دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مدیر حوزه- طلاب زبان دان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: کلام اهل بیت علیهم‌السلام نور است و طلاب زبان دان باید توانایی تبیین آن را داشته باشند و دائم برای درست فهمیدن و انتقال مؤثر آن به روح و جان مخاطب و ایجاد یک اثرگذاری مؤثر روحی تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، اولین همایش طلاب زباندان و مستعدان عرصه بین الملل حوزه علمیه خراسان در هتل ولایت با حضور بیش از ۸۰ نفر از مبلغان عرصه بین الملل برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین علی خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسان در این همایش گفت: حوزه علمیه خراسان به عنوان متولی و به عنوان کسانی که آفرینندگان و دست اندرکاران انقلاب اسلامی بوده اند و همچنین در راس آن امام راحل(ه)، این بستر را در عرصه زباندانی بنا کردند زیرا همانطور که نسبت به داخل رسالت داریم نسبت به عرصه بین الملل نیز وظائفی برعهده داریم که می بایست برای آن برنامه های هدفمند داشته باشیم.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که رسالت اسلام، بین المللی و جهانی است، افزود: به واقع همان مقدار که نسبت به داخل وظیفه داریم نسبت به خارج نیز وظیفه داریم و انقلاب اسلامی نیز براساس گفتمان امامین انقلاب نقش مهمی در عرصه بین الملل دارد؛ همچنین بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز وظائفی نسبت به امت اسلامی دارد.

وی با بیان این که در طی این سال ها در حوزه بین الملل فعالیت های زیادی را داشته ام، تاکید کرد: عملا با بازنگری در تاریخ در می یابید چند مقطع داشتیم که مقاطع طلائی بود؛ اما هرگز آمادگی نداشتیم برای اینکه از این فرصت ها استفاده کنیم. در هیچ مقطعی از این مقاطع تاریخی خدمتی که انقلاب اسلامی به مذهب و مکتب تشیع و اسلام و در جامع آن بشریت کرده، نمونه ندارد واین زمان ویژه که اکنون مهیاست، عملا هیچ زمانی فراهم نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین خیاط با بیان این که مقطعی که انقلاب اسلامی برای گسترش اسلام فراهم کرد فرصت استثنائی و طلائی است، اما باید دید چه میزان از فرصت های فراهم شده استفاده کردیم.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که انقلاب اسلامی، نگاه بین المللی و سخنان بزرگی در عرصه بین الملل به صورت فطرت پسند دارد؛ ابراز کرد: دشمنان در مقاطع گوناگون همه تلاش خود را کردند تا این فرصت را از دست ما بگیرند؛ اسلام هراسی و شیعه هراسی کردند و تلاش کردند پیروزی انقلاب را خدشه دار کنند اما نتوانستند.

وی یکی از مقاطع مهم دیگر را که در پرتو الهام بخشی مکتب تشیع صورت گرفت، فرصت پیروزی جنگ ۳۳ روزه لبنان دانست و تصریح کرد: روزی که این اتفاق افتاد یک بار دیگر انقلاب اسلامی زنده شد و در این مقطع زنگ تلفن جوانان حزب الله، سخنان سید حسن نصرالله شد، این فرصت حالا برای ما فراهم شده است.

حجت الاسلام والمسلمین خیاط با بیان این که مکتب اسلام و مکتب شیعه برای دنیا و جهان حرف دارد و جامع است، به راهبردی ترین حدیث پیامبر گرامی اسلام(ص) اشاره کرد که می فرمایند «کِتَابَ اللهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیتِی ما إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بهما» و عنوان کرد: بر اساس این حدیث اگر در صحنه بین الملل متمسک به قران و اهل بیت باشید محتوایی به شما می دهند که بر همه دل ها می نشیند و شما طلاب زباندان باید با اخلاص این محتوای موثر را به مخاطبان عرضه کنید.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که قرآن بهترین محتوا را در اختیار مبلغان قرار داده است، تاکید کرد: کلام اهل بیت علیهم السلام نور است و آنچنان نورانیت دارد که بر دل همه انسان ها رسوخ می کند؛ بنابراین طلاب زبان دان باید توانایی تبیین و رسوخ آن را در قلوب مسلمانان داشته باشند و دائم برای درست فهمیدن و انتقال موثر آن به روح و جان مخاطب و ایجاد یک اثرگذاری موثر روحی، کار کنند، محتوا فرابگیرند و تلاش ویژه داشته باشند.

وی با بیان این که امروز دین مبین اسلام در محتوا غنی و سرشار بوده و این ارائه هنرمندانه است که می بایست روی آن کار کنیم تا کنشگری اثر خود را بگذارد، افزود: باید ظرفیت انسانی و توانمندی ها و زیرساخت ها را ایجاد کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین خیاط پرکاری را از جمله ویژگی های طلاب زبان دان و فعالان عرصه بین الملل برشمرد و ابراز امیدواری نمود تا با تعامل و رایزنی با نهادهای بین المللی جمهوری اسلامی فرصت و ظرفیت بیش از پیش ایجاد شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که لزوما کنشگری در عرصه بین الملل منحصر به اعزام نیست، گفت: امروز کنشگری بین المللی می تواند همینجا در شهر خودتان بدون اعزام باشد اما باید محتوای متناسب تولید شود و ضمن رصد وضعیت ها، محتوای قابل عرضه از ذخیره کلمات اهل بیت و قرآن ایجاد و تولید کند تا اثرگذاری داشته باشید.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha