دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ |۱۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 17, 2024
نشست ستاد راهبردی امر به معروف و نهی از منکر که با حضور حجت الاسلام و المسلمین جمشیدی مسئول ستاد راهبردی امر به معروف و نهی از منکر

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان اردبیل ضمن نقد رویکرد شخص محور در بحث امر به معروف و نهی از منکر، اظهار داشت: متاسفانه آن چیزی که از بدو تشکیل ستاد امر به معروف و نهی از منکر در کشور مشاهده می شود، این است که ما به جای اینکه جلوی خطای سیستمی را در این کشور بگیریم، سراغ افراد و مردم رفته ایم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اردبیل، حجت الاسلام والمسلمین مهدی نوروزی مدیر حوزه علمیه استان اردبیل، در نشست ستاد راهبردی امر به معروف و نهی از منکر که با حضور حجت الاسلام و المسلمین جمشیدی مسئول ستاد راهبردی امر به معروف و نهی از منکر حوزه های علمیه کشور و مدیران حوزه های علمیه برادران و خواهران و مسئولین قرارگاه خاتم الاوصیا استان اردبیل در محل سالن جلسات حوزه علمیه اردبیل برگزار گردید، ضمن استقبال از اجرایی شدن طرح انسان مسئول، گفت: قیام حضرت ابا عبدالله(ع) را می توان اصلی ترین الگو برای امر به معروف و نهی از منکر دانست. یک نکته ای که می توان از این قیام فهمید این است که این قیام بر علیه شخص نبوده بلکه بر علیه منکر های سیستمی و مسئولین انجام شده است. در واقع این قیام جهت حل منکرهای سیستمی انجام شده است.

مدیر حوزه علمیه استان اردبیل ضمن نقد رویکرد شخص‌محور در بحث امر به معروف و نهی از منکر، اظهار داشت: متاسفانه آن چیزی که از بدو تشکیل ستاد امر به معروف و نهی از منکر در کشور مشاهده می شود، این است که ما به جای اینکه جلوی خطای سیستمی را در این کشور بگیریم، سراغ افراد و مردم رفته ایم. این کشور نیاز به اصلاح سیستمی دارد و ما باید با منکرهای سیستمی در جامعه مبارزه کنیم. برای مثال تا زمانی که ما نپذیریم که ربا به صورت سیستمی در بانک های ما جاری است، آثار این ربا را در خانواده ها و در بین افراد خواهیم دید و چون این موضوع بصورت سیستمی است با منع کردن یک فرد نمیتوانیم مانع ربا در کشور باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین نوروزی با اشاره به ورود حوزه علمیه در موضوع امر به معروف و نهی از منکر، گفت: ستاد راهبردی نباید حالت موازی کاری با ستاد امر به معروف و نهی از منکر داشته باشد بلکه اگر می خواهیم از طرف حوزه کاری بکنیم، باید دنبال مباحث فکری امر به معروف و نهی از منکر باشیم نه مباحث اجتماعی. متاسفانه نکته ای که در بحث امر به معروف و نهی از منکر به آن اشاره نمی شود همین بحث فکری قضیه است که بدانیم مشکل کجاست. آیا مشکل همین چند نفری است که مثلاً در خیابان با این نوع پوشش می گردند؟ آیا تا به حال دنبال حل مسئله فکری قضیه حجاب بوده ایم؟ یا بطور مثال در بحث رشد جمعیت که بحث روز کشور است می بینیم که منکر های سیستمی، رشد جمعیت ما را به این شکلی که هست انداخته اند. آیا ما گروه های فکری ایجاد کردیم که دنبال یافتن فساد های سیستمی در کشور باشد؟

وی با اشاره به اینکه رفتار تابع اندیشه است، ادامه داد: تا شما اندیشه ها را تغییر ندهید هر چه در رفتار تغییر ایجاد شود باز هم به حالت سابق خودش باز خواهد گشت. بنابراین تا در اندیشه افراد جامعه تغییر ایجاد نشود تغییر محسوسی در رفتار جامعه شاهد نخواهیم بود. الان برای مباحث اندیشه ای این جامعه چه کاری شده است؟ چقدر رابطه خلق با خدا را اصلاح کرده ایم؟ از لحاظ اندیشه اگر انسانی واقعا خدا باور باشد، از عشق بازی با خدا لذت ببرد و خدا را ملموس در زندگیش حس کند تا بهش بگوییم گناه نکن یا فلان کار غلط است، در آن فرد تاثیر خواهد داشت.

وی در پایان با بیان راهبردهای اجرایی طرح انسان مسئول گفت: در طرح انسان مسئول شما باید در این طرح بر روی اندیشه کار کنید و مباحث فکری این قضیه را حل کنید. نمیشود که مبانی فکری غربی را در دانشگاه‌ها تدریس کنید و انتظار داشته باشید که جامعه اسلامی باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha