شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
انتخابات

حوزه/ نشست هم‌اندیشی مشارکت حداکثری در انتخابات (چالش‌ها و راهکارها) با حضور کارشناسان حوزوی و دانشگاهی در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی خادمی‌کوشا در نشست هم‌اندیشی مشارکت حداکثری در انتخابات (چالش‌ها و راهکارها) که به همت پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم برگزار شد، در رابطه با ضرورت استفاده از حق مشارکت در انتخابات عنوان کرد: انتخابات عرصه نقش آفرینی ملت و نماد حاکمیت ملت است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: انتخابات نتیجه شعور و حیات سیاسی ملت است به همین خاطر ملت‌های زیادی در جهان هزینه‌های فراوانی برای رسیدن به حق انتخابات و دمکراسی می پردازند.

وی ادامه داد: انتخابات برای بسیار از کشورهای اطراف ایران هنوز معنایی ندارد و هیچ گونه انتخاباتی برای انتخاب کارگزاران رأس حکومت ندارند.

خادمی‌کوشا در رابطه با اهمیت انتخابات اظهار کرد: انتخابات علاوه بر اینکه یک تکلیف شرعی، یک تکلیف عقلی نیز هست.

وی با بیان اینکه رای دادن یک حقیقت ثابت و یک تعیین متغییر دارد، تصریح کرد: حقیقت ثابت همان مشارکت ملت و حق مشورت در قدرت است که در همه عرصه هایی که برای آن انتخابات برگزار می‎شود صورت می‌گیرد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: تعین متغیر نیز در انتخابات های گوناگون متفاوت است؛ مثلا در انتخابات ریاست جمهوری، علاوه بر اینکه انتخابات یک مشورت بین مردم است تا یک نفر را انتخاب کنند، به ولایت فقیه نیز مشورت می‌دهند که حکم چه کسی را تنفیذ کند و ولی فقیه نیز از مردم می‌خواهد که این فرد را به او معرفی کنند یا مثلا در انتخابات مجلس خبرگان نیزعلاوه بر این که مشورت بین مردم است نوعی رجوع به خبره نیز است.

خادمی کوشا با بیان این که انتخابات به دعوت رهبر معظم انقلاب صورت می‌گیرد و از این نگاه انتخابات تکلیف ملی بر ملت است، ادامه داد: در همه کشورهای دینا مشارکت در انتخابات باعث تقویت ملت به تبع آن تقویت حاکمیت و دولت می‌شود. تقویت ملت و حاکمیت اسلامی در حکومت اسلامی واجب است در نتیجه آنچه باعث تقویت آن‌ها می شود نیز واجب است به ویژه انتخابات که تقویتی منحصر به فرد به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه اهتمام به امور مردم یکی از اصول اصلی در معارف دینی و یک وظیفه عمومی است، اضافه کرد: هر فردی باید نسبت به امور مردم اهتمام داشته باشد و این امر تکلیف است. همچنین مطالبه گری، حق است و با توجه به اینکه مشارکت در انتخابات، هم مطالبه گری و اهتمام به امور عمومی است پس هم حق و هم تکلیف است.

خادمی کوشا اظهار کرد: برخی حرف هایی مانند اینکه انتخاب‌های گذشته ثابت کرده که انتخاب ما تاثیری ندارد، فرد اصلح از نظر من تایید صلاحیت نشده است و... را بیان می‌کنند، اما این ها مجوز ترک انتخابات نیست، زیرا ملت‌ها قوت و جایگاه خود را بر اساس انتخابات به دست می آوردند و اگر قرار باشد به گرایش های خود توجه کنیم و منافع عمومی را نگاه نکینم به خودمان ضربه زدیم. باید در بین افرادی که احساس می‌کنیم صلاحیت ندارند آن کسی که صلاحیت بهتری نسبت به بقیه دارد را انتخاب کنیم.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تاکید کرد: انتخابات، تکلیف خردمندان است اگر درست حرکت نکند و ملت را در این امر تقویت نکند ملت متضرر می‌شود.

بابایی: مشارکت در انتخابات یک رخداد یک روزه و یک رأی نیست

حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله بابایی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هم در رابطه با مشارکت در آینده آن عنوان کرد: در انتخابات فقط مردم نیستند که نقش ایفا می‌کنند بلکه مسئولین هم در فرآیند مشارکت سهیم هستند.

وی با تاکید بر اینکه مشارکت در انتخابات یک فرآیند است، بیان کرد: مشارکت در انتخابات یک رخداد یک روزه و یک رأی نیست بلکه فرآیندی است که در طول چند سال به وجود می‌آید. مشارکت فرآیندی دوسویه از طرف برگزیدگان و برگزیننده‌ها است

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: مردم بارها نشان داده اند که در کلیات نظام و جایی که پای استقلال، آزادی، هویت دینی و اسلامی و قانون اساسی باشد مشکلی ندارند و با اصول و ستون‌هایی اصلی که نظام اسلامی را شکل می‎دهد، کاملا موافق هستند و تردید آن‌ها در مسائل معمولی است که پاسخ اقناع کننده هم به آن‌ها داده نشده است.

وی افزود: وقتی مسائل معمولی به صورت مکرر تکرار می‌شود و به آن‌ها پاسخ داده نمی‌شود آدم‌ها درگیر دغدغه‌های معمولی می‌شوند و این فقط مربوط به عوام نیست و بلکه نخبگان هم درگیر این مسائل معمولی می‌شوند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی یادآور شد: سؤال‌های مردم در رابطه با ستون های نظام نیست بلکه سؤال درباره مساله‌های معمولی است که به راحتی می‌توان به آن پاسخ داد و آن را حل کرد اما نه پاسخ داده می‌شود و نه حل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید به انتخابات یک نگاه فرآیندی داشت، اظهار کرد: وقتی مشارکت را به صورت منقطع ببینیم بعد از حضور مردم با انتخابات با آن‌ها خداحافظی می‌کنیم تا انتخابات دیگری بیاید.

بابایی با اشاره به اهمیت تصمیم گیری ها در مسیر شکل دهی مشارکت مردم در انتخابات گفت: اگر در تصمیم گیری ها به مردم و نظر آن‌ها توجه نشود انقطاع در مشارکت به وجود می‌آید.

وی با بیان اینکه باید اقتضائات مشارکت پیوسته را تحلیل، بررسی و مطالبه کنیم، یادآور شد: نگاه ما به مشارکت، نگاهی خرد، جزئی و مقطعی است و نگاه فرآیندی نیست.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه مسیر عدم مشارکت مسیر اصلاح نیست، ادامه داد: رای ما رای به اکنون و گذشته نیست بلکه امنون رأی به آینده است و رأی ندادن گذشته را جبران نمی‌کند بلکه آینده را مخدوش می‌کند.

وی با بیان اینکه عدم مشارکت در انتخابات دو پیش فرض عدم امکان اصلاح و ضرورت استفاده از خشونت در فرآیند اصلاح را به همراه دارد، تصریح کرد: پیش فرض عدم مشارکت یعنی من مشارکت نمی‌کنم چون امکان اصلاح وجود ندارد یا اینکه من معتقدم برای اصلاح باید دست به خشونت زد و از مسیر قواعد مرسوم نمی‌توانم حرکت کنم و باید نظم روی میز را به هم بزنم.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تاکید بر اینکه هرچیزی که مشارکت مردم را می‎طلبد رأی به آینده، فرزندان ما و شایستگی‌های آنان است، بیان کرد: رای ما رای به امید، تغییرات، باورها، استقلال و حفظ داشته هایمان است.

آقابابایی‌بنی: در انتخابات از دیدگاه های شخصی و سیاسی عبور کنیم

دکتر اسماعیل آقابابایی‌بنی از اساتید دانشگاه هم در این نشست در رابطه با نقش مردم در حکمرانی انتخابات عنوان کرد: در مسأله انتخابات باید از دیدگاه های شخصی و سیاسی عبور کنیم و آن‌ها را مقابل قانون اساسی نگذاریم. باید به نقطه مشترک مان یعنی قانون اساسی تکیه کنیم.

وی با بیان اینکه قانون اساسی به عنوان میثاق مشترکت بین ملت و حاکمیت است، میثاقی که می‌خواهیم کشور را بر اسای آن اداره کنیم، گفت: در مسأله انتخابات باید دقت کنیم و خوراک برای خراج نشینان تهیه نکنیم و بهانه به دست آنان ندهیم.

استاد دانشگاه در رابطه با ماهیت انتخابات اظهار کرد: باید مشخص شود که انتخابات یک نوع مشورت است، یعنی مردم مشورتی می دهند و می روند یا اینکه یک مشارکت است و مردم می آیند و مسائل را حل می‌کند.

وی بیان کرد: باید اعتماد مردم جلب شود یکی از علل بی اعتمادی این است که پرونده‌های ملی، مطرح و رسانه‌ای می‌شوند اما سرنوست آن مشخص نمی‌شود که این امر موجب بی اعتمادی می‌شود.

استاد دانشگاه بیان کرد: گاهی برخی از افراد در مناظرهای انتخاباتی اتهاماتی را به یکدیگر وارد می‌کنند که درست یا اشتباه بودن این اتهامات باید مشخص شود.

آقا بابایی بنی اظهار کرد: مسأله دیگر این است که برخی نمایندگان به جای این که پیگیر حقوق مردم باشند خود را نماینده حاکمیت می‌دانند در حالی که نماینده مردم و واسطه بین مردم و حاکمیت هستند.

ایزدهی: حق شهروندی در انتخابات برای همه برابر است

حجت الاسلام و المسلمین سیدسجاد ایزدهی در رابطه با انتخابات؛ حق یا تکلیف شهروندی، عنوان کرد: انتخابات حقی است که حاکمیت نشان می‌دهد استبداد ندارد و حاکمیت از مسیر مردم می‌گذرد و کسانی که می خواهند کارگزار حکومت شوند یا می خواهند انتخاب کنند می‌توانند به صحنه بیایند و این یک حق عمومی است و به طبقه یا گروه خاصی نیز تعلق ندارد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه حقانیت در انتخاب شدن به معنای صاحب صلاحیت بودن است، بیان کرد: حق انتخاب شدن در گرو داشتن اوصافی است و ذاتی نیست.

وی با بیان اینکه حق به آزادی چسبندگی دارد و حق باید محدوده آزادی را مشخص کند، گفت: حق شهروندی در انتخاب کردن برای همه برابر است اما در زمینه انتخاب شدن تابع منطق اکثریت جامعه است و اگر منطق اکثر جامعه بر ویژگی خاصی اشاره کرد برای انتخاب شدن باید آن ویژگی‌ها وجود داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایزدهی در رابطه با تکلیف بودن انتخابات گفت: گاهی این تکلیف از درون ایجاد می‌شود یعنی فرد با خود می‌گوید من نخبه هستم و باید برای حل مشکل اقدام کنم؛ البته شرعیت و دین هم نخبگان را ملکف کرده است نیبت به امور جامعه بی توجه نباشند و جامعه را به سوی مطلوبیت ببرند.

وی ادامه داد: جامعه هویت و اقتصائاتی دارد مانند اینکه حفظ جامعه و تلاس برای رسیدن به نقطه مطلوب وظیفه همه است و مشارکت حداکثری یعنی ما پای این جامعه، نظام و انقلاب هستیم و اجازه دخالت به دیگران را نمی‌دهیم.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: در انتخابات همه مکلف به انتخاب کردن و هم مکلف به بهترین انتخاب هستیم.

وی با بیان اینکه حق و تکلیف بودن انتخابات دو روی یک سکه است و منافاتی با یکدیگر ندارند، تصریح کرد: انتخابات حق است؛ زیرا جامعه نباید استبدادی باشد و با انتخابات استبداد از حکومت نفی می‌شود و از طرف دیگر تکلیف است زیرا دفاع از جامعه است.

اسلامی: از طریق انتخابات می توان امور مردم را سامان داد

حجت الاسلام و المسلمین رضا اسلامی (اسفندیاری) در رابطه با شرکت در انتخابات؛ از ضرورت اولی تا ضرورت ثانوی، عنوان کرد: ضرورت اولی در انتخابات از جنس مصالح و مبادی احکام است یعنی یک حکمی که باید تحقق کند.

وی با بیان اینکه انتخابات باید باشد، زیرا از طریق انتخابات می توان امور مردم را سامان داد، اظهار کرد: اگر انتخابات نباشد انتصاب به وجود می آید و مردم فقط نظاره گر و اطاعت کننده خواهند بود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: مردم بیان می کنند که در گذشته انتخاب هایی داشتیم که افراد درستی نبودند و اشتباهات بزرگ داشتند و برخی از آنان در حال حاضر در در حصر و... هستند به همین خاطر دیگر انتخاب نمی‌کنیم. قبول داریم که انتخاب نیز آسیب هایی دارد. کنترل آسیب‌ها مهم است، زیرا حکومت ما حکومت دینی است و این ضررها به دین آسیب می‌زند اما در غرب بیان می‌کنند ما رویه عقلا را در پیش گرفتیم و آسیب های آن را قبول داریم.

اسلامی بیان کرد: در این جا ضرورت ثانویه به میدان می‌آید و بیان می‌کند که سه راه داریم؛ یا باید در عصر غیبت، حکومت را رها کنیم که این فرض اشتباه است. یا باید حکومتی با انتخاباتی بدون آسیب داشته باشیم که این امر با حقیقت واقع امکان پذیر نیست. فرض دیگر است این است که حکومت ولایی بدون انتخابات باشد و مردم نقشی نداشته باشند که این فرض نیز باطل است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: این فروض نشان می دهد که راهی دیگر نداریم و باید همین راه برویم و تلاش کنیم آسیب‌ها را کاهش دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسلامی یادآور شد: در مردم سالاری دینی تقابلی بین حاکمیت و مردم وجود ندارد و تقابل ها تحمیلی و از سایه نظام‌های غربی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha