دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ |۱۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 17, 2024
تصاویر/ اولین نشست تخصصی جامعه وعاظ استان خوزستان

حوزه/ دکتر محمد رضا سنگری گفت: واقعه کربلاء چهار ضلع دارد که عبارتند از حماسه، پیام، عرفان و سوگ که متاسفانه بیشتر به ضلع سوگ آن پرداخته می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در اهواز، دکتر محمدرضا سنگری استاد حوزه و دانشگاه در اولین نشست جامعه وعاظ استان خوزستان بیان کرد: برگزاری این نشست ها فرصتی است که جامعه وعاظ استان خوزستان بتوانند قبل از رسیدن به ماه محرم و صفر با ابعاد، اضلاع، اهداف و گم گوشه های واقعه کربلاء آشنا شده تا بتوانند آنها را به نحو احسن به مخاطب عرضه کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه نسل جدید نسل پرسشگر و مطالبه گری بوده و به سادگی از کنار مسائل نمی گذرد باید بتوانیم به نحو احسن آنها را اقناع کنیم از این رو رسالت و وظیفه ی خطیری بر گردن وعاظ قرار دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: واقعه کربلا دو بعد دارد بعد ملکی و بعد ملکوتی. منظور از بعد ملکی ظاهر کربلاست که در این بعد ما باید نکاتی از قبیل نحوه شروع و پایان، جغرافیا، تاریخ و همراهان امام حسین(ع) در واقعه کربلاء را به نحو احسن مورد بررسی قرار دهیم.

وی ادامه داد: منظور از بعد ملکوتی اهداف و لایه های پنهان واقعه ی کربلاست که باید به درستی مورد بررسی قرار گیرند.

دکتر سنگری ابراز داشت: واقعه کربلاء چهار ضلع دارد که عبارتند از حماسه، پیام، عرفان و سوگ که متاسفانه بیشتر به ضلع سوگ آن پرداخته می شود.

وی خاطرنشان کرد: آیا میدانید چرا در واقعه کربلاء ما دو باب الحوائج داریم؟ باب الحوائج یعنی بن بست شکن که در واقعه ی کربلاء دو نفر بن بست شکن داشتیم اولین آنها حضرت قمر بنی هاشم اباالفضل العباس(ع) بود که هر وقت جنگ دچار بن بست می شد و گرفتاری برای اصحاب پیش می آمد حضور پیدا می کرد و بن بست را می شکست. دومین آنها حضرت علی اصغر(ع) بود که زمانی که کلیه ی اصحاب و یاران امام به شهادت رسیدند و امام هیچ یار دیگری نداشت و همه می گفتند دیگر راهی برای امام حسین(ع) وجود ندارد و او دچار بن بست شده وارد میدان شده و بن بست را شکست.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به وصیت نامه ی امام حسین(ع) تصریح کرد: از تمامی وعاظ تقاضا دارم وصیت نامه ی امام حسین(ع) را در منابر خود برای مخاطبین بخوانند امام حسین(ع) در این وصیت نامه چهار چیز را از خود سلب می کند و می گوید:«اِنّی لَم اَخْرُجْ اَشِراً وَ لا بَطِراً وَ لا مُفْسِداً وَ لا ظالِماً»، یعنی من آدم متکبر و خودخواه، آشوبگر و ستمگری نیستم و قصد من فساد در روی زمین نیست پس کسانی که این خصلت ها را دارند یعنی آشوبگر، ستمگر، مفسد و متکبر و خودخواه هستند حسینی نیستند.

وی افزود: امام حسین(ع) همچنین در این وصیت نامه چهار ویژگی را برای خود و قیامش می شمارد و می گوید: «خَرَجْتُ لِطَلَبِ اْلا صْلاحِ فِی اُمَّةِ جَدِّی صلی اللّه علیه و آله ارِیدُ اَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَاَنْهی عَنِ الْمُنْکَرِ وَاَسیرَ بِسِیرَةِ جَدِّی وَاَبی علی بْنِ اَبِی طالِبٍ» یعنی هدف من اصلاح مفاسد امت، امربه معروف، نهی از منکر و احیاء سنت، قانون و راه و رسم پیامبر (ص) و امام علی(ع) است. پس کسانی که امر به معروف و نهی از منکر می کنند، دنبال اصلاح جامعه هستند و سیره پیامبر و اهل بیت را احیاء و از آن پیروی می کنند حسینی هستند.

دکتر سنگری با اشاره به فرازی از خطبه ی امام حسین در ابتدای سفر خود «... إِنَّ الْحِلْمَ زِینَةٌ وَ الْوَفَاءَ مُرُوَّةٌ وَ الصِّلَةَ نِعْمَةٌ وَ الِاسْتِکْبَارَ صَلَفٌ وَ الْعَجَلَةَ سَفَهٌ وَ السَّفَهَ ضَعْفٌ وَ الْغُلُوَّ وَرْطَةٌ وَ مُجَالَسَةَ أَهْلِ الدَّنَاءَةِ شَرٌّ وَ مُجَالَسَةَ أَهْلِ الْفِسْقِ رِیبَة.»،عنوان کرد: امام حسین(ع) به ما توصیه می کند که به ۹ اصل در زندگی خود پایبند باشیم که عبارتند از بردباری، وفای به عهد، صله رحم، دوری از تکبر، عجله نکردن، دوری از بی خردی، دوری از خود برتر بینی، دوری از همنشینی با افراد پست و هم نشینی با افراد فاسق. در این خطبه امام حسین(ع) می فرمایند که؛ «بردباری زینت، و وفاء نمودن از جوانمردی است؛ ارتباط داشتن نعمت و تکبر ورزیدن از حد خود خارج شدن است؛ عجله و شتاب از بی خردی بوده و بی خردی ناتوانی است؛ خود برتر بینی باعث لغزیدن است؛ همنشینی با افراد پست موجب شر و همنشینی با افراد فاسق انسان را در موضع شک و تردید قرار می‏دهد.»

وی در پایان ضمن پاسخ به سوالات حاضرین، به بیان چند شبهه مطرح شده در خصوص واقعه ی کربلا همراه با پاسخ پرداخت.

انتهای پیام./
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha