دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نشست خبری

حوزه/ نشست خبری با همکاران مدیریت حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان در تبیین ویژگی‌های اخلاقی و اجتماعی انتخابات و نماینده اصلح برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از هرمزگان، خانم راضیه سلطان عباسی ندوشن، مدیر حوزه علمیه خواهران هرمزگان در نشست خبری که با حضور همکاران مدیریت این استان برگزار شد، ضمن بیان اینکه، اساس دینداری افراد و آزمایشات و ابتلائات الهی و در نتیجه رشد و کمال فرد، بر گزینش و انتخاب بنا شده است، تصریح کرد: اگر افراد ملزم به انتخاب‌های متعدد در دنیا نمی‌شدند راه رشد و کمال افراد مسدود بود، در مورد جامعه نیز می توان چنین گفت که انتخابات آزمون تعالی و کمال جامعه به سوی تمدن نوین اسلامی است.

وی با استناد به سوره مبارکه النساء آیه ۵۸" إِنَّ اللَّهَ یَأمُرُکُم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلی أَهلِها وَإِذا حَکَمتُم بَینَ النّاسِ أَن تَحکُموا بِالعَدلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمّا یَعِظُکُم بِهِ إِنَّ اللَّهَ کانَ سَمیعًا بَصیرًا﴿۵۸﴾" خداوند به شما فرمان می‎‌دهد که امانتها را به صاحبانش بدهید! و هنگامی که میان مردم داوری می‎‌کنید، به عدالت داوری کنید! خداوند، اندرز‎های خوبی به شما می‎‌دهد! خداوند، شنوا و بیناست" خاطر نشان کرد: در تعیین سرنوشت خودمان مشارکت کنیم، البته در این رابطه آیات دیگری نیز مصداق دارد؛ مثلاً در آیه شریفه درباره فلسفه ارسال رسل نیز گفته شده است که هدف از فرستادن انبیاء(سلام الله علیهم) این بوده که «لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط» اتفاق بیافتد، مردم باید به درجه ای برسند که برپا دارنده عدل و قسط شوند.

تبیین ویژگی‌های اخلاقی و اجتماعی انتخابات و نماینده اصلح

مدیر حوزه علمیه خواهران هرمزگان با اشاره به اینکه خداوند متعال از همه اعم از مردم و مسئولین می‎ خواهد که هر امانتی را به کسی بسپارید که صلاحیت نگهداری آن را داشته باشد، ادامه داد: امروزه و در اصطلاح به این امر، شایسته سالاری می‎ گوییم، ما باید به صحنه انتخابات به عنوان یک صحنه‌ای نگاه کنیم که قرار است امانت هایی به افرادی سپرده شود، بنابراین رویکرد اسلام به مسئله مناصب حتی در حوزه خانواده یا در هر امر ریز و درشت دیگری این است که ما امانت را بشناسیم و هر امانتی را به کسی بسپاریم که شایستگی لازم برای آن را دارد متناسب با هر مسئولیت شایستگی آن مسئولیت مدنظر است.

وی اظهار داشت: از جمله پیامد‎های شایسته سالاری این است که با رویکرد الهی در انتخابات، مسئولانی انتخاب شوند که ملتزم به ولایت الهی باشند، و به ولایتی طاغوتی و شیطانی قائل نباشند، در قرآن کریم، دو نوع ولایت و همبستگی مطرح شده است، از جمله در آیه الکرسی" اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنوا یُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النّورِ وَالَّذینَ کَفَروا أَولِیاؤُهُمُ الطّاغوتُ یُخرِجونَهُم مِنَ النّورِ إِلَی الظُّلُماتِ أُولئِکَ أَصحابُ النّارِ هُم فیها خالِدونَ" خداوند، ولی و سرپرست کسانی است که ایمان آورده‌اند؛ آنها را از ظلمت ها، به سوی نور بیرون می‎‌برد (اما) کسانی که کافر شدند، اولیای آنها طاغوت ها هستند؛ که آنها را از نور، به سوی ظلمت ها بیرون می‎‌برند؛ آنها اهل آتشند و همیشه در آن خواهند ماند"

تبیین ویژگی‌های اخلاقی و اجتماعی انتخابات و نماینده اصلح


خانم عباسی افزود: یکی از پیامد‎های بی توجهی به این فرمان خدای متعال این است که تلاشتان را معطوف به این کنید که هر امانتی به اهلش سپرده شود؛ در صورت بی توجهی، امکان روی کار آمدن کسانی که دل در گرو ولایت الهی ندارند فراهم می‎ شود، این افراد ممکن است برنامه ریزی‌هایشان به جای اینکه معطوف به رفتن به سمت نور باشد به سمت ظلمات و تاریکی ها باشد.

وی تاکید کرد: در مجموع، انتخابات موضوع بسیار مهمی است که نیازمند مسئولیت اجتماعی بالا در انتخاب افراد امین است.

کارشناس دینی با اشاره به اصول و ارزش ‎های اخلاقی سیاسی، اجتماعی، عمومی انتخابات اذعان داشت: دین محوری و ارزش گرایی اسلامی، حضور حداکثری، انتخاب اصلح، حفظ احترام و شخصیت دیگران، پرهیز از اهانت و تهمت و غیبت و تحقیر از جمله این موارد است.

تبیین ویژگی‌های اخلاقی و اجتماعی انتخابات و نماینده اصلح

وی در پایان شاخصه‌های نماینده اصلح از دیدگاه مقام معظم رهبری را که شامل، قوی و کارآمد برای مدیریت اجرایی کشور، دارای تفکر معقول و شجاعت در عمل، خستگی ناپذیر و دارای همت بسیار، حاضر در بین مردم و دانای نیازهای جامعه، بصیر، هوشمند، با تدبیر و با برنامه، اهل اجرای عدالت و مبارزه با بی عدالتی، حرکت در جهت آرمان‌ها و پیشرفت کشور، دوری از منفعت‌های شخصی و حزبی، پایبند به اقتصاد مقاومتی و عدم نگاه به بیرون مرزها؛ اقتصاد مقاومتی، استفاده از شیوه تبلیغاتی صحیح (خودداری از اسراف و پرداخت رشوه‌های تبلیغاتی) را بیان و به شرح و بسط هر کدام پرداخت.

در ادامه نشست خانم زهرا محسن زاده معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران هرمزگان ۱۰راهکار‎های افزایش مشارکت و حضور حداکثری در انتخابات مجلس را یادآور شد و افزود: انتخابات در زیر چتر مردم سالاری و با شرکت و حضور فعال مردم معنا پیدا می‎ کند، از نگرانی ‎های عمده و برجسته نخبگان و فعالان سیاسی، بی توجهی اقشار جامعه درباره سرنوشت سیاسی خود است، به همین دلیل جامعه را به سمت و سوی صندوق ‎های رأی ترغیب و تشویق می کنند.

وی با اشاره به اینکه، یکی از صحنه‎های مهم کشور، انتخابات است، تصریح کرد: دشمن می خواهد انتخابات را به هماوردی برای مشروعیت نظام تبدیل کند و به این دلیل همه باید برای مشارکت در انتخابات تلاش کنیم.

تبیین ویژگی‌های اخلاقی و اجتماعی انتخابات و نماینده اصلح


خانم محسن زاده اظهار داشت: انتخابات باید فرصتی باشد برای ابراز همبستگی، همدلی و هم صدایی مردم در حمایت از نظام اسلامی و مقاومت در برابر دشمنان، انتخابات نباید موجب شود که مردم به دلیل اختلاف در سلیقه، بینش، قومیت و مذهب از یکدیگر دور شوند و تفرقه و دوقطبی به وجود آید، برای این منظور، می‎ توان از بیانات مراجع تقلید، رهبری معظم انقلاب، مسئولان، روحانیون، فعالان سیاسی و اجتماعی برای تقویت وحدت ملی و اجتناب از تخریب، تهمت، تحقیر و افتراء در فضای انتخابات استفاده کرد.

وی به برخی از فعالیت‌های مدیریت حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان پیرامون موضوع انتخابات اشاره کرد و گفت: برگزاری نشست‌های تخصصی پیرامون مباحث انتخابات و مجلس خبرگان که یک همایش نیم روزه هم با حضور استاد راجی در حال پیگیری هستیم که در هفته آینده برگزار شود، این نشست‌ها برای توانمندسازی طلاب مبلغ قبل از مناسبت‌های مختلف مثل اعتکاف و مراسمات رجبیه و شعبانیه برگزار شد و همچنان نیز ادامه دارد، مخصوصا برای طرح امینی‌ها که با رأی اولی‌ها و نوجوانان در ارتباطند که خود نوجوانان میتوانند بر روی خانواده ها تاثیر بگذارند.

برگزاری جشن تکلیف سیاسی‌(جشن رای اولی ها) با همکاری سپاه استان، اعزام مبلغین به جلسات ادارات، جلسات رسمی و تعامل با سازمان‌ها و نهادهای مختلف، اعزام مبلغین به مراسمات مختلف مثل اعتکاف یا ایام رجبیه و... و تبیین حضور حداکثری در انتخابات و بیان شاخص های نماینده انقلابی، تولید محتوای انتخاباتی و نشر در فضای مجازی و سایت بُرکَه زنان https://borkahzanan.ir و توزیع بروشورها بین مردم به مناسبت های مختلف، راه اندازی پویش مجازی «پای کار انقلابم» برای طلاب و تولید محتوای انتخاباتی و نشر آنها از دیگر فعالیت‌های فرهنگی طلاب خواهر هرمزگان برای انتخابات است.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران هرمزگان نیز به آثار و فواید مشارکت حداکثری مردم در نگاه امامین انقلاب پرداخت و خاطر نشان کرد: یکی از مهم ترین مظاهر جمهوریت در اندیشه سیاسی امام، تأکید بر لزوم مشارکت سیاسی مردم و حق نظارت آنهاست، اصل مشارکت که از بنیادی‌ترین اصول اجتماعی مردم‌سالاری در نزد امام بوده، حقی است مبتنی بر اعتقاد به برابری و آزادی همه قشر‎های جامعه.

وی با بیان اینکه، مشارکت سیاسی در اندیشه امام، هم حق و هم تکلیف است، ادامه داد: از یک سو حق اولیه هر فرد است که خودش انتخاب بکند یک چیزی را که راجع به مقدرات مملکت خودش است و از سویی دیگر تکلیفی شرعی برای مسلمانان است که سرنوشت سیاسی خود را تعیین کنند، بنابراین، شرکت در انتخابات یک تکلیف شرعی است.

خانم احمدی تصریح کرد: مقام معظم رهبری، حضور چشمگیر مردم در انتخابات را مظهر اقتدار و عزت ملی می داند و می‎ فرماید: «خودِ انتخابات، مظهر اقتدار ملی است، اگر ملت ایران بتواند در این انتخابات، آراء فراوان خود را به میدان آورد و حضور مردمی، حضور چشمگیری باشد، این بزرگ ترین مظهر اقتدار و عزت ملّی است».

وی تاکید کرد: اهمیت و وجوب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات تا بدان حد بوده است که رهبران عالی قدر نظام جمهوری اسامی در مراحل و فواصل مختلف پیاپی در سخنرانی ‎های خویش از آن یاد کرده اند و مشارکت مردم را هم حق و هم تکلیف آنان دانسته اند و از آن با عنوان ضامن حفظ اسلام، کشور، استقلال و آزادی ملت یاد کرده اند؛ چیزی که دشمنان را از تهدید و چنگ اندازی به این مملکت و انقلاب اسلامی ناامید می‎کند.

معاون آموزش حوزه علمیه خواهران هرمزگان نیز با اشاره به اینکه ۱۴ مدرسه علمیه در کل استان در سطح۲، سطح۳ و سطح۴ با بیش از ۱۰۰۰ مبلغ
۳۰۰ استاد و سخنران تخصصی۵ رشته تخصصی در سطح۲ وجود دارد، خاطر نشان کرد: از همه طلاب و مبلغین انتظار می‌رود که همه مردم را به مشارکت در انتخابات که امر مهم و خطیری است، دعوت کنند.

تبیین ویژگی‌های اخلاقی و اجتماعی انتخابات و نماینده اصلح

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha