دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
احمد رهدار

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رهدار تصریح کرد: انقلاب‌های مشهوری همچون انقلاب کبیر فرانسه و اکتبر روسیه به دلیل الهام بخشی که در کشورهای دیگر داشتند، به انقلاب کبیر معروف شدند. انقلاب اسلامی ایران از چند جهت با این انقلاب ها تفاوت دارد. یکی از تفاوت ها آن است که انقلاب اسلامی توسط کسانی که علیه‌شان انقلاب شده بود، از بین نرفته و ما همچنان در دهه پنجم انقلاب زیست می کنیم و مردم ایران در جریان حیات انقلاب در حال کنشگری هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین احمد رهدار عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در پنجمین ویژه برنامه رادیو اینترنتی پاسخ مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه با عنوان «انقلاب مردم؛ انتخاب مردم» آینده انقلاب اسلامی و مقاومت را مورد بررسی قرار داد و گفتمان مقاومت را مسئله ای دانست که حتی افراد فعال در جبهه اپوزیسیون نیز آن را از جهت نقش آفرینی تمدنی مورد اذعان و اعتراف قرار داده اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ادامه داد: حداقل در دهه اخیر چند کشور در جهان اسلام هستند که مدعی خیزش تمدنی می باشند؛ کشورهایی همچون ایران، ترکیه، کشورهای حوزه شمالی آفریقا، عربستان و یک زمانی کشورهای اندونزی و مالزی از جمله این کشورها بوده و هستند.

خیز تمدنی انقلاب اسلامی

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران برای این خیز تمدنی به ظرفیت های نرم و سخت مختلفی نیاز دارد. از بین این استعدادها که مورد پژوهش قرار گرفته، ظرفیت جبهه مقاومت یکی از اصلی ترین محورها برای خیز تمدنی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به اینکه باید دید چقدر از جهت نظری نسبتِ میان مقاومت و جمهوری اسلامی ایران مورد مطالعه قرار گرفته است، اظهار کرد: امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در باب مدل صدور انقلاب به سایر کشورها بحث های مختلفی را مطرح کرده اند. هریک از مدل هایی که در چند دهه گذشته مطرح شده است مجالی برای جلو رفتن طراحان آن ها در عرصه سیاسی ایران بوده است.

انقلاب اسلامی ایران چه تفاوتی هایی با سایر انقلاب ها دارد؟

وی ادامه داد: انقلاب های مشهوری همچون انقلاب کبیر فرانسه و اکتبر روسیه به دلیل الهام بخشی که در کشورهای دیگر داشتند، به انقلاب کبیر معروف شدند. انقلاب اسلامی ایران از چند جهت با این انقلاب ها تفاوت دارد. یکی از تفاوت ها آن است که انقلاب اسلامی توسط کسانی که علیه‌شان انقلاب شده بود، از بین نرفته و ما همچنان در دهه پنجم انقلاب زیست می کنیم و مردم ایران در جریان حیات انقلاب در حال کنشگری هستند.

حجت الاسلام والمسلمین رهدار گفتمان مقاومت را گفتمانی فراگیر در عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی برشمرد و خاطرنشان کرد: این گفتمان بیشترین نقش آفرینی در پیش روی تمدنی انقلاب اسلامی ایران را داشته است. گفتمان مقاومت استعدادهای بسیار زیادی برای تبدیل انقلاب اسلامی ایران به انقلاب کبیر اسلامی ایران دارد. در عرصه مبارزه با داعش افکار عمومی جهان ایران و ایده ها و حرف های آن را به خوبی شنیدند و با گفتمان انقلاب اسلامی آشنا شدند. این یکی از دستاوردهای نرم گفتمان مقاومت برای انقلاب اسلامی بود.

وی بیان داشت: هرچند که ما به شدت با جنگ و ناامنی در منطقه مخالف هستیم، اما فتنه هایی که در منطقه ایجاد شد به طور طبیعی موجب آزمودن تجهیزات و قوای انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت و رشد و ارتقای آن شد.

مقابله جبهه مقاومت در سوریه و با داعش میدان جنگ الکترونیکی بود

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) افزود: مقابله جبهه مقاومت در سوریه و با داعش میدان جنگ الکترونیکی بود و موجب شد تا جبهه مقاومت از جهت علمی و تکنولوژی نیز در این عرصه که اصلی ترین عرصه جنگ در آینده خواهد بود به رشد بسیار مطلوبی برسد و توان خود را روزآمد کند.

وی در ادامه این برنامه یادآور شد: در حوزه دیپلماسی عمومی نیز جبهه مقاومت وسیله ای برای ارتباط گیری انقلاب اسلامی با ملت های دیگر شد و حضور داعش در سوریه و عراق و نقش آفرینی بین المللی جمهوری اسلامی و ایجاد جبهه مقاومت توانست این موضوع را تحقق ببخشد.

دستاوردهای فرهنگی تشکیل جبهه مقاومت

حجت الاسلام والمسلمین رهدار گفت: یکی از دستاوردهای حضور نیروهای جمهوری اسلامی ایران در سوریه این بود که هزاران نفر از مردم آن زبان فارسی را آموخته اند و این یکی از ابزارهای گسترش عمق استراتژیک انقلاب اسلامی است. به این معنا که از این به بعد در میان ملت سوریه افراد زیادی هستند که مسائل و تحولات ایران را دنبال کرده و آن ها را در کشور خود مورد بحث قرار می دهند. این موضوع در نوع خود یک کنشگری در حوزه تمدنی انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه تبیین مبانی و اهداف گفتمان مقاومت در شرایط کنونی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: متأسفانه ما نتوانسته ایم رابطه نهاد دانشگاه را که مهمترین نهاد علم در کشورمان هست با گفتمان مقاومت وثیق نماییم.

ضرورت جهاد تبیین در دانشگاه ها

حجت الاسلام والمسلمین رهدار با اشاره به اهمیت جهاد تبیین در دانشگاه ها ادامه داد: در فضای دانشگاهی شبهات مختلفی مطرح می شود و همه این ها نیازمند پاسخ دهی است. یکی از شبهاتی که امروز مطرح است چرا ما با وجود مشکلات اقتصادی که در کشور خودمان داریم در کشورهای دیگر هزینه های مختلفی می کنیم؟ در پاسخ به این شبهه باید گفت همانطور که همه کشورها دنبال افزایش قدرت خود به جهت تأمین امنیت ملتشان هستند، ما هم می بایست از این مهم غافل نشویم. پاسخ دیگر این است که تعامل و ارتباط گیری با کشورهای مختلف به ویژه کشورهای همسایه یکی از مسائل بسیار مهمی است که همه کشورها برای تأمین امنیت خود دنبال می کنند. انقلاب اسلامی ایران با ایفای نقش در عرصه بین المللی توانسته قدرت خود را به نمایش گذاشته و به دنیا بفهماند که حرف برای گفتن دارد. در نتیجه این امر می بایست ابرقدرت ها بدانند که اگر همانند سابق از گزینه نظامی در مواجهه با ملت ایران دم بزنند با چه پاسخ های محکمی مواجه خواهند شد.

جبهه مقاومت، یاری گر ایران در مقابله با تحریم های اقتصادی

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در پایان با برشمردن برخی دیگر از دستاوردهای حضور جمهوری اسلامی ایران در کشورهایی همچون سوریه اظهار کرد: بعد از جنگ سوریه و عراق با داعش با توجه به رشادت های شهدا و رزمندگان مدافع حرم تصویر بسیار مطلوبی از ملت ایران در اذهان مردم این کشورها شکل گرفت و در حال حاضر حتی از جهت اقتصادی بازارهای بسیار خوبی برای صادرات و مصرف کالاهای ایرانی ایجاد شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha