دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
ابوبکر شعبانوویچ مفتی اعظم مسلمانان بلاروس

حوزه/ مفتی اعظم مسلمانان بلاروس گفت: در دیدار با افرادی از کشورهای عربی، این سوال را می‌پرسم که چرا با وجود شما، پرچم حمایت از فلسطین و روز قدس باید به دست انقلاب اسلامی و امام خمینی برافراشته شود؟!

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، ابوبکر شعبانوویچ مفتی اعظم مسلمانان بلاروس در گفت‌وگوی حجت الاسلام والمسلمین احمد اولیایی با او در مسجد جامع مینسک (پایتخت بلاروس) با بیان اینکه ایران تنها کشوری است که به طور واقعی از فلسطین حمایت می‌کند، ضمن ستودن رویکرد مقام معظم رهبری در حمایت از مظلومان، ‌اظهار داشت: با افرادی از کشورهای عربی که دیدار دارم این سوال را می‌پرسم که چرا با وجود شما، روز قدس و پرچم حمایت از فلسطین به دست انقلاب اسلامی و امام خمینی برافراشته شود؟! چرا ساکتید؟!

تعجب مفتی اعظم مسلمانان بلاروس از سکوت عرب‌ها در قبال مسئله فلسطین

او اهل تعامل است و در جلسات و برنامه‌ها شرکت می‌کند، با بزرگان ادیان دیگر گفت‌وگو می‌کند و حتی یک برنامه ثابت در تلویزیون بلاروس هم دارد.

این مسجد نیز حدود پانصد سال قدمت دارد و به دست ترکیه بازسازی شده است. علیرغم نگاه‌هایی که ممکن است در باب دین‌گریزی یا اسلام‌گریزی وجود داشته باشد، به طور میانگین هفته‌ای سه نفر در این مسجد بنا به گفته مسئولان به دین اسلام تشرف پیدا می‌کنند. در طول ماه رمضان هر شب سفره افطار در اینجا برقرار است و امام‌های متعددی از این مسجد برای تبلیغ ماه رمضان به سراسر بلاروس رفته‌اند.

شب‌های قدر در مینسک

مینسک پایتخت بلاروس است، کشوری در اروپای شرقی و در همسایگی روسیه، اکراین و لهستان. بلاروس کشوری کوچک اما زیباست با مردمی آرام و مهربان. کشوری که در جنگ جهانی دوم حدود دو میلیون کشته داده است و همین باعث توجه به تاریخ جنگ و ارج نهادن مقام کشته شدگان در این کشور شده است.

بیش از دویست دانشجوی ایرانی در اینجا درس می خوانند که بیشتر آنها در رشته پزشکی و دندانپزشکی تحصیل می‌کنند. انجمن اسلامی دانشجویان مسلمان در مینسک در تلاش است ارتباط مذهبی و ملی این دانشجویان قطع نشود و لذا با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلاروس برنامه‌هایی را اجرا می‌کنند.

در همین راستا امسال برنامه‌های شب‌های قدر با حضور حجت الاسلام و المسلمین احمد اولیایی در مینسک برگزار شد. همچنین دعای کمیل، جلسات ویژه بانوان، گفت‌وگو با دانشجویان و نماز جماعت از دیگر برنامه‌های ماه رمضان امسال در مینسک بوده است.

ایرانی‌های خارج از کشور به ویژه هموطنانی که همچنان علاقه‌های مذهبی و وطن دوستی خود را حفظ کرده‌اند، سرمایه‌های قابل توجهی هستند که هم می‌توانند ارتباطات بین المللی ایران را امتداد بخشند، هم سفیرانی جهت معرفی ایران و اسلام باشند و هم به کشور در تخصص‌های مختلف خدمت کنند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در مینسک این مهم را درک کرده و با همکاری انجمن، ارتباط خوبی با ایرانیان بلاروس به ویژه دانشجویان برقرار کرده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha