یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
علوی

حوزه/استاد اخلاق حوزه علمیه و کارشناس مسایل دینی تصریح کرد: کنترل نگاه زمینه ساز برکات معنوی بسیاری برای انسان است که در روایات اهل بیت(ع) به برخی از آن ها اشاره شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد باقر علوی تهرانی طی سخنانی در جمع نمازگزاران مسجد امیر تهران اظهار داشت: از جمله آثار و برکات کنترل نگاه همین فرمایش نورانی امیرالمؤمنین(ع) است که فرمود فردی‌که چشم خود را از نگاه غیرضروری نگه دارد به قلبش ایمنی داده است و البته رسول الله (ص) نیز در کلامی تأکید می فرمایند که چشمی که کنترل داشته باشد عجایب را می‌بیند.

وی با اشاره به این که ماه مبارک رمضان ماه تقویت اراده هاست، افزود: از جمله ویژگی ها و صفات زشت برای انسان از نگاه قرآن کریم، ضعف اراده انسان است که در سوره نساء آیه ۲۸ مطرح شده است.

وی همچنین با بیان این که قوه شهویه در وجود آدمی دارای مصادیقی است، گفت: مهم‌ترین آنها یکی شکم و قوای جنسی است. پیامبر اعظم(ص) فرمودند کسی‌که از شر شکم و از شر امر جنسی و از شر زبان محفوظ بماند، از همه بدی‌ها محفوظ است. حضرت رسول(ص) همچنین در جای دیگری بیان می دارند دو مورد از مهمترین عواملی که افراد امت من را به جهنم می‌برند، شکم و قوای جنسی هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی ادامه داد: حضرت باقر (ع) می‌فرمایند؛ برترین بندگی خدا، میانه‌روی در شکم و قوای جنسی است. امیرمومنان امام علی (ع) فرمودند برترین بندگی، نگه داشتن قوه شهویه در نقطه اعتدال (عفت) است. امام صادق (ع) نیز فرمودند؛ جز این نیست که شیعیان من کسانی هستند که خواسته شکم و خواسته جنسی را در حد عفت اداره کنند.

وی با اشاره به این که نگاه، مهم‌ترین عامل است چون نگاه در اختیار فرد است، تصریح کرد: نگاه ناپاک اولین گام برای ورود به پاسخ‌دهی بی‌حد و مرز حدود الهی و مجوزات عقلی در مسائل جنسی است. یحیی بن زکریا فرمود؛ مرگ نزد من بهتر از نگاه غیرضروری است. امیرمومنان امام علی (ع) می‌فرمایند؛ کوری چشم بهتر از چشم‌چرانی است و باز فرمودند؛ به آن چیزی که جایز نیست خیره خیره نگاه نکن. کسی‌که چشمش را بسته باشد ورود به روابط نامشروع پیدا نمی‌کند.

استاد اخلاق حوزه همچنین در پاسخ به این سوال که خداوند متعال چشم را برای چه خلق کرده است، گفت: امیرمومنان امام علی (ع) فرمودند؛ هر قطره اشکی که از چشم انسان از خوف خدا سرازیر شود، دریایی از آتش شعله‌ور را خاموش می‌کند. رسول اکرم فرمودند؛ کسی‌که بخاطر پشیمانی از گناه به گونه‌ای گریه کند که محاسنش از اشک خیس شود، خدا صورت او را بر آتش حرام می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha