دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
دکتر مرتضی فیروزآبادی، معاون کمیته امداد امام خمینی (ره) و مدیرعامل بنیاد حیات

مرتضی فیروزآبادی در جشن خودکفایی ۱۰۰۴ خانوار مددجوی تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قم اعلام کرد: از ابتدای سال جاری ۸۵ هزار خانوار از افراد تحت پوشش کمیته امداد در استان‌های مختلف خودکفا شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر مرتضی فیروزآبادی، معاون کمیته امداد امام خمینی (ره) و مدیرعامل بنیاد حیات امروز (پنجشنبه ۲۶ بهمن) در جشن خودکفایی ۱۰۰۴ خانوار مددجوی تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قم با عنوان «بلندای همت» در مجتمع فرهنگی تربیتی حضرت معصومه (س) شهر مقدس قم، کمیته امداد را از مهم‌ترین و سرافرازترین نهادهای متولدشده در نظام اسلامی دانست که در مسیر اجرای عدالت اجتماعی گام برمی‌دارد.

وی جهت و مسیر کلی کمیته امداد امام(ره) را پس از حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی، توانمندسازی اقشار ضعیف جامعه توصیف کرد و گفت: تلاش ما در این نهاد بر این است تا مسیری را دنبال کنیم تا افرادی که به هر دلیلی دچار مشکل اقتصادی شده‌اند، زندگی‌شان رشد پیدا کند و به سطحی از خودکفایی برسند و در ادامه بتوانند مستقل از حمایت‌های کمیته‌ی امداد ادامه‌ی زندگی بدهند.

فیروزآبادی، اشتغال را محوری‌ترین فعالیت در مسیر فوق دانست و افزود: در حکم رهبر انقلاب اسلامی خطاب به ریاست کمیته امداد نیز بر توانمندسازی و ایجاد درآمد باثبات و پایدار با حفظ کرامت انسانی مددجویان تاکید شده است.

رئیس بنیاد حیات همچنین به شکل‌گیری هماهنگی مناسب در سال‌های اخیر میان نهادهای مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی، دستگاه‌های مختلف دولتی و بویژه بانک‌های عامل در امر ایجاد اشتغال اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر عدد مناسبی از تسهیلات اشتغال پیش‌بینی شده و عدد قابل قبولی هم علی‌رغم مشکلات موجود جذب شده و باعث شده تا برای تعداد زیادی از افراد تحت پوشش و همچنین اقشار نیازمندی که تحت پوشش نیستند شغل ایجاد شود.

معاون کمیته امداد امام خمینی (ره) افزود: در سال جاری بنا بر این گذاشته شد تا ثمره‌ی‌ تلاش‌ها تجلی اجتماعی پیدا کند و افرادی که در سنوات گذشته برایشان شغل ایجاد شده و اکنون به یک سطحی از رشد اقتصادی رسیده‌اند، خودکفا بشوند.

فیروزآبادی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری ۸۵ هزار خانوار از افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) در استان‌های مختلف خودکفا شده‌اند و جشن «بلندای همت» در قم نیز در راستای جشن‌های استان‌های دیگر می‌باشد.

وی افزود: در سال‌های آتی بنای ما در کمیته امداد بر این است تا تمرکز جدی بر خدمات و پشتیبانی از شغل‌های ایجاد شده صورت بگیرد تا بتوان لااقل در مشاغل پرتکراری که در سطح کشور داریم بتوان مجموعه‌ای از خدمات را در توسعه بازار و دسترسی مناسب به نهاده‌ها و خدمات آموزشی و مواردی از این دست فراهم کنیم که بر اساس آن زمینه‌ای ایجاد شود تا مشاغل ایجادشده در مسیر فعالیت‌ مددجویان پایداری بیشتری داشته باشد.

فیروزآبادی یادآور شد که ۶۵ درصد اشتغال در ایران در بنگاه‌های زیر ۴ نفر است، ۷۵ درصد هم در بنگاه‌های زیر ۱۰ نفر شکل می‌گیرد و فارغ از مطلوب بودن یا نبودن این امر، می‌طلبد که ساختارها و سازوکارهایی هم برای تولید و حمایت از بنگاه‌های کوچک داشته باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد تا نظامات مناسب و مطلوبی برای پشتیبانی از مشاغل موجود شکل داده شود و شاهد پایداری روزافزون مشاغل ایجادشده باشیم.

وجود فقر فراگیر در دوران پهلوی

در ادامه، دکتر علیرضا عسگریان معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در سخنانی به تفاوت‌های بنیادین میان نظام انقلاب اسلامی و رژیم پهلوی در امر باورمندی به مردم و توسعه‌ی خدمات زیرساختی و عدالت اجتماعی در سطح کشور پرداخت.

عسگریان به مولفه‌هایی از وجود فقر فراگیر در دوران پهلوی اشاره کرد و گفت: حکومت پهلوی ۸۵ درصد از جمعیت ایران را اصلا در دامنه جغرافیای ایران تعریف نمی‌کرد به گونه‌ای که ادبیات اشتغال در مناطق محروم در دوران این رژیم اصلا وجود نداشت.

وی با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی خدمات زیرساختی از جمله گاز، جاده و برق به صورت سراسری توزیع شده و مربوط به قشر خاصی نیست، یادآور شد: ما در طول تاریخ ۵۰ ساله رژیم پهلوی حتی یک مورد سراغ نداریم که برای مثلا دو هزار نفر جشن خودکفایی گرفته باشند، اما امروز فقط در یک استان برای بیش از هزار خانوار جشن خودکفایی برگزار شده است.

عسگریان، خودکفا شدن بیش از ۸۵ هزار خانواده در سطح کشور را امر بسیار مبارکی دانست و جدای از تاثیر اقتصادی آن، بر وجهه‌ی کرامت انسانی که شغل برای افراد ایجاد می‌کند نیز تاکید نمود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه خانوارهای کارآفرین دارای تجربه میدانی هستند که می‌توانند آن را به دیگران انتقال دهند، گفت: وقتی شخصیت نسلی که رشد کرده و به سطح عالی رسیده را حفظ می‌کنید و به نسل دیگر منتقل می‌کنید، این در واقع یک رویکرد تمدنی است.

عسگریان در پایان با اشاره به این نکته که برگزاری جشن خودکفایی بیش از هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد در استان نسبتا کوچکی مثل قم لذت‌بخش است، رساندن انسان‌ها به نقطه‌ای که خود را باور بکنند و به باور خود احترام بگذارند را قابل قدر و ارزشمند دانست.

گفتنی است، در حاشیه‌ی این مراسم، نمایشگاه توانمندی‌های مددجویان استان قم نیز برگزار شد که طی آن محصولات تولیدی این افراد از جمله محصولات چرم، قالی، عرقیات گیاهی و غیره در معرض دید علاقمندان قرار گرفت.

شایان ذکر است، قرائت قرآن توسط اسحاق عبداللهی، اجرای گروه سرود انصار المهدی (عج)، تقدیر از خانواده‌ شهیدان علی آقازاده‌نژاد، سعید کریمی و حسن مختارزاده، تقدیر از مدیران امور شعب تعدادی از بانک‌ها، پخش مستند از کارآفرینان و تقدیر از کارآفرینان برتر خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قم از برنامه‌های دیگر این مراسم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha