سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت الاسلام امیرحسین محمودی

حوزه/ کارشناس مذهبی گفت: تکلیف محوری و وظیفه‌شناسی، اطاعت از امر ولی زمان تا پای جان و با همه توان از خصائص ممتاز حضرت علی‌اکبر(ع) بود.

حجت‌الاسلام امیرحسین محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک روز جوان و میلاد حضرت علی‌اکبر(ع)، اظهار کرد: در منابع ما جایگاه برجسته حضرت علی‌اکبر(ع) به سبب فضائل اخلاقی متعدد و ویژگی‌های شخصیتی مختلف بیش از آنکه صرفا در آقازادگی ایشان منحصر شود مورد اشاره قرار گرفته است.

وی افزود: آنچه حضرت را تا این حد محل توجه و تمجید قرار داده رویکرد منحصر به فرد ایشان در زندگی سراسر مبارک و مجاهدانه بوده که عموما کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

این کارشناس مذهبی گفت: در میان امامزادگان تنها سه امامزاده دارای زیارت نامه ماثوره از زبان امام معصوم هستند که حضرت علی‌اکبر(ع) یکی از این بزرگواران است. در عظمت ایشان همین بس که اینگونه محل سلام و تعظیم امام معصوم قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام محمودی ادامه داد: نقل است که روزی معاویه از یاران خودش می‌پرسد به نظر شما شایسته‌ترین فرد برای خلافت بر مسلمین کیست؟ پس از شنیدن پاسخ ها خودش اقرار می‌کند: "اولی الناس بهذا الامر(الحکومة) علی بن الحسین‌بن‌علی، جدّه رسول اللّه و فیه شجاعة بنی‌‏هاشم و سخاه بنی امیه و رهو ثقیف" که به گمان من علی‌اکبر که از پدر شرافتی متصل به خاندان بنی‌هاشم و امیرالمومنین و از مادر زیبایی و نسبی از ثقیف دارد، شایسته‌ترین است.

وی افزود: در شخصیتی که از یک سو این‌گونه مورد تمجید دشمن و از سوی دیگر در جایگاه مدح و دلتنگی بنی‌هاشم قرار میگیرد، رازهای نهفته‌ای وجود دارد که باید بیش از اینها شناسایی شود. نقل‌های متعدد از شخصیت‌های بنی هاشم وارد شده که وقتی ما بنی‌هاشم دلتنگ وجود مبارک نبی‌اکرم(ص) می شویم به جمال زیبای علی‌اکبر(ع) می‌نگریم.

حجت‌الاسلام محمودی گفت: این اشاره‌ی معروف سیدالشهدا(ع) هنگام به میدان فرستادن علی‌اکبر(ع) و آه سنگین حضرت و شمردن ویژگی‌های این فرزند موید همین نکته است که در مقاتل نیز وارد شده، محضر خدای متعال فرمود: "اَللّهُمَّ اشْهَدْ عَلی هؤُلاءِ الْقَوْمِ فَقَدْ بَرَزَ اِلَیْهِمْ غُلامٌ اَشْبَهُ النّاسِ خَلْقاً وَ خُلْقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِکَ کُنّا اِذَا اشْتَقْنا اِلی نَبِیِّکَ نَظَرْنا اِلی وَجْهِهِ؛ خداوندا، تو بر این قوم گواه باش، جوانی به مصاف آنان می‌رود که از نظر خلقت، خُلق، خُوی و سخن گفتن شبیه‌ترین مردم به رسول توست، ما هرگاه مشتاق دیدار پیامبر تو می‌شدیم به سیمای این جوان می‌نگریستیم.

این استاد دانشگاه افزود: اما انوار حضرت به همین خلاصه نمی‌شود، این شجاعت، دلاوری، رزم‌آوری، بصیرت دینی و سیاسی او بوده که در سفر کربلا به ویژه در روز عاشورا تجلی کرده اما از هر سو در تک‌تک ابعاد زندگی و در سرتاسر عمر کوتاه، یک الگوی موفق و تمام عیار برای جوان امروز محسوب می‌شود.

وی گفت: زمانی که امام‌حسین(ع) از منزل‌گاه قصربنی‌مقاتل گذشت و خوابی به او دست داد و پس از بیداری "انا لله و انا الیه راجعون" گفت و خداوند را حمد کرد، وقتی علی‌اکبر سبب این حمد و استرجاع را پرسید، حضرت فرمود: در خواب دیدم سواری می‌‏گوید این کاروان به سوی مرگ می‌‏رود. علی‌اکبر(ع) پرسید: مگر ما بر حق نیستیم؟ امام فرمود: چرا؟ علی اکبر عرض کرد: پس باکی از مرگ در راه حق نداریم.

این کارشناس مذهبی گفت: حالا میخواهم اشاره‌ای کنم از این جمله آخر جناب علی‌اکبر؛ که تکلیف محوری و وظیفه‌شناسی، اطاعت از امر ولی زمان تا پای جان و با همه توان از خصائص ممتاز ایشان است. مگر غیر این است که توجه ما به زندگی این انوار طاهره از این جهت است که بتوانیم در مسیر زندگی خود حسینی زندگی کنیم و حسینی بمیریم، پس چگونه ممکن است از علی‌اکبر(ع) دم بزنیم ولی از تکلیف مداری، بصیرت و حق شناسی‌اش در امتداد زمان و از دشمنی یزیدیان زمان و انتظار پیروان حسین چیزی نگوییم.

وی افزود: امروز، شرکت در انتخابات تکلیفی در امتداد رویکرد علی اکبرهایی‌ست که در راه حسین جانبازی می‌کنند و مردم را از جهل و خمودگی می‌رهانند. حضور مردم همراهی مسیر حسین(ع) و ایستادگی در مقابل دشمن زمان است.

محمودی گفت: دشمنی که تا دندان مسلح در مقابل آزادی خواهان عالم ایستاده منتظر همین لحظه است که ببیند قلب تپنده‌ی جبهه مقاومت در انتخابات چه نتیجه‌ای را رقم می‌زند. کسی که بصیرتی چون علی‌اکبر(ع) دارد و زیر پرچم حسین(ع) تنفس می‌کند، اجازه این سوء استفاده لشکر یزید را نمی‌دهد. باید به گونه‌ای رفتار کنیم تا با حضور حداکثری همچون علی اکبر لبخند رضایت بر لبان مولایمان بنشانیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha