دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
جعفر صباغیان قائم مقام کمیته امداد امام خمینی (ره)

صباغیان تشکیل کمیته امداد را محصول تفکر دینی و فقهی امام خمینی (ره) دانست و تصریح کرد: ایجاد اشتغال و درآمد پایدار با حفظ کرامت انسانی مطالبه مهم رهبر انقلاب اسلامی از کمیه امداد امام خمینی(ره) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر جعفر صباغیان، قائم مقام کمیته امداد امام خمینی (ره) امروز پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ در جشن خودکفایی ۱۰۰۴ خانوار تحت حمایت این نهاد در استان قم که در مجتمع فرهنگی تربیتی حضرت معصومه (س) قم برگزار شد، گفت: کمیته امداد با توجه به تفکر دینی و فقهی که امام خمینی (ره) داشت، به عنوان یکی از اولین نهادهای شکل‌گرفته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ۱۴ اسفند سال ۵۷ تشکیل شد.

صباغیان با اشاره به ایجاد اشتغال و درآمد باثبات با حفظ کرامت انسانی به عنوان نکته مهم مطالبه رهبر انقلاب اسلامی از این نهاد خاطرنشان کرد که در راستای تحقق این مطالبه برنامه‌های جدی روی دست گرفته شده است.

وی با بیان اینکه ایجاد اشتغال برکات زیادی به همراه دارد، افزود: در این صورت فرد می‌تواند درآمد مناسبی حاصل کند و از آن مهم‌تر کرامت انسانی او حفظ خواهد شد، چون دادن کمک‌هایی نظیر بسته‌های معیشتی ممکن است کرامت افراد را خدشه‌دار کند، اما اگر افراد با بهره‌گیری از استعداد خدادادی به کارآفرینی برسند قطعا برایشان بسیار لذت‌بخش‌تر از مساعدت خواهد بود.

صباغیان، تبدیل شدن کمک گیرنده‌ها به یاوران اشتغال که به نوعی کمک‌دهنده به همنوعان خود هستند را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: کارآفرینان با حداقل امکانات و ‌اعتبارات کارهای بسیار بزرگی انجام می‌دهند و در واقع یاوران اشتغالِ همنوعان خود می‌شوند.

قائم مقام کمیته امداد امام خمینی (ره)، ایجاد امنیت در سطح کلان کشور را از اثرات دیگر ایجاد اشتغال برای افراد نیازمند دانست و آن را تحکیم‌بخش وحدت ملی توصیف کرد.

وی با تاکید بر اینکه اشتغال خرد و خانگی از راهبردهای مهم ‌کمیته امداد امام خمینی (ره) می‌باشد، گفت: بالغ بر ۶۰ درصد از جمعیت پنج میلیون نفری تحت پوشش کمیته امداد، خانم‌های سرپرست خانوار هستند.

صباغیان در تکمیل مطلب فوق خاطرنشان کرد که نباید رسالت مادر بودن تحت الشعاع ایجاد اشتغال قرار بگیرد. لذا تلاش بر این است که برای خانم‌های سرپرست خانوار مشاغلی ایجاد شود که در محیط منزل‌شان باشد تا هم بتوانند رسالت مادری خود را حفظ کنند و هم به یک درآمد پایدار دست پیدا کنند؛ کمیته امداد در این راستا تفاهم‌نامه‌های متعددی با دستگاه‌های مختلف دارد و به دنبال تحقق کامل آن می‌باشد.

وی به همکاری خوب بانک‌ها در ارائه‌ی تسهیلات به مددجویان و کارآفرینان تحت پوشش کمیته امداد نیز اشاره کرد و گفت: بانک‌های عامل با تمام تنگناها و مشکلاتی که داشتند اما نسبت به ارائه‌ی تسهیلات به کمیته امداد توجه ویژه‌ای دارند چون بر این باورند که تسهیلاتی که پرداخت می‌کنند در جای مناسبی مصرف می‌شود و صرف تولید و کارآفرینی می‌گردد.

صباغیان افزود: دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی نیز همکاری بسیار ویژه‌ای در بحث بودجه سنواتی داشته‌اند و اعتبارات خوبی در بحث تبصره ۱۸ برای بحث اشتغال پیش‌بینی شده است. در تبصره ۱۸ در سال جاری ۳۵ همت تسهیلات اشتغال بود که بالغ بر ۲۳ همت تاکنون جذب شده و در سال ۱۴۰۳ نیز منابع خوبی در نظر گرفته شده است.

قائم مقام کمیته امداد امام خمینی (ره) در پایان گفت: در حال حاضر بالغ بر ۸۵ هزار خانوار در سطح کشور توسط همین تسهیلات بانکی و اقدامات کمیته امداد از حیث شناسایی استعدادها و آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و نهایتاً بازاریابی محصولات مددجویی خودکفا شده‌اند که ۱۰۰۴ خانوار آن از استان قم بوده‌اند که امروز جشن «بلندای همت» به همین مناسبت برگزار شده است.

انتهای پیام