یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
جلال رضائی نور، رئیس دانشگاه صنعتی قم

حوزه/ رئیس دانشگاه صنعتی قم گفت: در بین ۲۵ دانشگاه صنعتی در کشور، دانشگاه صنعتی قم موفق به کسب رتبه ۱۷ شده که نسبت به سال گذشته، سه رتبه صعود داشته‌ است.

جلال رضایی نور، رئیس دانشگاه صعنتی قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اعلام این موفقیت، اظهار کرد: بر اساس آمار همه رشته‌های دانشگاه صنعتی قم بازار کار خوبی دارد و فارغ التحصیلان به سرعت در حوزه‌های مرتبط با تحصیل خود مشغول کار می‌شوند.

وی بیان داشت: دانشگاه صنعتی قم علاوه بر پیشرفت‌های چشمگیر علمی، امروز به یک دانشگاه موفق در عرصه کارآفرینی و اشتغال دانشجویان تبدیل شده‌ است و بر اساس آخرین آمار توانسته‌ رتبه سوم کشور در اشتغال فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی و رتبه هفتم کشور را در مقطع کارشناسی ارشد میان دانشگاه‌های دولتی به دست آورد.

رئیس دانشگاه صعنتی قم افزود: این وضعیت نشان دهنده بهره‌وری بالای دانشگاه صنعتی قم است که توانسته با وجود برخی محدودیت‌ها نسبت به دانشگاه‌های بزرگ‌تر، این دستاوردهای مهم را در عرصه‌های علمی و اشتغال دانشجویان کسب کند، امروز تحصیل در دانشگاه صنعتی قم به عنوان یکی از اولویت‌های مهم در کانون توجه داوطلبان کنکور است و دانشجویان ورودی به این دانشگاه از تراز علمی بالایی برخوردار هستند.

وی گفت: دانشگاه صنعتی قم با داشتن ۷۲ عضو هیئت علمی پذیرای ۲ هزار و ۸۰ دانشجو در ۲۸ رشته و گرایش تحصیلی در مقاطع مختلف تحصیلی است و تلاش برای افزایش رشته‌ها و دانشجویان در قالب طرحی جامع در این دانشگاه دنبال می‌شود که از جمله آن افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان بین المللی است.

رضایی نور ادامه داد: دانشگاه صنعتی قم از سال ۱۳۸۷ با ۲ رشته مهندسی صنایع و کامپیوتر با هدف تربیت دانشجویانی متعهد و متدین آغاز به کارکرد؛ ۱۱۲ دانشگاه در کشور فعال است که بر اساس رتبه بندی جدید دانشگاه‌ها توسط موسسه (ISC) دانشگاه صنعتی قم در رتبه ۶۵ قرار دارد که نسبت به سال‌گذشته، جایگاه آن ۲۲ رتبه بهبود داشته‌است. البته در این خصوص باید شاخص‌هایی همچون میزان بودجه دانشگاه، فضا و ساختمان‌ها، تعداد هیات علمی و تعداد دانشجوی دانشگاه مورد توجه باشد که در این رابطه دانشگاه صنعتی قم در مواردی در قیاس با دانشگاه‌های بزرگتر، جایگاه بهتری دارد.

وی بیان کرد: در بین ۲۵ دانشگاه صنعتی در کشور، دانشگاه صنعتی قم موفق به کسب رتبه ۱۷ شده که نسبت به سال گذشته، سه رتبه صعود داشته‌است. براساس رتبه‌بندی سال ۲۰۲۳ اعلام شده توسط سایماگو SCImago، دانشگاه صنعتی قم برای نخستین بار وارد این نظام رتبه جهانی شد و رتبه ۱۹۰ را در بین موسسات آموزشی و پژوهشی دولتی، آزاد و غیر انتفاعی زیر مجموعه وزارت علوم و نیز وزارت درمان و آموزش پزشکی کسب کرد.

رضایی نور ادامه داد: نظام رتبه‌بندی سایمگو توسط گروه پژوهشی به همین نام در دانشگاه گرانادا در اسپانیا انجام می‌شود و از سال ۲۰۰۹ ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات علمی- پژوهشی سراسر جهان را آغاز نموده است. این نظام رتبه‌بندی بین المللی، براساس تعداد مقالات علمی موسسات آموزش عالی کشورهای مختلف موجود در بانک اطلاعاتی اسکوپوس آن‌ها را ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کند.

وی اذعان کرد: دانشگاه صنعتی قم با برگزاری ۳۰ همایش تخصصی و رویدادهای مشترک دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور با صنایع و دستگاه های اجرایی در سال ۱۴۰۲ رتبه هشتم کشور را به خود اختصاص داده‌است.

رئیس دانشگاه صنعتی قم اظهارکرد: دانشگاه صنعتی قم با برگزاری ۳۱۱ دوره تخصصی رتبه چهارم را در بین دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور کسب کرد؛ اختصاص رتبه پنجم به این دانشگاه در شاخص برگزاری تعداد دوره‌های مهارت افزایی در بین دانشگاه‌های کشور درسال ۱۴۰۲ با برگزاری ۳۴۵ دوره مهارت افزایی موثر از دیگر موفقیت‌های آن به شمار می‌آید.

وی گفت: این دانشگاه به صورت مستمر با نهادهای مختلف دولتی، نظامی، خصوصی و همچنین صنایع مختلف نشست‌های تخصصی برگزار کرده و اساتید و پژوهشگران فعال را در حل مشکلات جامعه جذب نموده‌است؛ با توجه به اینکه دانشگاه صنعتی قم بر ارتباط بین دانشجویان و صنایع استان تمرکز ویژه‌ای دارد، نزدیک به یک سال است که گروه‌های تحقیقاتی با تمرکز بر حل مسائل و مشکلات استان فعالیت خود را آغاز کردند و مرکز تحقیقاتی احیاء در این دانشگاه تاسیس شد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha