دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
رمان «ملکه یمن»

حوزه/ رمان «ملکه یمن» نوشته محدثه اصلانی با موضوع نسل‌کشی یهودیان در تاریخ توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، رمان «ملکه یمن» نوشته محدثه اصلانی با موضوع نسل‌کشی یهودیان در تاریخ، به تازگی توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر و روانه بازار نشر شده است.

این رمان الهام گرفته از ماجرای قرآنی «اصحاب اخدود» است. قصه اصحاب اُخدود در آیات ۴ تا ۱۰ سوره بروج آمده است. مفاد آیات قرآن مجید در این باره چنین است: عده‌ای باعث شدند جمعی از مردان و زنان مؤمن را در خندق آتش افکنند؛ در حالی که خود برای تماشا کنار آتش نشسته بودند و از مشاهده آن لذت می‌بردند، و آنان که طعمه حریق می‌شدند، جز ایمان به خداوند عزیز که فرمانروایی بر آسمان و زمین مخصوص او است و بر هر چیزی گواه است گناهی نداشتند. اما مسببان خود دچار آتش شدند یا شعله بالا گرفت و ایشان را سوزانید یا آن که به دست همان جبار یا به دست دیگری طعمه آتش شدند.

به نوشته عده‌ای از مورخان، ذونواس حاکم یمن که یهودی بود، نجران را محاصره کرد و مردم آن را به قبول یهودیت مجبور کرد و کسانی را که از قبول کیش یهود سر باز زدند، در خندق آتش انداخت. در منابع مسیحیت نیز واقعه‌ای شبیه به این قصه موجود است.

محدثه اصلانی با کمک منابع تفسیری و تاریخی، این داستان را دستمایه رمان خود قرار داده است و ماجرای دختری به نام آدیا را روایت می‌کند که پدرش از بزرگان و خاخام‌های قوم یهود است. آدیا با ذونواس شاهزاده یمن که به شهرشان آمده است، ملاقات می‌کند و مهر پادشاه را در دل می‌پروراند، اما ذونواس بعد از ملاقات با آدیا به او بی‌اعتنایی می‌کند.

در ادامه داستان شاهزاده، آدیا را از پدرش خواستگاری می‌کند و او را همراه خود به قصرش که در یمن است، می‌برد.

ذونواس بعد از مرگ پدرش و از بین بردن مخالفان پادشاه یمن می‌شود. آدیا از قصر فرار می‌کند و دچار مشکلات و خطرات زیادی می‌شود تا اینکه به سرنوشت دردناک و عجیبی دچار می‌شود.

نویسنده این کتاب داستان اصحاب اخدود را که در منابع قصص قرآن تفصیل یافته‌، با گسترش روایت و پیوند بخش‌های اصیل و تاریخی داستان به اساطیر و شخصیت‌پردازی‌های دقیق تبدیل به داستان کرده است.

این کتاب با ۱۷۵ صفحه و قیمت ۱۰۵ هزار تومان عرضه شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha