سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجاب اسلامی

حوزه/ کارشناس ستاد راهبری عفاف و حجاب گفت: متاسفانه تحلیلی که در میان برخی نخبگان رایج است انکار وجود دست‌های پشت پرده در این مسئله است و بیشتر تلاش می‌کنند تا وضعیت حجاب را تنها محصول عوامل داخلی بدانند چنین تحلیلی قطعا یک خطای راهبردی است.

مریم اردویی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در رابطه با بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در مورد حجاب عنوان کرد: بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان یکی از جامع‌ترین بیانات ایشان در رابطه با چالش‌های حجاب بود که مدت زمان بیشتری نسبت به دفعات قبل به تبیین این مسأله پرداختند.

وی ادامه داد: یکی از نکات مهم و شاید متفاوتی که این بار به آن اشاره کردند در رابطه با مسئولیت خود زنان کم حجاب بود. ایشان علیرغم بیان اینکه همه مسئول هستند اما تأکید کردند که خود زنان مسئولیت‌شان بیشتر از همه است. این تاکید در واقع خط بطلانی بر بسیاری از تحلیل‌ها بود که تلاش می‌کنند عاملیت خود زنان کم‌حجاب یا کشف حجاب کرده را کان لم یکن قلمداد کنند و همه را به جز خود زن مسئول بدانند.

کارشناس ستاد راهبری عفاف و حجاب بیان کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل کم‌حجابی که نوعی ناهنجاری رفتاری محسوب می‌شود را به نوع شناخت فرد از خدا و مرتبط با اصل توحید است. متاسفانه ما در فهم از توحید دچار ایرادات جدی هستیم. رهبر معظم انقلاب در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی به تبیین توحید می‌پردازند، توحیدی که هنوز در کتب حوزه و دانشگاه راه پیدا نکرده است.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در همین کتاب به این مطلب اشاره می‌کنند: «اگرچه در مکتب خانه‌ها، مدرسه، حوزه، دانشگاه به بچه ها می‌آموزند که خدا یکی است و دو نیست لیکن غالبا موحدین از شناخت وجهه‌های گوناگون توحید تا سنین نزدیک به رحلت از این جهان هم چیزی درست نمی‌دانند.» در واقع توحیدی که ایشان تبیین می‌کنند توحیدی است که مسئولیت‌آور است هم در ساحت تکالیف فردی و هم اجتماعی. به عنوان مثال مدتی پیش یک نظرسنجی در تهران منتشر شد که از افراد سوال شده بود چقدر حضور خداوند را در زندگی احساس می‌کنند و حدود 88 درصد بانوان ضعیف‌الحجاب گفته بودند این حضور را بیشتر احساس می‌کنند. اما سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که کدام خدا؟

اردویی در رابطه با تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حل مشکلات زنان به دست زنان اظهار کرد: مخاطب بیانات اخیر زنان ضعیف‌الحجاب بودند که مسئولیت‌شان بیشتر از بقیه است. استاد صفائی حائری بیانی در این رابطه دارد: «مادام که تلقی ما از خویش عوض نشود، حجاب هیچ مفهومی نخواهد داشت و چیزی جز کفن سیاه و قبرستان‌ خانه و مرگ نشاط زندگی و نابودی شادی‌ها عنوان نخواهد گرفت. زیربنای حجاب، همین دگرگون کردن بینش و عوض کردن تلقی و برداشت‌هاست. آن وقت آنچه سخت و رنج‌آلود است، شیرین و مطلوب خواهد شد و راحت و آسان خواهد گردید.» و در جای دیگری می‌گوید: «مسئله این نیست که من پاکم، مسئله این است که اگر کسی با عمل من گندید ناچار گند او به من هم سرایت می‌کند.» به عبارتی اگر کسی به این درک برسد که در محیط اجتماعی دارای مسئولیت است و رفتارهای او می‌تواند در سرنوشت دیگران تأثیر بگذارد در بسیاری از رفتارهای خود تجدید نظر می‌کند؛ ویژگی که در دنیای مدرن و رواج فردگرایی به شدت ذبح شده است.

وی در رابطه با کلید واژه «چالش تحمیلی حجاب» اضافه کرد:‌ متاسفانه تحلیلی که در میان برخی نخبگان رایج است انکار وجود دست‌های پشت پرده در این مسئله است و بیشتر تلاش می‌کنند تا وضعیت حجاب را تنها محصول عوامل داخلی بدانند و از همین رهگذر تنها راهکارشان انجام کارهای فرهنگی است.

فعال رسانه تاکید کرد: چنین تحلیلی قطعا یک خطای راهبردی است؛ زیرا دست‌های استعمار همیشه به دنبال حذف چادر زن مسلمان ایران بوده است. به عنوان مثال در ماجرای کشف حجاب توسط رضا خان نقلی در تاریخ وجود دارد.

وی افزود: یکی از کارشناسان استعماری گفته است: «ما با اجرای این سیاست کشف حجاب در ایران نطفه‌ی آن ‌گونه رویدادها (حمایت ملکه دربار قاجار از فتوای مرجع تشیع) را خشک کردیم و برای همیشه از تکرار آن جلوگیری نمودیم.» اعترافی که هم نشان از استعماری بودن کشف حجاب دارد و هم اثرگذاری زن مسلمان و با هویت ایرانی. البته دفعات قبل نیز به این مهم بارها اشاره کرده بودند که: «مسئله صرفاً این نیست که حالا قضیه‌ حجاب را یک عده‌ای نمی‌دانند یا ملاحظه نمی‌کنند؛ نه، یک عده‌ای انگیزه دارند _ البته عده‌ کمی _ برای مخالفت و معارضه.»

وی در رابطه در رابطه با کنشگری هر گروه گفت: بانوان یکی از فعالیت‌هایی که می‌توانند انجام دهند برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی هم در دبیرستان‌ها و هم محیط دانشگاه است. متاسفانه یکی از خلأهایی که بنده در مدارس دخترانه شاهد آن هستم عدم شکل‌گیری این گفت‌وگوها و حضور افراد نخبه و اثرگذار برای پاسخگویی به انبوه سوالات و شبهاتی است که دشمن در طول ده سال حضور در مجازی و تمرکز بر موضوع حجاب تولید کرده است.

کارشناس ستاد راهبری عفاف و حجاب با بیان اینکه من مسئولیت بانوان طلبه و کنش‌گران حوزه زنان را بیش از بقیه می‌دانم، یادآور شد: متأسفانه بسیاری از نخبگان درگیر نشست‌ها و همایش‌های تخصصی در محیط‌های نخبگانی شده‌اند و کمتر به معضلات کف میدان که نیاز به جهاد تبیین دارد توجه دارند.

وی اضافه کرد: نکته‌ مهم دیگری که در بیانات ایشان وجود داشت در رابطه با فصل‌الخطاب بودن و واجب‌الاطاعه بودن قانون بود به گونه‌ای که فرقی بین فرد معتقد و غیرمعتقد در این زمینه وجود ندارد. این نکته می‌تواند به صراحت تکلیف قانون‌گذاران را در اجرایی کردن لایحه عفاف و حجاب روشن کند.

اردویی بیان کرد: این صحبت نیز خط بطلانی بر برخی تحلیل‌ها بود که معتقدند در التزام به قوانین اجتماعی اعتقاد قلبی لازم است. همچنین خط بطلانی بر روند مسموم فیلم و سریال‌ سازی‌هایی است که از زنان مکشوفه به بهانه مسیحی بودن استفاده می‌کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مطالبه گر IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    5 0
    بدتر از انکار خطای راهبردی در قضیه دست‌های پشت پرده در مسأله بی حجابی تحمیلی، مماشات و امروز و فردا کردن مسئولین دولتی و قضائی و انتظامی در برخورد با این پدیده هجوم ضد فرهنگی و ضد امنیتی بر علیه اعتقادات پاک فطری جامعه ماست.
  • هشدار IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    4 0
    واقعا نمی دانیم که دقیقا چه بر سر مسئولین ما آمده است که علیرغم هشدارهای مکرر و موضع گیریهای صریح رهبری عالی انقلاب اسلامی در مورد مسئله حجاب با محکمترین بیانات و نیز هشدارهای دلسوزان و نگرانی عموم جامعه ایمانی، کمترین تحرک و اقدام لازم برای مقابله با این پدیده زشت و پلشت سازماندهی شده از سوی سرویسهای ضد امنیتی غربی و عبری را از خود نشان نمی دهند. آیا مطالبه درباره یکی از مهمترین شبیه خونهای ضد دینی و ضد فرهنگی و ضد انسانی به محاق رفته یا اینکه چشم و گوش مسئولین مربوطه کلا بر روی این موضوع بسته شده؟ به هر حال هر چه دیرتر ورود کنند فرو رفتن جامعه در باتلاق فساد و نابودی تمدنی عمیق تر می شود که علاج آن با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد! فتاملوا!
  • اقدام عاجل IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    1 0
    سلام علیکم، با آرزوی قبولی طاعات انتظار این است که با توجه به سخنان صریح و قاطع و تعیین کننده رهبری درباره حجاب اسلامی و هجمه عامدانه به حجاب شرعی و ترویج بیحجابی و مطالبه آشکار و روشن معظم له از مسئولین دولتی و قضائی برای عمل به وظایف قانونی خود، یک مقاله تبیینی و مطالبه گرانه خطاب به روسای این دو قوه در اجرائی کردن منویات اخیر رهبری عزی داشته باشید. زیرا گویا آقایان محترم هیچ علاقه ای به بروز واکنش و عمل به وظایفشان ندارند.گذشت و مرور زمان اثر هشدارهای مهم ایشان را کمرنگ می کند پس یک مطالبه جدی نیاز است. موفق باشید.