی و اثرات آن به ورود هزار کامیون روزانه نیاز فوری دارند. شایان ذکر است تانک‌های ارتش اشغالگر اسرائیل مستقر در نزدیکی دره غزه مانع از رسیدن کمک‌های غذایی و پزشکی به شمال نوار غزه می‌شوند.

۹ فوریه: به گزارش «Islamic Relief»، این هفته تنها حدود ۲۰۰ کامیون کمک در روز توانسته‌اند وارد غزه شوند (در مقایسه با ۵۰۰ کامیونی که روزانه حتی قبل از تشدید تنش وارد غزه می‌شدند).

۹ فوریه: یافته‌های اولیه از غربالگری سوء تغذیه با استفاده از MUAC (شاخص دور وسط بالای بازو) که توسط همکاران «دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه» اجرای خوشه تغذیه انجام شد، نشان دهنده میزان سوء تغذیه حاد است. حدود ۳۵۰۰ کودک ۶ تا ۵۹ ماهه در سه مرکز آوارگان داخلی و سه مرکز بهداشتی غربالگری شدند. سوء تغذیه حاد جهانی (GAM ) با نرخ ۹.۶ درصد یافت شد. علاوه بر این، داده‌های شمال غزه نشان می‌دهد که نرخ «سوء تغذیه حاد جهانی» ۱۶.۲ درصد است. این موضوع، اولین داده‌های MUAC هستند که توسط همکاران دفتر مذکور از زمان شروع درگیری جمع آوری شده است.

۹ فوریه: یوسف فارس، خبرنگار فلسطینی از شمال نوار غزه گزارش می‌دهد : ما اکنون به شمال نوار غزه رسیده‌ایم. گرسنگی در غزه و شمال آن به مرحله خطرناکی رسیده است، نه آرد، نه کنسرو، نه آب، نه سوختی وجود دارد، حتی خوراک دام که به عنوان جایگزین آرد استفاده می‌شد، پایان یافته است. هر که از بمباران نمرده از گرسنگی خواهد مرد. از صبح فریاد کودکان از میان چادرهای آوارگان بلند شده است، چرا که مردم چیزی برای سیر کردن فرزندان خود ندارند، ای جهانیان! ای مسلمانان! به شمال غزه کمک کنید.

۱۰ فوریه: «آنروا» مناطق قحطی و گرسنگی را در شمال نوار غزه شناسایی کرده است، جایی که تصور می‌شود مردم در آستانه قحطی هستند. فیلیپ لازارینی، رئیس «آنروا» گفت که ۳۰۰,۰۰۰ نفر در شمال برای بقای خود به کمک‌های آژانس وابسته هستند و اشاره کرد که دسترسی به کمک‌های بشردوستانه نجات‌دهنده با مشکل مواجه شده است.

۹فوریه: به گزارش خبرگزاری الیوم السابع به نقل از مدیر دفتر اطلاع‌رسانی دولت: ساکنان شمال از خوراک دام و غلات برای تهیه آرد استفاده می‌کنند. فروپاشی تمام زیرساخت‌ها و بخش‌ها در غزه پیامدهای فاجعه باری بر خاورمیانه خواهد داشت.

گزارش الیوم السابع از منابع میدانی در شمال نوار غزه

احمد زقوت، شهروند فلسطینی، ساکن منطقه بیت حانون در شمال غزه، تأیید کرد که وضعیت بهداشتی در شمال نوار غزه فاجعه آمیز است، زیرا مواد غذایی در دسترس نیست و یا قیمت آن بسیار بالاست. احمد طی گفت‌وگوی خود تایید کرد که ساکنان شمال غزه روزهای بسیار طولانی را صرف خوردن "زعتر"، "الدقة"، نان یا برنج می‌کنند که به خاطر دو برابر شدن وحشتناک قیمت‌ها در نتیجه کمبود مواد غذایی است. وی بیان کرد که باید چندین کیلومتر را از میان انبوه زباله‌ها و مناطق تخریب شده طی کند، تا بتواند آبی -که آن هم برای آشامیدن مناسب نیست- به دست آورد؛ این در حالی است که خطر همیشگی به خاطر بمباران مداوم هواپیماها و تانک‌های اسرائیلی وجود دارد.

او تصریح کرد: آب مصرفی ساکنان شمال برای آشامیدن مناسب نیست و متأسفانه آب سالمی در دسترس نیست.

وی در خصوص نحوه تهیه نان در مواقعی که آرد در دسترس نیست، پاسخ داد: به خاطر کمبود آرد به دنبال خرید جو و ذرت رفتیم تا آنها را آسیاب کرده تا نان تهیه کنیم ... می‌دانیم که آنچه به دنبال آن هستیم غذای حیوانات است، اما این تنها راه حل است... چند خانواده در شمال غزه در حال آسیاب کردن چند برگ درخت هستند، این خانواده‌ها آنها را با آب و مقداری ادویه می‌جوشانند و می‌خورند.

وی توضیح داد که وضعیت بهداشتی در شمال غزه فاجعه بار است و تنها مرکز بهداشتی العوده در دسترس است که مراقبت‌های اولیه را ارائه می‌دهد و همه تخصص‌ها را در بر می‌گیرد؛ البته پرسنل پزشکی در نتیجه تمام شدن سوخت و دستگیری تعداد بسیار زیادی از آنها و کمبود دارو و تجهیزات، رنج زیادی متحمل می‌شوند.

احمد زقوت به گسترش وسیع بیماری‌ها از جمله بیماری‌های گوارشی و روده‌ای با توجه به انباشت زباله، فاضلاب و مرگ حیوانات در نتیجه بمباران اشاره کرد. علاوه بر این، سلامت مردم شمال غزه با شیوع امراض و بیماری‌های همه گیر در خطر است و به احتمال زیاد نوار غزه بیشترین درصد مبتلایان به نارسایی کبد (هپاتیت)، بیماری‌های کلیوی، معده، سرطان، بیماری‌های پوستی، بیماری‌های تنفسی به دلیل استنشاق گازهای سمی مانند فسفر، سرب و بوی تعفن، را به خود اختصاص خواهد داد.

او تاکید کرد که وضعیت کودکان در شمال غزه با شیوع بیماری های مزمن و پوستی فاجعه بار است، علاوه بر عدم دسترسی کافی شیر خشک و قیمت بالای ۴۰ دلاری، قیمت پوشک نیز به ۳۰ دلار رسیده است. قیمت یک کیسه آرد بیش از ۲۰۰ دلار و یک کپسول گاز پخت و پز به بیش از ۱۸۰ دلار رسیده است که مردم را به سوزاندن هیزم وادار می‌کند که این موضوع منجر به شیوع بیماری‌های تنفسی و سینه شده است.

همچنین در گزارش الیوم السابع با چندین تن از دیگر ساکنان بخش‌های مختلف شمال غزه نیز مصاحبه شده که همگی از سختی و رنج در نتیجه حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه اذعان دارند.

علاوه بر این موراد، مصاحبه با منابع میدانی نیز حاکی از همین اتفاقات در شمال نوار غزه است؛ آن‌ها می‌گویند که چندین هفته است که حتی نان نخورده‌اند و بعضی اوقات گوشت حیواناتی که زنده مانده‌اند بین مردم توزیع می‌شود که البته یک یا دو گوساله یا گوسفند است که کفاف جمعیت شمال نوار غزه را نمی‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha