سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
ناصر رفیعی

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که گاهی در کوچک‌ترین فرصت‌های بندگی، نعمتی بزرگ و برکاتی عظیم نهفته است، گفت: گاهی در زندگی انسان ابوابی از فرصت‌ها باز می‌شود که نباید به‌راحتی از کنار آن عبور کرد از این رو آیات و روایات زیادی بر شتاب برای درک فرصت‌ها تصریح می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی معارفی ظهر بیست و سومین روز ماه مبارک رمضان در حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به پاسداشت روز قدس بر اهمیت یاری ملت مظلوم فلسطین تأکید و در تبیین درس‌هایی از قرآن، به فرازهایی از آیات ۵۴ و ۵۵ سوره روم اشاره نمود و خاطرنشان کرد: در قرآن کریم گفت‌وگوهای زیادی راجع به قیامت نقل شده است و در این دو آیه گفتگوی بین مجرمان و مؤمنان را در قیامت نقل شده است.

وی با بیان این که مراد از مجرم در آیه ۵۴ سوره روم شامل کافر، مشرک و گنهکاران می‌شود، اظهار داشت: قرآن کریم در آیه ۵۵ سوره روم می‌فرماید؛ «وَیَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ یُقْسِمُ الْمُجْرِمُونَ مَا لَبِثُوا غَیْرَ سَاعَةٍ کَذَلِکَ کَانُوا یُؤْفَکُونَ»، و روزی که قیامت برپا شود، مجرمان سوگند یاد می‌کنند که جز ساعتی (در عالم برزخ) درنگ نکردند! این‌چنین از درک حقیقت بازگردانده می‌شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی به سوگندهای مشرکین و کفار در آیات قرآن اشاره و با بیان اینکه آیات زیادی در قرآن عذر انسان‌ها در روز قیامت را تبیین نموده است، خاطرنشان کرد: گرفتاران روز قیامت سعی می‌کنند تا با قسم دروغ و توجیهاتی از زیر بار عقوبت الهی فرار کنند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت فرازهایی از بهانه‌ها و توجیهات مشرکین و کفار در روز قیامت را موردتوجه قرار داد و ابراز داشت: فرصت‌سوزی یکی از آسیب‌هایی است که انسان را گرفتار می‌سازد؛ نباید با غفلت، بیهودگی و فردا، فردا کردن خود را گرفتار بهانه‌های مجرمان قیامت سازیم.

وی ضمن اشاره به روایتی از مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام با بیان این که واحد عمر نفس‌های لحظه‌ای انسان بوده، زمان هیچگاه منتظر انسان نمی‌ماند، ابراز داشت: عمر مهم‌تر از درهم و دینار است و باید فرصت‌ها را پیش از آن که گرفتار غم و اندوه شویم، غنیمت شمرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی استغفار را مهم‌ترین پایه رهایی انسان از ظلم و گناه توصیف نمود و اذعان داشت: خدای متعال در قرآن کریم می‌فرماید؛ «وَالَّذِینَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَکَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَنْ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ یُصِرُّوا عَلَی مَا فَعَلُوا وَهُمْ یَعْلَمُونَ»، و آنها که وقتی مرتکب عمل زشتی شوند، یا به خود ستم کنند، به یاد خدا می‌افتند؛ و برای گناهان خود، طلب آمرزش می‌کنند و کیست جز خدا که گناهان را ببخشد؟ و بر گناه، اصرار نمی‌ورزند، با اینکه می‌دانند.

وی ایجاد آرزوهای طولانی و تأخیرانداختن توبه را بارزترین حربه شیطان برای مقابله با رهایی انسان از آثار گناهان دانست و اذعان داشت: فرصت‌سوزی و ازدست‌دادن فرصت‌هایی که می‌تواند زندگی انسان را در مسیر معرفت الله قرار دهد، از جمله آثار گرفتاری در وسوسه‌های شیطانی است که مجرمان را گرفتار می‌سازد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر جوانی، سلامت و فراغت را از فرصت‌های بزرگ زندگی انسان دانست و خاطرنشان کرد: تا سالمیم، جوانیم و فراغت داریم باید قدر فرصت‌ها را بدانیم؛ فرصت‌هایی که جوانان با مشغولیت در فضای مجازی از دست می‌دهند، انسان را آزرده می‌سازد.

وی بر اهمیت فرصت‌یابی و فرصت‌سازی برای مقابله با فرصت‌سوزی‌ها تأکید نمود و خاطرنشان کرد: در زندگی انسان ابوابی از فرصت‌ها باز می‌شود که نباید به‌راحتی از کنار آن عبور کرد، روایات اسلامی بر شتاب برای درک فرصت‌ها تصریح می‌کنند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به فرازهایی از آیات و روایات در تبین غبطه و حسرت مجرمین نسبت به مؤمنین اشاره نمود و یادآور شد: علما از فرصت‌های کوچک و گاه ناچیز و سوخته حداکثر بهره‌برداری را نموده، آثار فاخر و ارزشمندشان را عموماً در این فرصت‌های کوتاه و ناچیز خلق نموده‌اند.

وی بر کسب دانش و اهمیت مطالعه و رسیدن به معرفت در زندگی تصریح و با تأکید بر این که مجرمین روز قیامت قسم دروغ می‌خورند که فرصت و وقت اصلاح نداشتیم، خاطرنشان کرد: گاهی در زندگی انسان‌ها فرصت‌های طلایی و ویژه‌ای رقم می‌خورد که باید قدر آنها را بدانیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی به فرازهایی از کتاب ارشاد القلوب دیلمی اشاره نمود و اذعان داشت: گاهی در کوچک‌ترین فرصت‌های بندگی، نعمتی بزرگ و برکاتی عظیم نهفته است؛ نباید فرصت‌های هرچند کوچک و ناچیز را نادیده بگیریم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha