دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
کد خبر: 1153958
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۶
معرفی‌ رشته

حوزه/ مدرس سطح۳ کلام اسلامی به معرفی و بیان اهمیت این رشته پرداخت.

اکرم قربانی قمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به آیه ۱۱سوره مجادله «یَرْفَعِ اللهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ، وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ» عنوان کرد: آموزه های نجات بخش و معارف بلند اسلام که از زبان پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه معصومین(علیهم السلام) تبیین شده و به ما رسیده، نعمتی الهی است.

وی با بیان اینکه وظیفه تبیین این آیین، در عصر حاضر، بر عهده دانشمندان و عالمان دینی از است، گفت: دین متشکل از احکام، اخلاق و اعتقادات است و آن علمی که متکفل بیان و تشریح عقلی عقاید دین است، علم کلام نام دارد.

معاون پژوهش مدرسه تخصصی کریمه اهل بیت(س) ادامه داد: در علم کلام، اصول دین همچون توحید، نبوت، امامت، معاد و عدل بررسی می‌شود. علم کلام علم‌ شرافتمندی است و از مهم‌ترین اهداف و رسالت های این علم، تبیین و تثبیت عقاید دینی و پاسخ گوئی به اشکالات و شبهات در این زمینه است.

وی افزود: رسالت یکی از شئونات انبیاء الهی بوده است، بنابراین می توان این علم را همزاد با ادیان آسمانی به شمار آورد. امام جواد علیه السلام می فرماید: «اِنَّ مَنْ تَکَفَّلَ بِأَیْتامِ آلِ مُحَمَّدٍ الْمُنْقَطِعینَ عَنْ اِمامِهِمْ، الَمُتَحَیِّرینَ فی جَهْلِهِمْ، اَلأَْسْراءِ فی اَیْدی شَیاطینِهِمْ وَ فی اَیْدِی النَّواصِبِ مِنْ اَعْدائِنا فَاسْتَنْقَذَهُمْ مِنْهُمْ وَأَخْرَجَهُمْ مِنْ حَیْرَتِهِمْ وَقَهْرِ الشَّیاطینَ بِرَدِّ وَساوِسِهِمْ وَقَهْرِ النّاصِبینَ بِحُجَجِ رَبِّهِمْ وَدَلیلِ اَئِمَّتِهِمْ، لَیُفَضَّلُونَ عِنْدَ اللّه ِ تَعالی عَلَی الْعابِدِ بِاَفْضَلِ الْمَواقِعِ بِاَکْثَرَ مِنْ فَضْلِ السَّماءِ عَلَی الاَْرْضِ وَالْعَرْشِ وَالْکُرْسِیِّ وَالْحُجُبِ [عَلَی السَّماءِ] وَفَضْلُهُمْ عَلی هذا الْعابِدِ کَفَضْلِ الْقَمَرِ لَیْلَةَ الْبَدْرِ عَلی اَخْفی کَوْکَبٍ فِی السَّماء؛ همانا کسی که متکفل ایتام آل محمد شود، آنان که از امامشان جدا شده و در جهل خود سرگردان مانده و در دست شیاطین و ناصبیان از دشمنان ما اسیر گشته اند، پس آنان را از چنگال شیاطین و دشمنان ما نجات داده و از حیرتشان بیرون برد و شیاطین و دشمنان ما را با دلایل واضح مقهور سازد، چنین کسانی نزد خداوند برترین بندگان خواهند بود...»(بحارالانوار، ج۲، ص۶)

قربانی قمی بیان کرد: در سیره ائمه علیهم السلام نیز این علم، جایگاه ویژه‌ای داشته و مورد اهتمام معصومین علیهم السلام قرار گرفته است؛ ایشان با تربیت شاگردان متعدد مبرّزی خصوصاً در عصر صادقین علیهما السلام نقش مهمّی در این جهت ایفا نموده اند؛ این مهمّ، در آثار علمی اندیشمندان اسلامی نیز مشهود بوده و سهم قابل توجه‌ای را به خود اختصاص داده است؛ زیرا این علم و شناخت مباحث و مسائل کلامی نقش موثری در تبیین و دفاع از مکتب اهل‌بیت(علیهم اسلام) دارد.

وی اضافه کرد: کلام اسلامی، علمی شرافتمند است که توانایی پاسخ مناسب و صحیح به شبهات موجود در حوزه عقاید، دفاع از عقاید حقه شیعه، آشنایی با فرق ضاله، هشیاری در تعامل با افراد و متأثر نشدن از عقاید منحرف و به صورت کلی تفکر صحیح و منطقی را به عالم دینی می دهد.

مدرس سطح۳ کلام اسلامی بیان کرد: امروزه نیز با توجه به نیاز های روز افزون بشر به معارف الهی و ضرورت پاسخ گوئی به این نیازها و دفع شبهات و تهاجماتی که بر علیه اصول اعتقادی و باورهای بنیادین اسلامی و جود دارد، ضرورت توجه جدی به این علم و آموزش آن در سطوح مختلف بیش از پیش احساس می شود از این رو لازم است که طلاب آشنایی لازم و کافی با مباحث و مسائل کلامی قدیم و جدید را داشته باشند.

وی تصریح کرد: هدف از آموزش این رشته تربیت کسانی است که بر اساس نیازهای جامعه و نظام اسلامی به تبیین، ترویج و اثبات برتری عقاید حقه شیعه و دفاع از آن ها در مقابل تهاجمات فکری بپردازند؛ زیرا با وجود شبهات جدید اعتقادی، نیازمندی به پاسخ های روز آمد و مطابق با نیاز عصر جدید، از ماموریت های حوزه های علمیه است.

معاون پژوهش مدرسه تخصصی کریمه اهل بیت(س) گفت: طول دوره این رشته سه سال تحصیلی است و بعد از گذراندن واحدها و ارائه پایان نامه، مدرک معتبر حوزه در سطح۳ (معادل کارشناسی ارشد) در حوزه دانش کلام اسلامی به طلاب اعطا می شود.

وی در رابطه با چشم انداز پرورش طلاب در این رشته اظهار کرد: تربیت طلاب با فهمی عمیق از معارف اعتقادی، ایجاد تسلط بر مبانی آراء و روش‌های مکاتب کلام اسلامی، تقویت توان پژوهشی طلاب این رشته در حوزه کلام اسلامی، ارتقاء توان پاسخگویی طلاب به نیازهای علمی و مسائل تخصصی رشته کلام اسلامی و تأمین پژوهشگر مورد نیاز و زمینه سازی جهت تولید علم و توسعه دانش در رشته کلام اسلامی از اهداف این رشته است.

قربانی قمی یادآور شد: در مدرسه تخصصی کریمه اهل بیت(س) که تحت اشراف آیت الله سبحانی و موسسه تخصصی کلام امام صادق علیه السلام قرار دارد، تلاش شده بستر و امکانات لازم جهت تحصیل پژوهش محور طلاب در رشته کلام اسلامی مهیا شود. از این رو از همه خواهران طلبه سطح ۲ که علاقه‌مند به تأمل و تحقیق در عقاید دینی و معارف اهل بیت علیهم السلام هستند، دعوت می‌شود در رشته کلام اسلامی مدرسه کریمه اهل بیت(س)، ثبت نام کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha