یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
عالی

حوزه/کارشناس دینی گفت: آرامش و نشاط ابتدا در دورن انسان است و برخی در بالاترین ابتلائات آرامش و طمأنینه دارند، این در حالی است که ما نمی توانیم بلاها را دفع کنیم، اما می توانیم خود را به گونه ای درست کنیم که آرامش و نشاط داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین مسعود عالی، امروز در برنامه یک روز بهاری که در جوار آستان مقدس حضرت زینب اخت الرضا(ع) در اصفهان برگزار شد با اشاره به نیاز به آرامش و نشاط در زندگی به عنوان نیازهای اصیل و واقعی انسان اظهار داشت: در دنیای ماشینی زندگی می کنیم که زندگی ها آسان شده و دستگاه ها آسانی آورده اند، اما آسایش به همراه خود نیاورده اند و اضطراب ها و افسردگی ها بیشتر شده است.

وی افزود: آرامش و نشاط ابتدا در درون انسان است و برخی در بالاترین ابتلائات آرامش و طمأنینه دارند، این در حالی است که ما نمی توانیم بلاها را دفع کنیم، اما می توانیم خود را به گونه ای درست کنیم که آرامش و نشاط داشته باشیم.
این کارشناس دینی به بیان راهکار ایجاد نشاط و آرامش درونی پرداخت و گفت: تردیدی نیست اگر فردی بخواهد این صفات را درون خود رشد دهد باید تکیه گاه محکم داشته باشد و فردی که تکیه آن خدا باشد و خدا در زندگی آن حضور داشته باشد هیچ نقطه ای از زندگی ناامید نشده و دچار کسالت و اضطراب نمی شود.
وی اضافه کرد: خدا می فرماید " اذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ " اگر فردی این باور را در زندگی داشته باشد آخر خط و بن بست ندارد، البته مهم این است که اعتقاد قوی باشد تا در بحران ها و سختی ها بتواند انسان را نگه دارد.

این خطیب داشتن اعتقادات قوی در هنگام ناخوشی ها و توکل به خدا را ضامن حفظ آرامش و نشاط عنوان کرد و ادامه داد: مهم این است که انسان بتواند در سختی ها و بحران توکل داشته باشد و مهم این است که انسان باورهای خود را محکم نموده و خداوند در همه زندگی حضور داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از خصوصیات دین ما این است که معنویت و مذهب را گوشه و بخشی از زندگی نمی داند، بلکه باید بندگی خدا در تمام زندگی باشد، در مقابل برخی از ادیان تحریف شده معنویت و خدا را برای بخشی از زندگی می دانند و دنیای سکولار فعلی این گونه است.

حجت الاسلام و المسلمین عالی با تاکید بر حضور دین و خدا در تمام زندگی تصریح کرد: این مسئله تمرین می خواهد و یکی از کارهایی که سبب می شود خدا در زندگی انسان حضور داشته باشد این است که در کارهای نیت باشد.
وی افزود: به تعبیر امام سجاد(ع) در دعای مکارم الاخلاق انسان باید وفور نیت داشته باشد " اللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِکَ نِیَّتِی "یعنی در همه کارها نیت داشته باشیم و لکه در غذا خوردن، کارکردن و حتی در تفریح نیز نیت وجود داشته باشد.
این کارشناس دینی عنوان کرد: نیت یعنی انسان پیچ و فرمان زندگی خود را به دست خدا بدهد و یک انگیزه الهی، انسانی و درست داشته باشد و این مسئله تمرین می خواهد.
حجت الاسلام و المسلمین عالی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) درباره نیت گفت: حضرت می فرمایند، اگر کسی به هنگام خواب نیت کند چند دقیقه برای سحر از خواب برخیزد و نتواند بلند شود ، " یَکتُبُ نَفَسَهُ تَسبیحا " تا صبح نفس های آن را ذکر می نویسند، لذا به آن اموری که انسان حساب آن را نمی کند خداوند حساب می کند و حساب خداوند با حساب ما متفاوت است.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha