دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
انتخابات.jpg

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین نادری قمی رشد اقتصادی را یکی از ثمرات امنیت ملی دانست و گفت: سرمایه گذار خارجی هم نگاهش به انتخابات ماست. زیرا در نتیجه انتخابات پرشور امنیت کشور تقویت می شود و آنجاست که رشد صنایع مهمی از جمله صنعت گردشگری هویدا می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی نادری قمی عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در مدرسه زمستانه شبهه پژوهی «انقلاب امام و مردم» که به همت مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه برگزار شد، «نقش انتخابات در کارآمدی حکومت» را مورد واکاوی قرار داد.

کارآمدی به چه معناست؟

این پژوهشگر حوزوی در ابتدا به تعریف اصل «کارآمدی» پرداخت و گفت: برای بررسی نقش انتخابات در کارآمدی نظام جمهوری اسلامی می بایست در وهله اول گفت خود کارآمدی به چه معناست؟ کارآمدی در دو ساحت می تواند مطرح شود؛ یکی کارآمدی تئوریک است که مقصود از کارآمدی تئوریک این است که یک نظام سیاسی به لحاظ تئوری چه ظرفیت های ذاتی را برای تحقق اهدافش در درون خود دارد. ساحت دوم کارآمدی، کارآمدی عملی است. کارآمدی عملی تعریفش حداقل از نظر ما این است که کارآمدی یعنی میزان تحقق اهداف مورد نظر یک نظام سیاسی با توجه به امکانات و موانعی که در پیش رو دارد.

وی افزود: در این تعریف نکات مهمی وجود دارد؛ یکی اینکه شناخت اهداف مورد نظر یک نظام در بررسی کارآمد بودن یا ناکارآمد بودن آن بسیار مهم است. اگر هدف نظام موارد الف و ب باشد، ما نمی توانیم بگوییم مورد جیم چه شد. اصلا از اول نظام مورد نظر ما به نحوی هدف گذاری نکرده بود که در ارزیابی عملی آن بگوییم مورد جیم چه شد. همچنین در این بررسی باید دید از جهت امکانات نیز چه مقدار ظرفیت در اختیار نظام بوده است.

وادی عمل موانعی هم دارد

حجت الاسلام والمسلمین نادری قمی وادی عمل را مسیری دارای موانع ممکن دانست و گفت: در مقام عمل وقتی وارد اجرا می شویم ممکن است موانعی پیش بیاید که ما از قبل پیش بینی نکرده بودیم. این موانع قطعاً هزینه هایی را هم برای ما به دنبال خواهد داشت. مثال رایج و روشنش جمهوری اسلامی ایران است که در ابتدای راه حضرت امام(ره) وعده هایی را مطرح کردند، اما به طور ناگهانی کشور ما به مدت هشت سال درگیر یک جنگ بسیار ویرانگر شد. این ویرانگری شامل از بین رفتن تمام زیرساخت های کشور در نقاط مختلفی بود.

وی نقش انتخابات در کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران را مورد بررسی قرار داد و گفت: در وهله اول باید دید سازوکاری که در حال حاضر برای انتخابات در جمهوری اسلامی ایران طراحی شده چه مقدار کارآمد است یا کمک می کند به کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران. در وهله دوم باید دید که تأثیر و نقش انتخابات در میزان تحقق اهداف مورد نظر جمهوری اسلامی ایران چیست که البته با توجه به تعریفی که برای کارآمدی عملی گفته شد، طبیعتاً باید امکانات و موانع را هم در نظر بگیریم.

عضو هیئت علمی گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: البته اهداف جمهوری اسلامی ایران را هم می بایست چه در سطح داخلی چه در سطح بین المللی به پنج دسته فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، امنیتی و اقتصادی تقسیم بندی کرده و میزان کارآمدی نظام را در هرکدام از این زمینه های به صورت مستقل مورد بررسی قرار داد. یعنی هم در بعد داخلی این پنج هدف را در نظر بگیریم و ببینیم انتخابات چه نقشی در تحقق اهداف آن ها دارد و هم در سطح بین المللی و خارجی ببینیم انتخابات تا چه میزان در آن ها تاثیر و نقش دارد.

وی تأکید کرد: سؤالی که در جامعه امروز ما مطرح می شود این است که اگر من در انتخابات شرکت کنم چه تأثیری دارد و به چه دردی می خورد؟ در پاسخ باید گفت که این شرکت و این حضور قطعاً تأثیرات خیلی مهمی دارد و از آن طرف شرکت نکردن در انتخابات تأثیرات منفی را هم در بعد داخلی و هم در حوزه بین الملل به دنبال خواهد داشت.

تحقق وحدت و انسجام اجتماعی در سایه انتخابات

حجت الاسلام والمسلمین نادری قمی گفت: اولین هدف جمهوری اسلامی که یکی از اهداف بسیار مهم هست و برای همه نظام های سیاسی هم از اهمیت بسیاری برخوردار است، تحقق وحدت و انسجام اجتماعی است. اصلا دولت ها و ملت ها به وجود آمدند برای همین که یک وحدت و انسجام ایجاد کنند. انسجام و وحدت ملی خیلی کمک می کند به تحقق سایر اهداف مورد نظر نظام و از طرف دیگر هر چه تفرقه و نزاع و کشمکش در درون یک جامعه و نظام اجتماعی بیشتر باشد این امر برای تحقق سایر اهداف نظام مانع ایجاد می کند. انتخابات اولین و یکی از مهم ترین تأثیراتش این است که مظهر وحدت ملیست. لذاست که مقام معظم رهبری تأکید می کنند هرکسی با هر سلیقه و نظر سیاسی بالاخره فردی ایرانی است و حداقل می بایست از باب وطن دوستی در انتخابات شرکت نماید.

وی تصریح کرد: رای مردم یک کد است، یک رمز است و بیانگر میزان حمایت و پشتوانه مردمی نظام می باشد. همه نظام های سیاسی دنیا هم به دنبال این هستند که مورد قبول و پذیرش ملت هایشان باشند و این مقبولیت را در انتخابات محاسبه می کنند.

انتخابات و نقش آفرینی واقعی مردم در اداره نظام سیاسی کشور

این پژوهشگر حوزوی در ادامه به تشریح یکی دیگر از تأثیرات انتخابات بر میزان کارآمدی حکومت پرداخت و اظهار داشت: تأثیر دیگری که انتخابات دارد در بُعد داخلی ایجاد این احساس در وجود مردم است که آن ها دارای نقش واقعی در اداره نظام هستند و نه نقش تزیینی و دکوری. چیزی که الآن خیلی ها مطرح می کنند این است که در قانون اساسی نوشته شده: «جمهوری اسلامی» و لفظ جمهوری در اینجا فقط به صورت دکوری آمده است. اما در عمل با حضور مردم در انتخابات می بینیم که افرادی از جریان های مختلف سیاسی روی کار می آیند و این امر معادلات سیاسی را تغییر می دهد.

وی گفت: یکی دیگر از نقش های انتخابات تضعیف مخالفان داخلی و خارجی اسلام و انقلاب اسلامی است. همان طور که می دانیم در داخل کشور هستند برخی افراد که اصل اسلام را هم قبول ندارند و حضور پرشور در انتخابات به آن ها می فهماند که اکثریت ملت ایران به معناست که آن ها دین اسلام را قبول دارند. لذا کسانی که مخالف اسلام هستند در معرض ضعف قرار می گیرند. همچنین در داخل کشور عده ای هستند که اسلام را قبول دارند، مسلمانند ولی جمهوری اسلامی را قبول ندارند و بیشتر هوادار نظام های سکولارند. اگر انتخابات پرشور برگزار شود یکی از تأثیراتش این است که مخالفین جمهوری اسلامی در داخل در موضع ضعف قرار می گیرند و کمتر به فتنه انگیزی و ایجاد ناامنی می پردازند.

انتخابات، زمینه ساز همکاری بیشتر مردم و مسئولین

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یکی دیگر از تأثیرات انتخابات را زمینه ساز شدن برای همکاری بیشتر مردم و مسئولین در راستای تحقق اهداف مورد نظر نظام دانست و تأکید کرد: یکی از نقش های انتخابات پیش روی ما هم همین است که مسئولین ببینند مردم بالاخره تا چه اندازه پای کار نظام هستند. این امر در میزان کارآمدی نظام تأثیر بسزایی خواهد داشت.

وی پشتیبانی از تأمین امنیت داخلی را یکی دیگر از آثار انتخابات برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر همین افرادی که مخالفت هایی با نظام دارند، چه در داخل و چه در داخل با آمدن پای صندوق های رأی گروه هایی همچون داعش را در موضع ضعف قرار می دهند. بنابراین یکی از آثار مهم انتخابات در اهداف داخلی ما این است که زمینه ساز امنیت ملی خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین نادری قمی افزایش ضریب امنیت اقتصادی را از دیگر فواید حضور حداکثری در انتخابات دانست و افزود: خود امنیت به همان معنای خاصش منجر به این می شود که سرمایه گذار داخلی اگر احساس کرد در داخل کشور امنیت وجود دارد، می آید سرمایه گذاری میکند و به اصطلاح پولش را در اختیار منافع ملی کشورش قرار می دهد. ولی اگر ببیند هر روز در این مملکت ناامنی وجود دارد، بانک ها را آتش می زنند، لاستیک، آمبولانس و پلیس آتش می زنند، چون امنیتی احساس نمی کند همین سرمایه گذار داخلی نیز به جای اینکه بیاید کارخانه ای در داخل کشور راه اندازی نماید، در سایر کشورها سرمایه گذاری خواهد کرد. پس انتخابات اگر قوی برگزار شود این کد را به سرمایه گذاران میدهد که مردم پای کار امنیت کشور هستند و اینجا سرمایه او از بین نخواهد رفت.

وی ادامه داد: در بخش خارجی نیز در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران اگر یک قدرت جهانی نباشد، اما با یقین می توان گفت که یک قدرت منطقه ای است. همه این موضوع را می دانند و دشمنان ما هم به آن معترفند. یعنی در سطح منطقه در حال حاضر هر قضیه ای بخواهد حل شود، از غزه گرفته تا یمن و لبنان و تا هر جای دیگر نظر ایران در حل آن مسئله اهمیت بسیاری دارد. انتخابات پیش رو تأثیر بسیاری در برنامه ریزی های دوستان و دشمنان جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت و پشتوانه مردمی نظام را به دنیا نشان خواهد داد. این امر بر میزان قدرت جمهوری اسلامی در چانه زنی های بین المللی تأثیرگذار است.

سرمایه گذار خارجی هم نگاهش به انتخابات ماست

این پژوهشگر حوزوی رشد اقتصادی را یکی از ثمرات امنیت ملی دانست و گفت: سرمایه گذار خارجی هم نگاهش به انتخابات ماست. زیرا در نتیجه وجود امنیت است که رشد صنایع مهمی از جمله صنعت گردشگری هویدا می شود. در حال حاضر یکی از بزرگ ترین محل های درآمد بسیاری از کشورها صنعت گردشگری است. کشور ترکیه در سال قبل بیش از پانزده میلیارد دلار از راه توریسم درآمد داشته است. انتخابات اگر قوی برگزار شود و در تأمین امنیت کشور ایفای نقش کند، قطعاً گردشگران خارجی برای آمدن به ایران احساس امنیت بیشتری خواهند داشت و این امر به رونق صنعت گردشگری کشور منجر می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از راه های قدرت گرفتن اسلام و مسلمین در مقابل مستبدهای عالم در جهان امروز همین صندوق رأی یازده اسفند است. ما می خواهیم اسلام قدرت بگیرد، زیرا در تلاش هستیم تمدن نوین اسلامی را مستقر کنیم. در صدر اسلام تمدن اسلامی آمد و دو ابرقدرت آن عصر یعنی روم و ایران را به زیر کشید. تمدن اول جهان کنونی جمهوری اسلامی ایران است. مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب نیز با صراحت فرمودند که ما دنبال این هستیم که تمدن نوین اسلامی را دوباره بازگردانیم. اگر به دنبال ایجاد تمدن نوین اسلامی هستیم قطعاً یکی از راه های رسیدن به این هدف، برگزاری انتخابات پرشور است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha