یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی

حوزه/ نماز عبادی سیاسی جمعه یازدهم اسفندماه شهرستان کرج به امامت حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز و امام‌جمعه کرج در مصلای بزرگ امام خمینی رحمه‌الله علیه اقامه شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از کرج، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی ظهر امروز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه یازدهم اسفندماه در مصلای بزرگ امام خمینی رحمه‌الله علیه کرج با بیان اینکه ان‌شاءالله همگی با عزم و همت و با قصد قربت در پای صندوق‌های رأی حاضر شدید و بقیه دوستانی هم که تا الآن شرکت نکردند تا وقت ‌باقی است فعالانه شرکت کنند، بیان داشت: من از صبح رفتم تعدادی از مراکز و صندوق‌ها را سر زدم؛ الحمدالله شور و هیجان خوبی حاکم بود و افراد می‌آمدند دسته‌دسته رأی می‌دادند.

امروز روز غیظ کفار و عمل صالح برای مؤمنین است

وی در ادامه بابیان اینکه دیگران را هم تشویق کنید تا برگ درخشان دیگری برای مردم ایران در حفاظت از انقلابشان و دفاع در برابر توطئه‌های دشمنان و موفقیت در این آزمون ملی ثبت شود، عنوان کرد: امروز روز غیظ کفار و عمل صالح برای مؤمنین است و خداوند برای هر قدمی که در این مسیر تا امروز برداشته شد به اضعاف مضاعف پاداش دهد؛ به فضل خدای تعالی حرکت مردم در این نوبت چشمگیر خواهد بود؛ و باز یک نورانیت و درخشش و قوت و عزتی برای ایران ثبت خواهد شد.

قرض‌الحسنه هم خودش یکی از مصادیق نیکوکاری است

امام‌جمعه کرج در بخش دیگری بابیان اینکه ۱۴ اسفند روز احسان و نیکوکاری و روز ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه و روز تأسیس کمیته امداد حضرت امام (ره) است، عنوان کرد: کمیته حضرت امام انواع احسان و نیکوکاری را دارد، قرض‌الحسنه هم خودش یکی از مصادیق نیکوکاری است. در اهمیت قرض دادن به دیگران و آثار دنیایی و آخرتی که دارد روایات فراوانی داریم؛ رسول خدا فرمودند: «کسی که به برادر مسلمان خود قرض دهد، در برابر هر درهمی که قرض داده هم‌وزن کوه احد و کوه رضوان و کوه سینا، حسنات خواهد داشت؛ و اگر برای وصول آن مدارا کند، از پل صراط همچون برق جهنده بدون حساب و عذاب خواهد گذشت».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی در ادامه افزود: برای تشویق بیشتر به قرض دادن رسول خدا فرمود: «هر مسلمانی مالی را یک‌بار قرض دهد، مثل این است که همان مال را دو بار صدقه داده است». در قرض دادن یکی از دستوراتی که تأکید شده مهلت دادن به قرض گیرنده است. رسول خدا فرمود: «کسی که مایل است در قیامت زیر سایه خدا باشد، پس به بدهکار تنگدست، مهلت دهد یا اینکه به نفع او از حقش بگذرد».

وی بابیان اینکه در کنار قرض‌الحسنه، بانکداری اسلامی مطرح است؛ یعنی دادوستد پول بدون ربا، بدون به وجود آمدن تبعیض طبقاتی، پول به‌صورت گنج درجایی ذخیره نشود و کسی مورد ظلم اقتصادی قرار نگیرد، گفت: این‌ها مسائل مهمی است که متأسفانه کمتر به آن توجه می‌شود، یکی از دغدغه‌های مهم رهبر معظم انقلاب اصلاح روش بانک‌هاست؛ و دائماً به دولت‌ها توصیه فرمودند تا بانک اسلامی بدون ربا را به‌طور کامل اجرائی کنند؛ و در جلسات سخنرانی عمومی علاوه بر تذکر خصوصی به مسئولان، مطلب را تکرار کرده‌اند که به مطالبه عمومی و گفتمان تبدیل شود و به مسئولان فرمودند: «… برادرانی که در دستگاه بانکی کشور مشغول کار و خدمت هستند، تکلیفشان را بر اساس تفکر اسلامی و دینی دنبال کنند و انجام بدهند»؛ یعنی دنبال بانکداری بدون ربا باشند و قوانین را اجرا کنند.

ان‌شاءالله این دولت بتواند مسئله بانکداری اسلامی بدون ربا را حاکم کند

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با تأکید بر اینکه گاهی بانکداری بدون ربا هست اما دور می‌زنند، گفت: اگر قانون بانکداری بدون ربا بدون دور زدن قانون در مواردی انجام شود قطعاً در شکوفایی اقتصاد و حل بخش زیادی از معضلات اقتصادی کمک خواهد بود. ان‌شاءالله این دولت بتواند مسئله بانکداری اسلامی بدون ربا را حاکم کند. کارمزد و جریمه دیرکرد و جریمه دیرکرد، دیرکرد و امثال‌ذلک را حل کند که قسمت زیادی از آن شرعی هم نیست.

فقط کاشت درخت مدنظر نیست بلکه حفظ و نگهداری هم اهمیت دارد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی بابیان اینکه خوب است به بهانه ۱۵ اسفند، روز درختکاری و اهمیتی که دارد به بعضی روایات در این باب اشاره‌کنم، گفت: گذشته از آن‌که شرع مقدس می‌گوید، یکی از وظائف اجتماعی ما حفظ منابع طبیعی، محیط‌زیست، غنی‌سازی پوشش گیاهی، مصرف بهینه آب، مواظبت از خاک و امثال‌ذلک است. تا جایی که گاهی لازم است در بعضی مناطق کشور به‌صورت جهادی در کاشت درخت بخصوص درختان میوه‌دار و مثمر اقدام شود.

وی در ادامه بابیان اینکه رسول خدا فرمودند خود این کاشت نوعی صدقه است، اذعان داشت: یک توجه بدهم که فقط کاشت مدنظر نیست بلکه حفظ و نگهداری هم اهمیت دارد. آن‌قدر حفظ درخت و فضای سبز اهمیت دارد که رسول خدا در هنگام جنگ‌ها به لشگر دستور می‌دادند وقتی در منطقه‌ای پیروز شدید هیچ درختی را قطع نکنید. درخت مخلوق خدا و یکی از موجوداتی است که به فرموده قرآن مشغول تحمید و تسبیح الهی است. امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «درختان میوه‌دار را قطع نکنید مبادا که عذاب خدا بر سر شما نازل گردد». این‌ها تعارف نیست؛ واقعیات است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز ادامه داد: و از آنجائی که نگهداری درختان زحمت دارد و صبر و استقامت می‌خواهد رسول خدا فرمودند: «هرکس درختی بکارد و بر حفظ و نگهداری آن صبر و استقامت پیشه سازد و بر مواظبت و مراقبت از آن قیام کند تا آن‌که به ثمر و نتیجه برسد، پروردگار به مقداری که درخت به دیگران بهره می‌رساند و به تعداد کسانی که از ثمرات آن درخت استفاده می‌کنند، ثواب صدقه و انفاق را به آن فرد ارزانی می‌کند». چه‌کار پرسودی است!

همه موظف هستند از درختان حفاظت کنند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی بابیان اینکه جالب است بدانید طبق بعض نقل‌ها امیرالمؤمنین علیه‌السلام در طول ۲۵ سال خانه‌نشینی ۶۰ هزار درخت خرما کاشتند؛ غیر از حفر چاه و قنات، گفت: شیعیان امیرالمؤمنین نباید در برپائی و حفظ فضای سبز کوتاهی داشته باشند؛ قطع بی‌مورد درختان و برای سودجوئی بیشتر، آتش گرفتن جنگل‌ها به خاطر سهل‌انگاری، از موارد کوتاهی است. کسی که درختی قطع می‌کند به‌حق همه انسان‌های جامعه تعدی کرده است. همه موظف هستند از درختان حفاظت کنند اختصاص به ارگان خاصی ندارد.

وی با تأکید بر اینکه کاشت درخت عمل صالح و مفید برای آخرت، نماد آبادانی و مظهر زندگی و لطافت و طراوت و آرامش‌بخش روح و آسایش انسان است، گفت: درخت هوا را تلطیف می‌کند، خاک و آب را حفظ می‌کند، مواد غذائی موردنیاز انسان را تا حدی تأمین می‌کند. با جذب برخی گازهای سمی، سلامتی را برای جامعه بخصوص جامعه شهری به همراه دارد. آیات متعددی راجع به درخت و شجر در قرآن کریم مطرح‌شده و انسان را دعوت به تعقل کرده‌ که وارد آن نمی‌شوم.

خطیب نماز جمعه کرج بابیان اینکه در این روزگاری که زندگی می‌کنیم به درختان زیادتری برای حفظ سلامت خود و محیط احتیاج داریم، تصریح کرد: روز درختکاری و روزهای بعدازآن بهترین فرصت برای خدمت به محیطی است که در آن زندگی می‌کنیم. امام صادق علیه‌السلام: «در میان شغل‌ها، شغلی محبوب‌تر از شغل کشاورزی نزد خدا نیست و هیچ پیامبری را نفرستاد مگر اینکه آن‌ها کشاورز و درختکار بودند مگر حضرت ادریس که خیاط بود».

ظلم ماندنی نیست و روسیاهی و ذلت برای کسانی است که صدای مظلوم را شنیدند و اقدامی نکردند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی در بخش دیگری بابیان اینکه جنایات صهیونیست‌های کودک کش تمامی ندارد و هرروز صحنه دیگری از خباثت و پلیدی خود را به نمایش می‌گذارند، گفت: حمله به کسانی که برای گرفتن کمک آمده بودند جنایت هولناکی بود که ورق‌های کتاب سازمان‌های حقوق بشری را سیاه‌تر می‌کند؛ حضرت آقا اشاره فرمودند که یک افسر نیروی هوائی ارتش آمریکا در اعتراض به جنایاتی که توسط صهیونیست‌های پلید و همکاری آمریکا در غزه انجام می‌گیرد خود را در مقابل سفارت اسرائیل در واشنگتن آتش زد؛ و در همان حال فریاد می‌زد فلسطین را آزاد کنید من در نسل‌کشی علیه مردم فلسطین شرکت نمی‌کنم.

وی در ادامه بابیان اینکه این حرکت پیام‌های متعددی برای دنیا و آمریکا و همه وجدان‌های بیدار دارد، افزود: ظلم ماندنی نیست و روسیاهی و ذلت برای کسانی است که صدای مظلوم را شنیدند و اقدامی نکردند ولو به‌اندازه صدا و فریادی که جمعه‌ها از مصلای کرج برعلیه استکبار و غاصبان بخصوص اسرائیل بلند می‌شود.

شایعه‌سازان بسیار گروه خطرناکی هستند

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز بابیان اینکه به نظرم رسید با توجه به ایامی که در آن قرار داریم و موارد مشابهی که مکرر برای ما پیش می‌آید کمی راجع به یکی از شیوه‌های مهم جنگ روانی یعنی «شایعه» صحبت کنم؛ بخصوص در این زمان که فضای مجازی فرصت فراوانی را برای شایعه‌سازی و نشر پرسرعت آن فراهم کرده است و مدتی بعد هم هوش مصنوعی به کمک خواهد آمد، گفت: فرستنده و مخاطب همدیگر را نمی‌بینند. پدیده‌ای که بر اساس شنیده‌ها و زمینه‌های قبلی در افکار عمومی شکل می‌گیرد؛ و مثل میکروب‌های قوی به افرادی که آگاهی کمتر و بصیرت و اراده ضعیفی دارند حمله می‌کنند و این افراد با شنیدن اولین شایعه باور می‌کنند و به‌تدریج در مقابل آن بی‌اراده می‌شوند و بعد از مدتی تسلیم می‌شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی بابیان اینکه شایعه از شَیَعَ گرفته‌شده و به معنای رواج یافتن و منتشر شدن، انتشار و بیان خبراست، گفت: شیوع هم همین است و در اصطلاح به خبری که فاش شود ولی صحت و نادرستی آن معلوم نباشد شایعه می‌گویند. قرآن کریم از گروهی بنام مُرجِفون نام می‌برد که کارشان ارْجاف یعنی دروغ و شایعه‌پراکنی بوده است. کلمه رَجْف، یعنی لرزیدن. آنان اخباری را نشر می‌دادند که مردم را نگران و دل‌های آنان را لرزان می‌کرد؛ قرآن کریم، کسانی که در دلشان مرض هست و شایعه‌سازان و منافقین را در یک ردیف قرار داده است و در سوره مبارکه احزاب آیات ۶۰ و ۶۱ فرموده: «مَلْعُونِینَ اَینَمَا ثُقِفُوا اُخِذُوا وَ قُتِّلُوا تَقْتِیلاً». این چند گروه مورد لعن خدا هستند و هر جا که یافت شوند باید دستگیر شوند و به‌سختی به قتل برسند. معلوم می‌شود شایعه‌سازان بسیار گروه خطرناکی هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: لذا برای کُند کردن کار و جلوگیری از بروز و توسعه شایعه به مردم تذکر می‌دهد که چشم و گوش و دل مسئول هستند و مورد سؤال قرار می‌گیرند پس تا به چیزی علم و یقین ندارید اقدام نداشته باشید. سوره اسراء آیه ۳۶ که فرمود: «وَ لا تَقْفُ ما لَیسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ انَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کُلُّ اولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْئُولا». بعد به تاریخ که مراجعه کنید فراوان مصداق دارد. از صدر اسلام تا امروز.

دشمنان از سلاح خطرناک «شایعه» به‌عنوان حربه روانی سیاسی برای اهداف خود بهره‌برداری می‌کنند

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز بابیان اینکه استکبار جهانی و دشمنان بعد از یاس از اقدامات فیزیکی و ترورها، با توسل به امکانات تبلیغی و فرهنگی که در اختیاردارند از سلاح خطرناک «شایعه» به‌عنوان حربه روانی سیاسی برای اهداف خود بهره‌برداری می‌کنند، گفت: شایعه‌پراکنان با مظلوم‌نمایی، اخبار دروغ خود را حق‌ جلوه می‌دهند و نشر می‌کنند و آرام‌آرام افراد را بی‌تفاوت و بی‌هویت بار می‌آورند و در جامعه‌ جو بی‌اعتمادی را توسعه می‌دهند و انسجام ملی را خدشه‌دار می‌کنند. مثلاً برای تضعیف جبهه حق و زدن یاران اطراف امام رضوان‌الله علیه مرحوم آیت‌الله شهید بهشتی مظلومانه هدف تیر شایعه‌سازان قرار گرفت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی بابیان اینکه موارد شایعه و آثار تخریبی که در این سال‌ها با آن مواجه بودیم زیاد است و فرصت ما کم که بخواهم به یاد شما بیاورم، گفت: چه شایعه‌های نظامی و اقتصادی برای از بین بردن امنیت نظامی و اقتصادی درست کردند. می‌دانید که شایعه معمولاً در بین گروه‌هایی شکل می‌گیرد که هم فکر و هم‌سنخ و هم احساس هستند و باهم منافع مشترکی دارند، از مثل اعضای یک شرکت بگیرید تا اهالی یک شهر و کشور. هر جا که موضوع مهم نگران‌کننده‌ای باشد و اطلاعات درباره‌اش کم باشد، شایعه حاضر می‌شود. مثلاً در جنگ به خاطر نگرانی‌های فراوانی که دارد شایعه به‌سرعت نشر پیدا می‌کند. در موضوعات اجتماعی مثل تورم، مسکن، بیکاری و نارضایتی و… هم شایعه زود منتشر می‌شود.

سانسور اخبار هم به گسترش شایعه کمک میکند

وی در ادامه یادآور شد: مردم به امید احتیاج دارند که مثلاً جنگ تمام شود، اقتصاد درست شود؛ اگر واقعیت به مردم گفته نشود، هر خبری ولو غیرواقعی را که بشنوند با توجه به روحیاتی که دارند باور می‌کنند و مضطرب یا امیدوار می‌شوند؛ و اقدام به نشر می‌کنند. سانسور اخبار هم به گسترش شایعه کمک می‌کند حال سؤال: چرا دشمنان شایعه‌سازی می‌کنند؟ ۱٫‌ تخریب روحیه ۲٫‌ وسیله‌ای برای پوشش حقیقت است. وقتی خبر ضدونقیض زیاد شد، خبر اصلی قابل‌تشخیص نیست؛ به این روش دود رسانه‌ای می‌گویند. ۳٫‌ بی‌اعتبار کردن منابع خبری؛ مثلاً اخبار دروغی از موفقیت کشور منتشر می‌کنند بعد تکذیب می‌کنند تا منبع خبر بی‌اعتبار شود.

امام‌جمعه کرج افزود: مثلاً در سال ۱۹۴۱ م، انگلستان سعی کرد ایستگاه اصلی راه‌آهن آلمان را بمباران کند، نتوانست؛ اما آلمانی‌ها به‌دروغ خبر موفقیت انگلستان را پخش کردند. به‌طوری‌که خود انگلیسی‌ها هم باور کردند و خبر را به‌طور رسمی منتشر کردند. بعد از انتشار، وزارت تبلیغات آلمان با دعوت از روزنامه‌نگاران آمریکایی برای بازدید از صحنه، اثبات کرد انگلیسی‌ها دروغ می‌گویند و رسانه‌های آنان اعتباری ندارند.

بخشی از جنگ کربلا با شایعه پیش رفت

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی در ادامه با سایر علل‌های شایعه‌سازی دشمنان پرداخت و گفت: ۴٫‌ گاهی با انتشار اخبار غیرواقعی، کشور مقابل را مجبور می‌کنند تا در پاسخ واقعیات را بگوید لذا وسیله کشف حقیقت می‌شود. ۵٫‌ دلسرد کردن مردم و افزایش نگرانی‌های عمومی ۶٫‌ جبران شکست‌ها ۷٫‌ ایجاد جوّ بدبینی و بدگمانی ۸٫‌ ایجاد رعب و هراس در بین مردم. بخشی از جنگ کربلا با شایعه پیش رفت. کوفه را از ترس لشگر شام آوردند در مقابل حسین علیه‌السلام قراردادند. برایشان هراس ایجاد کردند با شایعه.

وی خاطرنشان ساخت: البته شایعه‌ها در ابعاد اجتماعی، سیاسی، نظامی، اقتصادی، عقیدتی، تولید و توزیع می‌شوند؛ و ازنظر محتوا هم دو قسم هستند؛ شایعه‌های خبری که خبرهای ضدونقیض و راست و دروغ را پراکنده می‌کنند و شایعه‌های تحلیلی که تحلیل‌های مختلف را در جامعه شایع می‌کنند؛ حالا چه تحلیل روز باشد چه تحلیل آینده.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز بابیان اینکه برای تشخیص شایعه از واقعیت، به دست آوردن جوابِ این چند سؤال لازم است، گفت: باید به‌دقت بررسی شود که منبع اصلی این خبر کجاست؟ چه کسی این حرف را زده؟ آیا فرد اعتبار کافی دارد؟ چه کسانی از این شایعه نفع می‌برند؟ چرا الآن؟ چرا این موضوع؟ و …

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی افزود: بحث راه‌های پیشگیری و راه‌های مقابله با شایعات خود بحث مستقلی می‌طلبد؛ اما اجمالاً برای پیشگیری از شایعات، لازم است که اولاً سطح آگاهی مردم بالا برود. ثانیاً نقاط ضعف را باید برطرف کرد. ثالثاً از تبلیغات صحیح باید استفاده شود. رابعاً اعتماد بین مردم و حاکمیت باید تقویت شود و برای مقابله با پخش شایعات، لازم است اخبار و گزارش‌ها موردبررسی و تحقیق قرار گیرد. به‌محض شنیدن شایعه‌ای، از گوینده آن، سند و مدرک درخواست کنید. بعد از شنیدن مطلب برای اطلاع از صحت‌وسقم آن باید به آگاهان رجوع کرد. کنترل زبان و بیان از پخش شایعه جلوگیری می‌کند. شایعه‌پراکنان‌ را باید رسوا کرد. اعتمادسازی نسبت به رسانه‌های رسمی باید بالا برود. این بحث، بحث مفصلی است و بحث‌های دیگر هم دارد.

هرکسی هر چیزی را که شنید بگوید دروغ است

وی با تأکید بر اینکه مواظب باشیم؛ در طول این چهل‌وچند سال مکرر در دام این شایعه‌سازی‌ها افتاده‌ایم و گرفتاری‌هایی را برای خودمان و دنیایمان و آخرتمان درست کرده‌ایم، گفت: من در شهر بعضی وقت‌ها به گوشم می‌خورد که با شایعه افراد را ساقط می‌کنند یا بالا می‌برند. بقیه هم توسعه می‌دهند و می‌گویند شنیدیم این‌طور شده و میگویند آن‌طور شده. شنیده‌ها و گفته‌ها را باور نکنید. در روایت دارد که خیلی از این شنیده‌ها به کذب نزدیک‌تر است. در بعضی از روایات به این تعبیر دارد که هرکسی هر چیزی را که شنید بگوید دروغ است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز گفت: وعده کرده بودم راجع به حضرت حجت مطالبی عرض کنم؛ چون وقت گذشت در این نوبت فقط عرض می‌کنیم «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا داعِیَ اللَّهِ وَ رَبّانِیَّ آیاتِهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وَعْدَ اللَّهِ الَّذی ضَمِنَهُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا بَقِیَّهَ اللَّهِ فی اَرْضِهِ».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی در خاتمه عنوان کرد: خدایا این اسامی که امروز در سراسر کشور از صندوق‌ها بیرون می‌آید افرادی باشند که به نفع ملت و دین و آینده کشور قدم بردارند ان‌شاءالله. انسان‌های صالح و باایمان و جهادی و انقلابی و عاقبت گرا و آخرت‌گرا باشند ان‌شاءالله. به معیشت و اقتصاد مردم توجه کنند ان‌شاءالله. یکی از کارهای مهمی که ان‌شاءالله مدنظرشان باشد که انجام بدهند همین باشد که قانون و مسئله انتخابات را، کاندیداتوری و انتخاب و افراد را به‌سرعت اصلاح کنند تا بعضی از این گرفتاری‌هایی که موجود است برطرف شود ان‌شاءالله.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha