شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
برگزاری کنفرانس مریم (س)، پلی بین اسلام و مسیحیت در واتیکان

حوزه/ کنفرانس مریم (س)، پلی بین اسلام و مسیحیت به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران در واتیکان برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، سفارت جمهوری اسلامی ایران در واتیکان با همکاری مؤسسه بین المللی کاریتا پلتیکا و آکادمی بین المللی پاپی مریم شناسی، کنفرانسی تحت عنوان مریم (س)، پلی بین اسلام و مسیحیت، در آستانه روز جهانی زن با دعوت از سفرای خارجی مقیم مقر مقدس، محققان، روزنامه نگاران و اندیشمندان کاتولیک و مسلمان در سالن کنفرانس پیوی یازدهم واتیکان برگزار کرد.

مدیریت جلسه را پروفسور آلفردو لوچانی رئیس مؤسسه بین المللی کاریتا پلتیکا بر عهده داشت و به ترتیب، پدر استفانو چکین رئیس آکادمی بین المللی پاپی مریم شناسی، حجت الاسلام و المسلمین مختاری سفیر جمهوری اسلامی ایران، خانم ترزا سوزانا سفیر بولیوی، خانم ماریا کلابرو سفیر پاراگوئه، خانم فرانگاج سفیر آلبانی، خانم کریستینا اسپیلر نماینده سفارت مجارستان در مقر مقدس و خانم زهرا سبیتی محقق لبنانی - ایرانی در این کنفرانس سخنرانی کردند.

سفیر کشورمان در واتیکان در یک مقایسه تطبیقی سخنانی تحت عنوان حضرت مریم (علیها السلام)، پلی میان اسلام و مسیحیت ارائه داد.

او اظهار داشت: مریم بنت عمران، مادر عیسی تنها زنی است که نامش به صورت مستقیم و آشکار در قرآن آمده و قرآن ۳۴ مرتبه مستقیم اسم مریم را آورده و در بیش از یکصد آیه به شرح حال او اشاره می‌کند و صریحاً او را برترین زن عالم می‌داند. اسم حضرت مریم در ۱۲ سوره قرآن ذکر شده است و حتی یک سوره به اسم مریم است. قرآن به مراتب، بیشتر از کتاب مقدس مسیحیان در مورد حضرت مریم (س) صحبت کرده است. (در انجیل حدودا پنجاه مرتبه اسم ایشان ذکر شده است.)

وی افزود: در قرآن کریم جز حضرت مریم نام هیچ زنی برده نشده است. فقط حضرت مریم صریحا اسمش آمده و البته به حوا زن حضرت آدم، زن حضرت نوح، زن حضرت لوط، هاجر و سارا زنان حضرت ابراهیم، زن حضرت عمران که مادر حضرت مریم باشد، آسیه زن فرعون، دختران حضرت شعیب، زلیخا زن عزیز مصر و همسر پیامبر گرامی اسلام فقط اشاره شده بدون اینکه اسامی آنها ذکر شود.

او ادامه داد: یکی از ویژگی‌های حضرت مریم مادر حضرت مسیح، راستگویی بود. در آیه ۷۵ سوره مائده خداوند او را «صدیقه» می‌نامد.

سفیر کشورمان تصریح کرد: امام ششم شیعیان، حضرت امام جعفر صادق(ع) نقل می‌فرمایند: وقتی مریم بزرگ می‌شد، پوششی می‌پوشید تا کسی او را نبیند، سپس به محراب می‌رفت. زکریا به محراب رفت و دریافت که او در زمستان، میوه تابستانی و در تابستان، میوه زمستانی دارد. او پرسید: این از کجاست؟ او گفت: این از سوی خداست. خداوند به هر کس بخواهد، بی حساب روزی می‌دهد.

وی اضافه کرد: تولد عیسی در باکرگی مادرش به عنوان یکی از مهم‌ترین معجزات خداوند در اسلام و قرآن از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. اولین اشاره صریح قرآن به تولد عیسی در سوره مریم است که در آن مریم از جبرئیل می‌پرسد که چگونه می‌تواند باردار شود، در حالی که هیچ مردی او را لمس نکرده است!؟ پاسخ جبرئیل به مریم اطمینان می‌دهد که برای خدا همه کارها آسان است و تولد عیسی در حال باکرگی مادرش علامتی برای بشریت خواهد بود.

این مبلغ بین المللی تصریح کرد: این تولد در سوره تحریم، به این صورت گفته می‌شود که مریم «پاک» باقی مانده است، در حالی که خداوند اجازه داد یک زندگی در رحم مریم شکل بگیرد.

او ادامه داد: سومین اشاره در سوره آل عمران است، که در آن به مریم بشارت داده می‌شود که او بالاتر از همه زنان آفرینش انتخاب شده ‌است.

حجت الاسلام و المسلمین مختاری اضافه کرد: یکی از ارکان ایمان اسلامی، ایمان به نبوت حضرت عیسی است و در الهیات اسلامی اسوه بودن مریم (س) وابسته به مسیح نیست، قائم به شخص است. (در الهیات اسلامی مریم اسوه است، همچنان که حضرت عیسی اسوه است. یعنی اسوه بودن مریم (س)، وابسته به مسیح نیست، بلکه با تکیه به خودش اسوه است.)

وی افزود: حضرت مریم وجه مشترک الهیات اسلامی و مسیحی است. حضرت مریم می‌تواند طریقه وصل اسلام و مسیحیت باشد. به حدی که خود مریم می‌تواند راهگشای تقریب بین مسلمانان و مسیحیان باشد. (کما اینکه ما امروز به خاطر حضرت مریم اینجا جمع شده‌ایم.)

او در ادامه گفت: قرآن برای حضرت مریم یک حقیقت مستقل قائل است؛ به عبارتی اگر ایشان مادر عیسی هم نبود، جایگاه رفیع و الگو بودن خود را داشت. چون مسلمانان معتقدند حضرت مریم با قطع نظر از مادر حضرت عیسی بودنش، خودش فی نفسها واجد فضائل و کرامات فراوانی بوده و دارای مقامات معنوی زائد الوصفی است و می‌تواند در ابعاد مختلف زندگی انسان در دو قلمرو فرد و اجتماع الگو و سرمشق باشد و به عنوان یک زن استثنایی و انسان کامل برای همه بشریت الگو و نمونه باشد. ولی در مسیحیت به ویژه در کتاب انجیل صرفا به عنوان مادر عیسی مسیح بودن به او پرداخته شده است یعنی فضیلت و کمال او در گرو مادر حضرت عیسی بودن است و اگر چه بعدها در سنت مسیحی این خلأ پر شده است و حضرت مریم به عنوان یک اسوه مورد توصیف قرار گرفته است.

همچنین پدر چکین رئیس آکادمی بین المللی پاپی مریم شناسی در مورد شخصیت و جایگاه مریم در اسلام و مسیحیت سخنرانی کرد.

وی زن و مریم را از نگاه فرهنگ‌های مختلف مورد بررسی قرار داد و به جایگاه ویژه‌ای که زن به عنوان مادر برخوردار است اشاره کرد و افزود: در جوامع اسلامی باکره بودن مریم موضوع مهمی است و مسلمانان و فرهنگ‌های مختلف به این موضوع اهمیت می‌دهند و برای عیسی نیز احترام قائل هستند.

او ادامه داد: ایران فیلمی بلند درباره مریم باکره ساخته که بسیار فیلم آموزنده و مفیدی برای شناخت مریم توسط مسلمانان است.

پدر چکین به تعالیم کاتولیک در مورد مریم باکره پرداخت و به موارد تاریخی در خصوص مریم اشاره نمود.

او گفت: همه ادیان اعم از یهودی، مسلمان و مسیحی از ایشان یاد می‌کنند و نام‌های مختلف چون ماری، مری، مریم به ایشان گفته می‌شود.

وی افزود: نه تنها در مسیحیت بلکه در قرآن نیز از باکره بودن مریم یاد شده است. عیسی فرزند مریم نشان از قدرت خداست. ما باید همدیگر را حمایت کنیم. ما یک خدا داریم که او را می‌پرستیم. ما پیروان مسیحیت و اسلام باید با هم کار کرده و از یکدیگر حمایت نموده و برای داشتن جهانی امن و راحت فکر کنیم.

در این کنفرانس سفرای بولیوی، پاراگوئه و نماینده مجارستان ضمن ارائه آمارهایی در رابطه با حقوق، نقش و جایگاه زنان در جامعه و از نگاه قانون اساسی در کشورهای خود پرداختند و اینکه باید به زنان، میدان و زمینه بیشتری جهت ایفای نقش در مناصب بالای جامعه از جمله در دیپلماسی داد. آنها اذعان داشتند اینکه تعداد زیادی از زنان در جهان به عنوان سفیر و نماینده کشورها حضور دارند و در واتیکان تعدادی از سفرا زن هستند گویای ظرفیت و پتانسیل زن‌ها می‌باشد که البته در برخی کشورها از رئیس دولت تا مقام وزیر و سایر سمت‌ها در دست زنان است و این باید گسترده‌تر شود.

اخرین سخنران این نشست خانم زهرا سبیتی محقق لبنانی ایرانی بود که در خصوص جایگاه زنان در اسلام و بحث حجاب و اهمیتی که اسلام به زن و مادر قائل است مطالبی ایراد کرد.

برگزاری کنفرانس مریم (س)، پلی بین اسلام و مسیحیت در واتیکان

برگزاری کنفرانس مریم (س)، پلی بین اسلام و مسیحیت در واتیکان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha