دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد

حجت‌الاسلام والمسلمین نظری منفرد در مراسم بزرگداشت آیت‌الله امامی کاشانی در مسجد اعظم قم، ایشان را مورد اعتماد امام راحل (ره) و رهبر انقلاب اسلامی از روزهای آغازین انقلاب تا پایان عمر این عالم ربانی دانست و گفت: ما خطبه‌های نماز جمعه آیت‌الله امامی کاشانی را فراموش نمی‌کنیم که بسیار تاثیرگذار و توأم با معنویت بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، مجلس بزرگداشت آیت‌الله امامی کاشانی (ره) شامگاه امروز جمعه ۱۸ اسفند پس از نماز مغرب و عشاء از سوی نهادهای حوزوی در مسجد اعظم قم برگزار شد.

در این مراسم که از سوی جامعه مدرسین، شورای عالی حوزه علمیه، مجلس خبرگان رهبری، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، مدرسه عالی شهید مطهری، آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) و بیت مرحوم آیت‌الله کاشانی برگزار شده بود، نمایندگان قوای سه‌گانه، بیوت مراجع عظام تقلید، علما، طلاب و عموم مردم ولایتمدار شرکت کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد طی سخنانی در این مراسم، با قرائت آیه ۷۰ سوره نحل «وَاللَّهُ خَلَقَکُمْ ثُمَّ یَتَوَفَّاکُمْ وَمِنْکُمْ مَنْ یُرَدُّ إِلَی أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِکَیْ لَا یَعْلَمَ بَعْدَ عِلْمٍ شَیْئًا» گفت: عمر یک سرمایه نفیس است که فقط یک بار در اختیار انسان قرار داده می‌شود.

وی افزود: ما انسان‌ها برای فعالیت اقتصادی خود با اهالی فن و نخبگان اقتصاد مشورت می‌کنیم، اما به این فکر کرده‌ایم که عمر خود را در چه مسیری بگذرانیم که در پایان زندگی دچار افسوس نشویم؟

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نظری منفرد با قرائت آیات ۹۹ و ۱۰۰ سوره مومنون «حَتَّی إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحًا فِیمَا تَرَکْتُ کَلَّا إِنَّهَا کَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِنْ وَرَائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلَی یَوْمِ یُبْعَثُونَ» گفت: وقتی انسان به مرز برزخ می‌رسد تازه متوجه می‌شود که عمر خود را بیهوده تلف کرده و خواستار بازگشت به دنیا می‌شود اما به او می‌گویند عمر تو تمام شده است و قابل بازگشت نیست.

وی با اشاره به عظمت بالای شب و روزهای پایانی ماه شعبان افزود: عده‌ای از مردم متاسفانه تا پاسی از شب در خیابان‌ها پرسه می‌زنند و عظمت این ایام را درک نمی‌کنند. بسیاری از ما به دنبال تمام شدن هفته و ماه و سال هستیم ولی نمی‌دانیم که عمر انسان یک متاع گرانبها است و اگر از آن به درستی استفاده نکنیم در روز قیامت باید پاسخگو باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین نظری منفرد با تاکید بر اینکه باید ببینیم اولیای الهی و عالمان بزرگ دین عمر خود را چگونه هزینه کرده‌اند، گفت: در کتب اخلاقی آمده است صفت بخل یکی از صفات ناپسند است اما همین صفت در یک جا استثناء شده و آن در مورد عمر است؛ انسان باید نسبت به عمر خود بخیل باشد.

وی مناجات شعبانیه را از قلل ادعیه‌ی شیعیان دانست و تصریح کرد: فرازهای ملکوتی مناجات شعبانیه خارج از فکر و اندیشه ماست و اگر معصومین (ع) نبودند ما نمی‌دانستیم با خداوند چگونه صحبت کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نظری منفرد با اشاره به فرمایش حضرت امیر (ع) که «أشَدُّ الغُصَصِ فَوتُ الفُرَصِ»، سخت ‌ترین اندوه‌های زندگی از دست ‌رفتن فرصت‌هاست، خاطرنشان کرد: قدر شب و روزهای پایانی ماه شعبان را بدانیم. ما باید خود را برای خدا خالص کنیم تا صلاحیت جلوس بر مائده‌ ماه رمضان را داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین نظری منفرد، آیت‌الله امامی کاشانی را مورد اعتماد امام راحل (ره) و رهبر انقلاب اسلامی از روزهای آغازین انقلاب تا پایان عمر ایشان دانست و گفت: ما خطبه‌های نماز جمعه آیت‌الله امامی کاشانی را فراموش نمی‌کنیم که بسیار تاثیرگذار و توأم با معنویت بود.

وی با بیان اینکه آیت‌الله امامی کاشانی به آنچه می‌گفت عمل می‌کرد، افزود: زندگی ایشان ساده بود و ارادت بسیار خاصی به حضرت ولی‌عصر (عج) داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین نظری منفرد در ادامه به نقل قولی یکی از کسانی که در لحظات پایانی عمر مرحوم آیت‌الله امامی کاشانی کنار ایشان بوده است اشاره کرد و گفت: آیت‌الله امامی کاشانی در لحظات آخر عمر خود مناجات شعبانیه می‌خواندند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر انسان عمر خود را اینگونه مانند علمای بزرگ سپری کند، حتی اگر به پیری هم برسد باز هم نشاط دارد و پشیمان نخواهد بود اما اگر به بطالت بگذراند، نه تنها در پایان عمر بلکه در سراسر زندگی مبتلای به عذاب وجدان و افسردگی خواهد بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha