شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نجمی پور

حوزه/ امام جمعه نهبندان با بیان این‌که ماه رمضان بهترین فرصت برای تمرین رعایت حق الناس است،گفت: کسانی هستند که عزم خود را جزم می‌کنند در این ماه دروغ نگویند، تهمت نزنند، رشوه نگیرند و عده زیادی هم سال خمسی خود را ماه رمضان قرار می‌دهند تا دارایی شأن را از حقوق الهی پاک کنند و اینها همه رفتارهای پسندیده‌ای که ای کاش در تمام طول سال، حفظ کنند.

حجت الاسلام احمد نجمی‌پور امام جمعه نهبندان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری"حوزه"در بیرجند ضمن اشاره به اهمیت ماه مبارک رمضان در روایات مختلف،اظهار کرد:در روایتی از پیامبر اکرم(ص) آمده است که"لَوْ یَعْلَمُ الْعَبْدُ ما فِی رَمَضانِ لَوَدَّ اَنْ یَکُونَ رَمَضانُ السَّنَة" اگر بندگان از برکت ها و حقایق ماه رمضان آگاهی می یافتند، آرزو می کردند که رمضان یک سال باشد.
"اِنَّ اَبْوابَ السَّماءِ تُفْتَحُ فی اَوَّلِ لَیْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضانِ وَ لا تُغْلَقُ اِلی آخِرِ لَیْلَةٍ مِنْهُ". به راستی که درهای آسمان در شب اول رمضان باز می شود و تا شب آخر ماه بسته نمی شود.

وی همچنین ضمن اشاره به سخنی از امام علی(ع) مبنی بر "لَا تَقُولُوا رَمَضَانَ وَ لَکِنْ قُولُوا شَهْرُ رَمَضانَ فَإِنَّکُمْ لَا تَدْرُونَ مَا رَمَضَان‏"،تصریح کرد: امام علی(ع) فرموده‌اند"نگوئید رمضان بلکه بگویید ماه رمضان زیرا شما نمی دانید چیست رمضان؟
امام جمعه نهبندان ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) فرموده‌اند روزی، پیامبر خدا(ص) برای ما خطبه خواند و فرمود:« ای مردم! همانا ماه خدا، همراه با برکت و رحمت و آمرزش، به شما روی آورده است؛ ماهی که نزد خدا برترینِ ماه هاست و روزهایش برترینِ روزها،شب هایش برترینِ شب ها و ساعاتش برترینِ ساعات است،ماهی است که در آن به میهمانی خدا دعوت شده اید و از شایستگانِ کرامت الهی قرار داده شده اید.نَفَس هایتان در آن، تسبیح است، خوابتان در آن، عبادت، عملتان در آن، پذیرفته و دعایتان در آن، مورد اجابت است.

حجت الاسلام نجمی‌پور با اشاره به تاکید پیامبر(ص) در اخرین روزهای ماه شعبان،خاطرنشان کرد:ایشان در اخرین روزهای ماه شعبان فرمودند: کم کم سفره سراسر رحمت و جود و بخشش رمضان چیده می‌شود،ماهی که میزبان سفره طعامش خداست و بندگان را به میهمانی بزرگی فرا می‌خواند،میهمانی که هر دم و بازدمش برای میزبان سرشار حسنه و و بخشش گناهان است.
وی ادامه داد:آری رمضان، آفریده‌های خدا را بـه ضیافت عشق و مناجات عاشقانه با معبود دعوت می‌کند،سفره‌ای که بـه وسعت بخشندگی خداست پهن شده و میزبان آن شدن دلی پاک و نگاهی ناب می‌طلبد تا دعوت صاحبخانه را لبیک گوییم و ریزه‌خوار این خان پر نعمت الهی شویم.

امام جمعه نهبندان با بیان این‌که ماه رمضان فرصتی برای تغییرات ماندگار و اساسی در زندگی افراد است،تصریح کرد: عادت‌ها در صورت مداومت و تکرار، باعث شکل گرفتن رفتارها می‌شوند و فقط رفتارهای مداوم، به سبک زندگی تبدیل خواهند شد،با این توصیف، رمضان فرصت مناسبی است تا در سایه تمرین یک ماهه ترک رفتارهایی که در طول سال انجام می‌دهیم و آمادگی لازم را برای کنار گذاشتن همیشگیِ آن رفتار به دست آوریم تا زمینه جایگزین کردن سبک زندگی مطلوب و سالم و اسلامی، به وجود بیاید.

نظم و برنامه ریزی در کارها، یکی از رموز موفقیت انسان‌های بزرگ است
حجت الاسلام نجمی‌پور خاطرنشان کرد: حتماً در بین اطرافیان خود کسانی را دیده‌اید که با آغاز ماه رمضان، قرآن‌ها را از کمدها و کتابخانه‌ها بیرون می‌آورند و روزی یک جز می‌خوانند اما در طول سال حتی‌صفحه‌ای از قرآن را باز نمی‌کنند، توصیه کارشناسان به این‌گونه افراد این است که لطفاً این عادت پسندیده را ترک نکنند و هر شب، نگاهی به قرآن بیندازید و حداقل یک صفحه را بخوانید. قطعاً ارتباط مداوم با قرآن در تمام طول سال، یک موهبت الهی است.

وی در ادامه با اشاره نظم در وعده‌های غذایی به عنوان یکی از موارد مورد توجه در ماه مبارک رمضان،ابراز کرد: نظم و برنامه ریزی در کارها، یکی از رموز موفقیت انسان‌های بزرگ است و موجب استحکام عمل و صرفه جویی در وقت می‌شود و متخصصان تغذیه هم خواب و خوراک منظم را یکی از عوامل اصلی سلامتی می‌دانند.

امام جمعه نهبندان همدلی و همراهی اعضای خانواده در ماه مبارک رمضان را، یکی دیگر از برکات این ماه دانست و یادآور شد:متأسفانه افراد زیادی در برخی از خانواده‌ها برای غذا خوردن، سر یک سفره حاضر نمی‌شوند و هر کسی طبق میل خودش زمان غذا را تعیین می‌کند، اما در ماه رمضان همه خانواده مقیدند که بر سر یک سفره حاضر شوند و در کنار هم غذا بخورند و در واقع همین نکته موجب همدلی و همراهی اعضای خانواده با یکدیگر می‌شود .
حجت الاسلام نجمی‌پور ادامه داد: ویژگی‌های مثبت این همدلی و همکاری با خانواده آنقدر زیاد است که خود را ملزم کنیم در بقیه اوقات سال هم این رفتار را داشته باشیم.

وی از بهبود روابط اجتماعی در ماه مبارک رمضان به عنوان دیگر برکت ماه مبارک رمضان یاد کرد و متذکر شد: افراد در ماه مبارک رمضان به خاطر احترام به روزه، مهربان‌تر می‌شوند و از دروغ و غیبت و ادای کلمات زشت و فحش دوری می‌کنند و این گونه است که تعارضات اجتماعی کمتر می‌شود و روابط بهبود می‌یابد.

استاد حوزه مهمانی دادن و مهمانی گرفتن را از ساز و کارهای زیربنایی تقویت ارتباطات اجتماعی دانست و افزود: در پی این امر، محبت و دوستی‌ها عمیق‌تر و از اختلافات و کدورت‌ها کاسته می‌شود و همچنین در رمضان هم مراسم و مهمانی‌های افطاری، زمینه‌ای برای دید و بازدید است و باعث تقویت صله رحم می‌شود.

ماه رمضان به عنوان بهترین فرصت رسیدن به قله کمال انسانی است

حجت الاسلام نجمی‌پور با بیان این‌که ماه رمضان بهترین فرصت برای تمرین رعایت حق الناس است،عنوان کرد: کسانی هستند که عزم خود را جزم می‌کنند در این ماه دروغ نگویند، تهمت نزنند، رشوه نگیرند و عده زیادی هم سال خمسی خود را ماه رمضان قرار می‌دهند تا دارایی شأن را از حقوق الهی پاک کنند و اینها همه رفتارهای پسندیده‌ای که ای کاش در تمام طول سال، حفظ شود.

وی از ماه رمضان به عنوان بهترین فرصت رسیدن به قله کمال انسانی یاد کرد و گفت:یکی از دستورات صریح و نشانه واضح عبودیت در دین اسلام که در متون دینی بیان شده است فریضه روزه در ماه مبارک رمضان است.
این استاد حوزه و دانشگاه روزه را از واجبات بزرگ الهی و یکی از فروعات دین مبین و در واقع جزء ارکان مهم اسلام دانست و اذعان داشت:آنچه مسلم است آن است که چنانچه انسان مسلمان و روزه‌دار خود را در مسیر الطاف بی‌پایان خداوند قرار دهد از الطاف بی کران الهی برخوردار خواهد شد.

امام جمعه نهبندان همچنین از ماه رمضان به عنوان زمینه و بستری برای انسان شدن یاد کرد و گفت:در فضای رمضان است که انسان موحد با وجود حق، انس و ارتباط برقرار می‌کند و از جانب دیگر با دست یابی به صفای باطن و نور معنویت زمینه رشد و تکامل خود را در نظام هستی فراهم می سازد.

حجت الاسلام نجمی‌پور ضمن اشاره به این‌که ماه رمضان از نظر زمانی یکماه است اما دائره اش گسترده است و کسی که بهره نبرد مغبون است،اذعان داشت: رمضان ماه فرصت یابی است ماه آشتی با خداست،ماه نظم و برنامه ریزی است،
ماه تقوا و تقویت اراده هاست،غروب چشمت سیاهی می رود و تشنگی بر تو غالب می شود اما اراده می کنی آب نمی نوشی پس دنبال حرام نرو، گناه نرو، اعتیاد نرو، لقمه حرام نرو.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان این‌که ماه رمضان بهترین فرصت برای تمرین حسن خلق است،بیان کرد:بالاترین عبادت در ماه مبارک رمضان این است که بکوشیم در این ماه معصیت خدا را انجام ندهیم و گناهی از ما صادر نشود.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان اضافه کرد: یکی از صفات خوبی که می‌شود در ماه ضیافت الهی تمرین کنیم تمرین خوش اخلاقی است و افراد و خانواده‌ها نباید از اهمیت این موضوع غفلت کنند.

انتهای پیام/۱۴

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha